מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

ואנים מצטיינים

בתערוכת סולוטרנס שהתקיימה בצרפת נצפו שינויים ושיפורים בענף הוואנים המסחריים והתקיימה תחרות ואן השנה 2024

דוד יששכר |  
24/12/2023
זמן קריאה: 6.5 דק'

ענף הוואנים נמצא במהפכה רבתי. לנוכח אתגרים חדשים המשפיעים על ענף התובלה (דיגיטליזציה, דה-קרבוניזציה, תעסוקה וכו'), מארגני תערוכת כלי הרכב המסחריים בצרפת, סולוטרנס, (SOLUTRANS) ניסו להדגיש את נושאי החדשנות שנמצאים על סדר היום. התערוכה הבינלאומית חזרה השנה (בפעם ה-17) תחת הדגל של תעשייה ירוקה ונקייה יותר.

תחום הרכב המסחרי עובר שינוי מהיר, ועליו לטפל בהתעצמות הבעיות הוותיקות שלו:

קודם כל האתגר האקולוגי, עם מגזר שממשיך את דרכו לאפס נטו ומבקש להביא פתרונות בני-קיימה חדשים; אתגרים הנובעים משימושים חדשים ומונעים בעיקר משינויים בציפיות של צרכני הקצה - שירות מהיר יותר, התאמה ושקיפות - המטלטלים רשתות לוגיסטיות שלמות; אתגרים כלכליים, עם הצעות ביטוח ומימון שמשתנות כדי לענות על הצרכים החדשים של עסקים וציי הרכב שלהם.

הזינוק העצום בהיקף המשלוחים של סחורות ומוצרי מזון, הדרישה לקבל מהר את המשלוח והצורך להיות זמין בכל עת ובכל מקום, יוצרים תמורות עצומות בענף. הוואן המסחרי, מעבר להיותו רכב מסחרי שנועד להוביל סחורות, חייב להיות נוח, אמין, מהיר ויעיל מאוד מבחינה כלכלית.

יעילות מרבית נמצאת בראש סדר העדיפויות של מגזר המשלוחים. מספר הנסיעות הריקות וזמני ההעמסה והפריקה הם משתנים עיקריים שמשפיעים ישירות על שולי הרווח. תכנון מסלול יעיל ואידיאלי בזמן אמת, עשוי להקל את התנועה ועל החברות. מיון החבילות והמשלוחים קשה במיוחד בימי שיא (חג המולד, בלק-פריידיי וחג הפסחא), כאשר נפח החבילות הוא יותר מ-150% לעומת הממוצע בימים אחרים.

לנהג המשלוחים תפקיד תובעני מבחינה פיזית. כלי הרכב חייב להיות מתוכנן באופן ארגונומי ככל האפשר כדי להפחית את עייפות הנהג ולהשבית כמה שפחות פעילות של הנהג.

יתרה מזו, ענף המשלוחים צריך להכין את עצמו להגבלת פליטות בערים ולהרחבת הפעילות של 'המייל האחרון' (ממרכז ההפצה המקומי עד לבית הלקוח). כמעט כל חברות המשלוחים הגדולות עובדות עם קבלני משנה, והחלטת הרכישה של סוחרים רבים מבוססת בעיקר על שיקולים כלכליים גרידא.

קיימת דרישה בסיסית לעבוד ביעילות בתנאים ארגונומיים אופטימליים. כלומר תא הנהג צריך להיות תחנת עבודה מושלמת, וקצה הטעינה של הוואן צריך להיות נמוך כדי להקל את ההעמסה והפריקה.

תמהיל הדגמים שמציע יצרן הרכב חייב לנוע בין דגמים בסיסיים (רמת כניסה) לדגמים יעילים ומאובזרים במיוחד. כדי לעבוד ביעילות, הוואן חייב להיות עם משרד מקוון, הווה אומר שבכל רגע לנהג יש קשר עם חברת המשלוחים ועם הלקוחות, ואפשר לבצע שינויים במסלול הנסיעה כדי למקסם את היעילות התפעולית.

המטרה להגיע עם המשלוח ללקוח הסופי, הייתה ונותרה אחת הבעיות הגדולות והיקרות ביותר שעימה צריכה להתמודד חברת המשלוחים. בדרך כלל צריך להיכנס לאזור עירוני עמוס, להמתין ברמזורים ובפקקים, לשלם אגרות גודש וזיהום ולהתמודד עם בעיות חניה.

בשנים האחרונות יותר ויותר ערים באירופה אוסרות כניסת רכבים מזהמים לליבן (אזור המכונה ZEV, רכבים בעלי אפס פליטה מזהמת). חלק ניכר מהחברות אימצו בשנים האחרונות את הפתרון הקל: משלוח של החבילה לנקודות איסוף, והלקוח אוסף אותה משם.

ההגעה ללקוח הסופי נעשית משימה קשה, ארוכה ויקרה. בחזית 'המייל האחרון' נמצאים רכבים שמיועדים למשלוחים קצרים. אלו הם בדרך כלל ואנים או משאיות קלות, שאמורים להעביר את המשלוח במקטע האחרון ממש, ברוב המקרים לבית העסק או למקום מגוריו של הלקוח הסופי.

יצרני הרכב לא יכולים להתעלם מהסקטור הזה, שכן היקפי המסירות גדולים במיוחד. בדרך כלל משתמשים ברכבים במשקל כולל שבין 3.5 ל-7.5 טונות. באירופה מדובר בפלח שוק של כ-11% מהמסירות.

תחרות ואן השנה

גולת הכותרת של תערוכת סולוטורנס הייתה ללא ספק הכתרת הזוכה בתחרות ואן השנה לשנת 2024. הרבה מאוד תקוות וחששות מלווים מדי שנה את יצרני המסחריות האירופים, שכולם מעוניינים לזכות בתואר הנכסף, שמוסיף להם כבוד רב, מוניטין ומכירות. כדי להפיג מעט את המתח, הוחלט להודיע על הזוכים בתחרות כבר ביום פתיחת התערוכה, בטקס שבו השתתפו מרבית ראשי הענף שהגיעו מכל קצוות תבל. מאות אנשים השתתפו בטקס ההכתרה, בנוכחות בכירי ענף הרכב מהעולם.

לצוות השופטים בתחרות הייתה השנה משימה קשה בקביעת הזוכים, בשל התחרות הצמודה והרצון של יצרני הרכב להבליט את חידושיהם. הפעם נקבע צוות שופטים נפרד לכל אחת מהקטגוריות, והושם דגש ברקע המקצועי, בניסיון ובוותק של השופטים, כל אחד בתחומו.

צוות השופטים הורכב מ-24 עיתונאי רכב אירופים בכירים מ-24 מדינות באירופה, ממדינות מזרח אירופה ועד אירלנד במערב. שופטים הגיעו גם ממדינות סקנדינביה שבצפון ועד מדינות בדרום היבשת. צוות השופטים הבינלאומי הורכב מעורכי מגזינים של ענפי התובלה וההסעות, ומעיתונאים בכירים המייצגים 24 מגזינים גדולים בנושא הובלות ברחבי אירופה.

זו השנה ה-32 של התחרות השנתית של ואן השנה, הנוגעת לוואן עירוני קטן בקצה האחד של הסקאלה ועד ואנים גדולים מונעי חשמל ומימן בקצה השני. השנה היו כמה מצטרפים חדשים

שמונת הוואנים המועמדים:

* Citroën Ami Cargo van/Opel Rocks Cargo

* Ford Transit Custom

* HYVIA Master E-Tech Hydrogen

* Iveco eDaily

* Maxus eDeliver 3 & 9

* Mercedes-Benz eCitan

* Opel Vivaro-e Hydrogen (Stellantis)

* Renault Trafic E-Tech

 

הזוכה: פורד טרנזיט קסטום

בטווח של 23 שנים זכה פורד טרנזיט חמש פעמים בפרס הוואן הבינלאומי של השנה, International Van of the Year Award, האות היוקרתי ביותר בתעשיית הרכב המסחרי הקל באירופה. דגם הטרנזיט מהדור החדש, Transit Custom, הוא הזוכה האחרון של חבר השופטים לשנת 2024.

ההתמודדות השנה הייתה צמודה ומותחת. הוואנים החשמליים כבר שולטים בכיפה. הטרנזיט החדש אומנם זכה עם דיזל, אבל בפורד מבטיחים שבקרוב מאוד תגיע לשוק גם גרסה חשמלית נקייה. הזכיות במקומות השני והשלישי היו של ואנים חשמליים. למקום השני הגיע איווקו eDaily, ולמקום השלישי הגיע רנו טראפיק E-Tech. השלישיה הזאת הרכיבה השנה את עמדת הפודיום.

המועמדות הסופיות האחרות הן HYVIA Master E-Tech H2 (מימן), מרצדס eCitan ואופל ויוארו e Hydrogen, המציינים את המגוון והמבחר של מערכות ההנעה הזמינות כיום במגזרי הרכב המסחרי הקל.

הזכיות הראשונות של הטרנזיט של פורד בבכורה היו ב-2001 וב-2007, וכעבור זמן קצר, לאחר השקת הדור החדש, גרסת One-tonne. ה-Transit Custom זכה בתואר ב-2013 ושוב ב-2020, ועכשיו ב-2024. זה הישג בעל משמעות לפורד. כך אומר ג'ארלאת' סוויני, יו"ר חבר השופטים בתחרות, IVOTY.

הנס שפ, מנכ"ל פורד באירופה, מסר עם קבלת הגביע בתערוכת סולוטרנס: "דגם הטרנזיט החדש מתוכנן לקונספט של תחבורה מותאמת אישית. ה-Transit Custom החדש תוכנן ועוצב כדי לענות על צרכיהם רחבי הטווח של לקוחות אירופים. עם הדיזל עטור הפרסים שלנו, בקרוב תהיה ללקוחות אפשרות בחירה בגרסאות חשמליות ו-PHEV. כל דגם עמוס בחדשנות ובקישוריות מהירה, במיוחד לאקו-סיסטם התוכנה, הטעינה והפרודוקטיביות של פורד, כדי לעזור לעסקים של הלקוחות לשגשג.'

ג'רלאת' סוויני ציין: "לא לעיתים קרובות קונספט של ואן חדש לגמרי מגיע ונכנס מיד לשוק. הבאזז החדש של פולקסווגן הוא מקרה כזה, וזכה בפרס הגבוה ביותר בתעשיית הרכב המסחרי הקל. צוות העיצוב של פולקסווגן יצר רכב ייחודי מושלם לסביבה העירונית ובעל מודעת לסביבה. עם העיצוב החלקלק שלו הוא בהחלט מצהיר על הסגנון העתידני של הרכב המסחרי. על אף היותו חדשני, הדגם חוזר לעיצוב של טרנספורטר T1 המקורי מלפני 70 שנה, עם מכסה מנוע בצורת V, תג פולקסווגן בולט ושלוחה קדמית קצרה."

 

 

פולקסווגן באזז: ואן השנה לשנת 2023

בשלהי 2022 הכתיר חבר השופטים האירופי ואן מפתיע, ID. Buzz Cargo מבית פולקסווגן כוואן השנה לשנת 2023. מדובר בוואן חשמלי לחלוטין המבוסס על העיצוב של פולקסווגן מיקרובוס. ל-Buzz Cargo טווח של עד 250 מיילים ואפשר להטעין מ-0 ל-80% בתוך 30 דקות בלבד. יש לו קיבולת מטען של עד 780 ק"ג.

Buzz Cargo זמין בשני אורכים של בסיס גלגלים, ואפשר להצטייד במגוון תכונות, בהן תא נהג דיגיטלי, מצלמה אחורית ומערכת לניהול מטען. הוא זמין עם מגוון תכונות בטיחות, בהן בלימת חירום אוטומטית, התרעה על סטייה מנתיב וניטור שדה הראייה המת.

מדובר בוואן רב-תכליתי ויעיל, בעל מרחב מטען מרווח גדול ויכולת מטען גבוהה, מושלם למגוון עסקים ויישומים. הוא גם טנדר מסוגנן ומושך את העין. הוואן הזה הוא בחירה מצוינת לעסקים ולאנשים פרטיים המחפשים טנדר רב-תכליתי, יעיל ומסוגנן.

הפרס הוענק לד"ר קרסטן אינטרה, מנכ"ל חטיבת כלי הרכב המסחריים של פולקסווגן, בטקס שהתקיים בערב יום העיתונות בתערוכת IAA. את האות העניק ג'ארלאת' סוויני.

צוות השופטים העיתונאים האירופים העניק לבאזז 110 נקודות, 10 נקודות יותר מהמתמודד במקום השני, פרו E - טרנזיט מבית פורד. אחריהם מוקמו יחד במקום השלישי שלושת הוואנים החדשים Renault Kangoo E-Tech, Nissan Townstar Zero-Emission ומרצדס eCitan. את כל עמדות הפודיום תפסו ואנים מונעים חשמלית. דגמים אחרים ברשימה היו קונבנציונליים, כגון דובלו וסקודו החדשים מבית פיאט.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן