כלי רכב מנועיים בישראל בשנת 2022
עיבודים שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה
מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2022 לשלושה מיליון ו-973 אלף - עלייה של 3.5% בהשוואה לסוף שנת 2021 (4.1% בשנת 2021). שיעור הגידול של מספר כלי הרכב הפרטיים היה 3.6% בשנת 2022 (4.4% בשנת 2021).
כ-3,433,030 מתוך כלי הרכב היו רכבים פרטיים, כ-308,120 משאיות (מתוכן כ-123,400 משאיות מעל 3.5 טונות), כ-163,680 אופנועים, כ-22,410 מוניות, כ-24,000 אוטובוסים, כ-15,300 אוטובוסים זעירים וכ-6,740 כלי רכב מיוחדים.
בשנת 2022 נוספו למצבת כלי הרכב 379.9 אלף כלי רכב, מהם 312.5 אלף כלי רכב חדשים (נוספו גם כלי רכב לא חדשים, לדוגמה רכב צבאי ורכב משטרה שנהיו אזרחיים). בתקופה זו נגרעו ממצבת כלי הרכב 246.7 אלף כלי רכב, לפיכך התוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה ב-133.2 אלף כלי רכב (סיבות אפשריות לגריעה: פירוק, אובדן גמור, הפקדת סוחר ועוד).
מתוך 312.5 אלף כלי הרכב החדשים שעלו לכביש בשנת 2022, 259.6 אלף היו כלי רכב פרטיים (83.1%).
מערכות בטיחות בכלי רכב פרטיים
הנתונים להלן כוללים את מערכות הבטיחות המדווחות למשרד הרישוי. קיימות גם מערכות שאינן מדווחות.
ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. ב-99.8% מכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2022, קיימות המערכות בקרת סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים, מאחר שהן נהיו חובה בכלי הרכב המיובאים לארץ מינואר 2018. גם לאביזרי בטיחות אחרים נרשמו אחוזי התקנה גבוהים: ב-98.9% מכלי הרכב שעלו לכביש בשנת 2022 קיימת מערכת עזר לבלם, ב-97.9% קיימת מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ב-96.9% - מערכת לבלימה בעת חירום, ב-95.8% - זיהוי הולכי רגל וב-94.9% הותקנו מצלמות רוורס.
אביזרי בטיחות נוספים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנת 2022 הם תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה (89.1%), שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים (70.4%), חיישני חגורות (69.3%), בקרת שיוט אדפטיבית (65.6%), זיהוי בשטח מת (45.7%) וזיהוי תמרורי תנועה (43.1%).
בתרשים 1 מוצגת השוואה של שיעור מערכות הבטיחות המותקנות בכלי הרכב החדשים (עלו לכביש בשנת 2022) לעומת כלי הרכב שגילם 4 שנים (עלו לכביש בשנת 2018).
תרשים 1: מערכות בטיחות המותקנות בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2018 ו-2022 (אחוזים)
גיל ממוצע
בשנת 2022 היה הגיל הממוצע של כל כלי הרכב המנועיים 7.4 שנים, בשנים 2020 ו-2021 הוא היה 7.1. הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים היה 7.2, וגם הוא עלה בהשוואה לשנים 2020 ו-2021 שבהן הוא היה 7.0.
הגיל הממוצע של משאיות עד 3.5 טונות נשאר כפי שהיה בשנתיים הקודמות - 11.4 שנים. גם הגיל הממוצע של משאיות מעל 3.5 טונות נשאר כפי שהיה בשנתיים הקודמות - 6.3.
כ-1,444,950 מכלי הרכב (36.4%) היו כלי רכב חדשים שגילם עד 4 שנים (שנת עלייה לכביש 2018 עד 2022), כ-1,269,060 (31.9%) היו בני 9-5 שנים, וכ-1,259,300 (31.7%) היו בני 10 שנים ויותר.
סוג הנעה
בשנת 2022 כ-75.3% מכלי הרכב הונעו בבנזין. באחוז זה חלה מגמת ירידה משנת 2015.
551,160 כלי רכב מונעים בסולר - 13.9% מכלי הרכב. אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר היה 5.9% (עלה מ-2.9% ב-2011 ל-5.9%, ובשנת 2021 נותר זהה). מספר כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר הגיע בשנת 2022 ל-203,170 (197,022 בשנת 2021).
מספר כלי הרכב שהונעו באמצעות גז בשנת 2022 דומה למספרם בשנת 2021 - כ-22,000, מתוכם כ-18,960 כלי רכב פרטיים.
סוג הנעה | סך הכול | בנזין | סולר | היברידי | גז | חשמל |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 3,973,311 | 2,991,924 | 551,160 | 362,971 | 21,986 | 45,270 |
רכב פרטי | 3,433,026 | 2,813,039 | 203,170 | 356,050 | 18,959 | 41,808 |
משאית סך הכול | 308,158 | 17,357 | 288,078 | 2 | 2,574 | 147 |
מזה: עד 3.5 טונות | 184,742 | 16,912 | 165,271 | 2 | 2,441 | 116 |
מעל 3.5 טונות | 123,416 | 445 | 122,807 | - | 133 | 31 |
אוטובוס זעיר | 15,295 | 6 | 15,273 | - | - | 16 |
אוטובוס | 23,999 | 1 | 22,974 | - | 431 | 593 |
מונית | 22,413 | 262 | 15,112 | 6,919 | 20 | 100 |
רכב מיוחד | 6,740 | 185 | 6,553 | 0 | 2 | - |
אופנוע | 163,680 | 161,074 | - | - | - | 2,606 |
מספר כלי הרכב ההיברידיים (כולל היברידי רגיל והיברידי נטען) היה בשנת 2022 362,971, עלייה של כ-21.1% לעומת שנת 2021. בשנת 2021 שיעור העלייה היה גבוה יותר - 34.0% (299,644 בשנת 2021 לעומת 223,666 בשנת 2020). רוב כלי הרכב ההיברידיים הם מסוג רכב פרטי.
במספר כלי הרכב המונעים באמצעות חשמל חלה עלייה מתמדת מ-1,498 בשנת 2017 ל-45,270 בשנת 2022.
בשנת 2022 אחוז הגידול בסך כלי הרכב החשמליים היה 178.6% (45,270 בשנת 2022 לעומת 16,251 בשנת 2021), נמוך יותר משיעור הגידול שהיה בשנת 2021 - 261.9% (16,251 בשנת 2021 לעומת 4,491 בשנת 2020).
תרשים 2: כלי רכב היברידיים וחשמליים, 2015 עד 2022
בשנת 2022 מספר האוטובוסים שהונעו בחשמל היה 593 (141 בשנת 2021), ומספר האופנועים שהונעו באמצעות חשמל היה 2,606 (2,127 בשנת 2021). 41,808 כלי רכב פרטיים הונעו באמצעות חשמל - גידול של כמעט פי שלושה משנת 2021 (אז היו 13,939 רכבים). מספר המוניות ההיברידיות עלה מ-4,315 בשנת 2021 ל-6,919 בשנת 2022 (עלייה של 60.3%).
בלוח ב' מוצגת ההתפלגות של כלי הרכב ההיברידיים לפי סוג רכב.
סוג כלי הרכב / שנה | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
כלי רכב היברידיים - סך הכול | 362,971 | 299,644 | 223,666 | 176,834 | 122,268 |
כלי רכב פרטיים היברידיים | 356,050 | 295,329 | 221,662 | 175,192 | 121,542 |
היברידי רגיל | 309,863 | 264,313 | 204,052 | 163,260 | 114,163 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 46,187 | 31,016 | 17,610 | 11,932 | 7,379 |
מוניות היברידיות | 6,919 | 4,315 | 2,004 | 1,642 | 726 |
היברידי רגיל | 6,844 | 4,270 | 1,997 | 1,639 | 723 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 75 | 45 | 7 | 3 | 3 |
סוג בעלות
88.7% מכלי הרכב הפרטיים היו בשנת 2022 בבעלות פרטית (כמו בשנת 2021), ו-11.3% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) - 6.6%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 3.7%, והשכרה או תיור - 1.0%. רוב כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים.
מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש ב-2022, 65.4% היו בבעלות פרטית (61.7% ב-2021) ו-34.6% היו בבעלות שאינה פרטית (38.3% בשנת 2021): חברות הֶחְכֵּר 22.1% (24.2% בשנת 2021), חברות (לא כולל עצמאיים) - 9.0% (9.6% בשנת 2021), והשכרה או תיור 3.5% (4.4% בשנת 2021).
תרשים 3: כלי רכב פרטיים חדשים (עלו לכביש ב-2022) לפי סוג בעלות
ארץ ייצור
22.5% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון מזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה). במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית עם 15.0% (יצרנית המכוניות יונדאי, דייהו, קיה ושברולט). במקום שלישי נמצאת צ'כיה עם 8.0% (יצרנית המכוניות סקודה, יונדאי, טויוטה וסיאט). שלוש המדינות שמרו על מקומן בשנים 2018 עד 2022. במקום הרביעי נמצאת טורקיה (6.9%). נתח השוק של סין גדל פי שלושה בשנים 2019 עד 2022 (מ-0.5% ל-1.5%).
ארץ ייצור | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
מספרים מוחלטים | 3,973,311 | 3,840,104 | 3,689,299 | 3,600,649 | 3,495,412 |
אחוזים | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יפן | 22.5 | 23.4 | 24.5 | 25.3 | 26.4 |
קוריאה הדרומית | 15.0 | 14.6 | 14.2 | 14.1 | 14.0 |
צ'כיה | 8.0 | 7.9 | 7.6 | 7.3 | 6.8 |
טורקיה | 6.9 | 7.0 | 6.9 | 6.8 | 6.5 |
גרמניה | 6.2 | 6.4 | 6.6 | 6.7 | 6.9 |
ספרד | 6.0 | 6.1 | 6.2 | 6.3 | 6.5 |
טאיוואן | 4.7 | 4.8 | 4.7 | 4.7 | 4.5 |
צרפת | 4.3 | 4.3 | 4.4 | 4.5 | 4.6 |
הממלכה המאוחדת | 4.2 | 4.3 | 4.3 | 4.2 | 4.1 |
תאילנד | 3.4 | 3.1 | 3.0 | 2.9 | 2.8 |
סלובקיה | 3.0 | 3.0 | 2.8 | 2.7 | 2.5 |
ארצות הברית | 2.8 | 2.8 | 2.6 | 2.6 | 2.6 |
הונגריה | 2.3 | 2.2 | 2.1 | 2.1 | 2.0 |
הודו | 2.2 | 2.2 | 2.3 | 2.3 | 2.2 |
מקסיקו | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.4 |
סין | 1.5 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.4 |
איטליה | 1.3 | 1.3 | 1.4 | 1.4 | 1.5 |
אחר ולא ידוע | 4.2 | 4.2 | 4.2 | 4.2 | 4.3 |
תרשים 4: כלי רכב מנועיים לפי ארץ ייצור בשנים 2018 ו-2022, אחוזים
כלי רכב פרטיים לפי יצרן
כ-44.0% מכלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2022 יוצרו על ידי 3 חברות: יונדאי, קיה וטויוטה (44.1% בשנה הקודמת). יונדאי, שחלקה ב-2022 היה 16.6% (15.4% ב-2021), הייתה החברה המובילה גם בשנים 2018 עד 2021. במקום השני הייתה חברת קיה עם 14.4% מהשוק (14.0% בשנת 2021), ובמקום השלישי הייתה חברת טויוטה, שחלקה בשנת 2022 היה 13.0% (14.7% בשנת 2021).
בשנת 2022 נוספו לרשימת 20 היצרניות המובילות מבין כלי הרכב הפרטיים ארבע חברות: ג'ילי, טסלה, סאיק ובי-ווי-די (כולן יחד מהוות 8.2% מכלי הרכב הפרטיים החדשים).
תרשים 5: עשרת היצרנים המובילים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2022 ו-2021
שנה | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
סך הכול (מספרים מוחלטים) | 259,636 | 282,852 | 210,849 | 246,363 | 257,162 |
סך הכול | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יונדאי | 16.6 | 15.4 | 15.8 | 16.2 | 14.8 |
קיה | 14.4 | 14.0 | 12.0 | 12.9 | 13.8 |
טויוטה | 13.0 | 14.7 | 14.6 | 15.4 | 10.4 |
מזדה | 7.2 | 5.3 | 4.4 | 4.4 | 5.1 |
סקודה | 5.0 | 6.8 | 8.5 | 7.3 | 7.7 |
מיצובישי | 4.0 | 3.8 | 5.7 | 5.5 | 4.8 |
סוזוקי | 3.3 | 3.7 | 3.6 | 3.9 | 4.2 |
סיאט | 3.2 | 4.5 | 4.9 | 3.7 | 3.5 |
ג'ילי | 2.6 | 0.1 | - | - | - |
טסלה | 2.2 | 2.2 | - | - | - |
מרצדס | 2.1 | 1.7 | 1.5 | 1.2 | 1.3 |
פיג'ו | 2.1 | 2.6 | 2.6 | 2.7 | 2.4 |
סאיק | 2.0 | 1.0 | 0.7 | 0.4 | 0.2 |
שברולט | 1.8 | 3.0 | 3.2 | 2.4 | 2.6 |
ב.מ.וו | 1.8 | 1.5 | 1.3 | 1.5 | 1.6 |
סיטרואן | 1.7 | 1.2 | 1.5 | 1.4 | 1.5 |
סובארו | 1.7 | 1.9 | 1.8 | 1.8 | 2.2 |
ניסן | 1.4 | 4.0 | 3.6 | 4.5 | 6.3 |
בי.ווי.די | 1.4 | - | - | - | - |
רנו | 1.3 | 2.4 | 3.3 | 3.5 | 4.2 |
שאר היצרנים | 10.9 | 10.1 | 11.0 | 11.3 | 13.5 |
רמת מינוע
רמת המינוע בישראל בשנת 2022 עלתה והגיעה ל-411 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (406 בסוף שנת 2021), מזה 355 כלי רכב פרטיים. בתרשים 6 נראה הגידול ברמת המינוע משנת 2000. תרשים 7 מלמד שבהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה.
תרשים 6: רמת המינוע בישראל - כלי רכב פרטיים וסך כלי רכב, 2022-2000
תרשים 7: רמת המינוע בישראל ובמדינות OECD נבחרות, 2021
* הנתון ל-2020
מקור: נתוני IRTAD, קבוצה בין-לאומית לנתוני בטיחות בדרכים ולחקירתם.
העברת בעלות
617,033 כלי רכב מנועיים עברו בעלות בשנת 2022, מתוכם 522,138 כלי רכב פרטיים שהם 15.2% מסך כלי הרכב הפרטיים באותה שנה. זו ירידה בהשוואה לשנת 2021, שבה עברו בעלות 17.4% מכלי הרכב הפרטיים. בשנת 2020 היה שיעורם 16.3%, ובשנת 2019 - 16.9%.
צבע כלי הרכב הפרטיים
הצבע הדומיננטי במצבת כלי הרכב הפרטיים הוא לבן - 35.9% מסך כלי הרכב, 35.8% אפור, 12.2% שחור, 7.4% כחול, 4.3% בז'-חום, 2.5% אדום, 0.9% ירוק ו-0.8% צהוב. מבין כלי רכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2022, הצבע הדומיננטי הוא לבן (46.2%), ואחריו אפור - 30.2%.
תרשים 8: צבע כלי הרכב הפרטיים
מעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים
שיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים שנחקרו על ידי המשטרה (ל-1,000 כלי רכב), היה בשנת 2022 הנמוך ביותר מאז שנת 2017. בשנת 2022 שיעור כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים היה 4.7 ל-1,000 כלי רכב לעומת 6.8 בשנת 2017.
שיעור המעורבות בתאונות אינו אחיד בין סוגי הרכב. שיעור כלי הרכב הפרטיים שהיו מעורבים בתאונה בשנת 2022 היה 3.6 ל-1,000 כלי רכב פרטיים.
שיעור המעורבות בתאונות עם נפגעים של כלי רכב ציבוריים (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות) ושל משאיות כבדות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה הוא גבוה ביותר. שיעור המשאיות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה היה 6.5 ל-1,000 משאיות מאותו סוג, ו-23.8 אוטובוסים ל-1,000 אוטובוסים. לכלי הרכב האלה נסועה שנתית גבוהה.
גם שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות עם נפגעים גבוה, על אף שהנסועה השנתית שלהם נמוכה.
שנה | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 4.7 | 5.5 | 5.3 | 5.9 | 6.0 | 6.8 |
רכב פרטי | 3.6 | 4.2 | 4.1 | 5.1 | 5.2 | 5.8 |
משאית עד 3.5 טונות | 4.3 | 4.6 | 4.6 | 5.6 | 5.6 | 6.1 |
משאית מעל 3.5 טונות | 5.3 | 6.1 | 6.1 | 7.1 | 7.1 | 8.1 |
מזה: משאית מעל 34.0 טונות | 6.5 | 7.7 | 7.6 | 10.9 | 11.2 | 11.0 |
אוטובוס זעיר | 8.9 | 10.5 | 8.1 | 12.5 | 12.5 | 14.9 |
אוטובוס | 23.8 | 23.8 | 23.2 | 28.3 | 26.8 | 29.2 |
מונית | 18.9 | 22.2 | 21.1 | 26.1 | 27.8 | 33.2 |
כלי רכב מיוחד | 2.7 | 3.1 | 2.8 | 2.8 | 2.4 | 3.9 |
אופנוע | 13.0 | 14.7 | 15.1 | 15.5 | 16.3 | 18.3 |
* כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון.