מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

סיטי טרנספורמר

כי מציון יבוא הפתרון לתחבורה העירונית

יוני קלרמן |  
13/03/2024
זמן קריאה: 3 דק'

מרבית הנסיעות שלנו ושל נהגים ברחבי העולם הן נסיעות קצרות בעיר: אנחנו נוסעים לבד ברכב, או לכל היותר עם נוסע אחד נוסף, וטווח הנסיעה היומי הממוצע הוא כמה עשרות קילומטרים. הנתון באירופה הוא ש-65% מהנסיעות הן פחות מחמישה ק"מ. נתון מעניין נוסף הוא שמכונית פרטית נוסעת רק 4% מהזמן, ובשאר הזמן היא עומדת.

בשל כל אלה, ההיגיון אומר שכדי לספק פתרון לנסיעות אלה, נדרשת מכונית שמסוגלת להסיע עד שני אנשים בנוחות, עם טווח נסיעה של עשרות קילומטרים וממדים קטנים כדי להקל את ההשתלבות בתנועה ובחניה.

אם ההיגיון היה שולט בשוק הרכב, הוא היה מציע מכוניות כאלה, אבל מכונית היא יותר מסתם אמצעי תחבורה, ולכן מרבית המכוניות המוצעות לנו, כולל כל המכוניות החשמליות החדשות, הן "אובר-קווליפייד", כלומר הן מציעות הרבה יותר, כולל טווח נסיעה גדול, מקום להרבה נוסעים, וגם נותנות מענה לצרכים האמוציונליים שהבעלות על מכונית עונה עליהם.

למרות זאת, חברה ישראלית, סיטי טרנספורמר, מאמינה שאפשר לשכנע את הנהגים לעבור לפתרון נהיגה עירוני הגיוני, והיא מפתחת מאז הקמתה מכונית חשמלית קטנה עם "טוויסט" קטן: היא מסוגלת לשנות צורה. ליתר דיוק, היא מסוגלת להרחיב את בסיס הגלגלים שלה על ידי שליפה של הגלגלים החוצה, וכך להעניק יציבות רבה יותר בנסיעה, המאפשרת למכונית להגיע למהירויות גבוהות יותר מאשר מכוניות דומות הקיימות בשוק.

החברה, שקיימת כבר עשר שנים, אפשרה לאחרונה לעיתונאים ישראלים לנהוג במכונית, לאחר שזכתה לרישוי בגרמניה. הנהיגה התבצעה במסלול סגור, ונועדה בעיקר להמחיש את התפיסה של מכונית שמתרחבת ומתכווצת.

קשה להרחיב על חוויית הנסיעה, הן משום שהנסיעה הייתה קצרה מאוד והתקיימה במתחם סגור, שם לא התאפשר למצות את מלוא הביצועים, הן משום שהדגם שהובא ארצה, שאותו אפשר לראות בתמונות, שונה מבחינת העיצוב - הפנימי והחיצוני - מהדגם שיוצג בעוד מספר חודשים ואמור להיכנס לייצור בשנה הבאה בטורינו שבאיטליה.

 

צילומים: רונן טופלברג

 

הישיבה במכונית היא בצורת "טאנדם", כלומר אחד אחרי השני, לכן למרות הממדים הצרים, תנוחת הישיבה מרווחת למדי, והיכולת לצאת משני צדי המכונית תורמת לנוחות השימוש.

הדגם שיגיע לייצור סדרתי, שזכינו לראות אותו בתמונות אבל נתבקשנו לא להרחיב את הדיבור עליו, הוא בעל עיצוב שדומה יותר למכוניות רגילות מאשר לדגם שעליו נהגנו, ורמת הגימור והאבזור שלו צפויה להיות הרבה יותר גבוהה. לדברי מייסד החברה, ד"ר אסף פורמוזה, המכונית אמורה להשתלב בתחום הפרמיום של המכוניות הקטנטנות.

לדגם שעליו נהגנו, CT-1, וגם לדגם הייצור הסדרתי, ממדים זעירים. אורך של 2.5 מטרים ורוחב של מטר אחד, שגדל ל-1.4 מטרים לאחר שליפת הגלגלים. מנוע בעל הספק של 15 קוו"ט מאפשר למכונית להאיץ מ-0 ל-50 קמ"ש תוך 5 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 40 קמ"ש בתצורה הצרה ול-90 קמ"ש כשהגלגלים פתוחים. המשקל העצמי של הרכב הוא 450 ק"ג - מכניס אותו לקטגוריית הקוודריסייקל שמוגבלת לנסיעות עירוניות.

לסוללה של המכונית מתח של 48 וולט, כמו בדגמים היברידיים מתונים, והדבר מאפשר טיפול במכונית ללא מוסך וחשמלאים שמוסמכים למתח גבוה. טעינה מלאה של המכונית בשקע טעינה ביתי אורכת ארבע וחצי שעות. טווח הנסיעה של המכונית הוא 180 ק"מ, ובנסיעה עם מזגן - 120 ק"מ.

כיאה למכונית פרמיום, למכונית מיזוג אוויר ושפע של מערכות בטיחות מתקדמות, כולל ABS, ESP ומערכת של החברה הישראלית Ride Vision, הכוללת התראות כגון סכנת התנגשות קדמית, אי שמירת מרחק, ניטור שטחים מתים ועקיפות מסוכנות. הגלגלים נשלפים ומתקפלים בלחיצת כפתור, והפעולה כמעט אינה מורגשת במהלך הנהיגה. בהדגמה היה גם דגם עם דלת הנפתחת כלפי מעלה, במקביל למרכב הרכב, כדי להקל את הכניסה והיציאה בחניה. דגם זה יהיה זמין כאופציה בעתיד. אגב, לדברי החברה, ארבע מכוניות כאלה מסוגלות לחנות במקום המיועד למכונית "רגילה" אחת.

המחיר של המכונית באירופה יהיה 19 אלף אירו, ובארץ הוא יגיע בסביבות 100,000 ₪. זה נשמע הרבה, אבל המחיר דומה לדגמים המתחרים, שאינם בעלי גלגלים נשלפים או מהירות מרבית דומה, שלא לדבר על האבזור.

החברה אינה רואה בלקוח הפרטי יעד עיקרי. לדברי פורמוזה, החברה הולכת לכיוון של "ניידות כשירות", כלומר מכוניות שיתופיות שיהיו זמינות ללקוחות, אבל לא בבעלותם.

פתרון נוסף שהחברה עובדת עליו הוא דגם מסחרי, שיוצע בעתיד הרחוק יותר. זה יהיה דגם שמיועד לחלוקה עירונית בעל נפח של 1,500 ליטר מטען.

----------

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן