מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

פוינטר מסכמת גנבות רכב בתשעה חודשים

19/10/2022
זמן קריאה: 5 דק'

המערך המבצעי של פוינטר (Pointer) מקבוצת פאוורפליט (Powerfleet), חברל לאיתור ולהשבה של כלי רכב גנובים, מסכם את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 בגנבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

גידול של 155% בניסיונות גנבת רכב: בחצי הראשון של 2022 גדל שיעור הגנבות ב-145% יחסית לאותה התקופה אשתקד. אנו נמצאים במגמת עלייה לאחר מבצע "שובר גלים", שהשתתפו בו כל כוחות הביטחון וצה"ל, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח"ע, וכניסה לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ושיטות התחמקות.

מעבר קל במחסומים: לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר ולהבריח שב"חים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה למחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב, במיוחד בשעות היום.

גנבות לאור יום: גנבות הרכב בכל שעות היום תופסות תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה, עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון השלישי הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל היום. מדובר בגידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שימוש במשבש סלולרי: ב-90% מגנבות הרכב נעשה שימוש במשבש סלולרי, היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. צורת גנבה זו הגיעה בחצי השנה הראשון ל-80% - שיעור בלתי נתפס, המלמד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות, עם ציוד אלקטרוני יקר, המסופק להן על ידי משפחות פשע בעלות מגרשי פירוק למכוניות, הנמצאים בראש השרשרת.

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מתאר את תהליך גנבות הרכב בישראל: גנבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי פירוק, אשר מרכזות הזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. הן מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים, אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא בקשר עימן, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים.

כאשר הרכב נמצא, "טכנולוג" שנמצא ברכב המוביל מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל להתניע את הרכב. בו בזמן מי מהחולייה צופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום. כשהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים.

הנסיעה ברכב הגנוב לעיתים פרועה ומתנהלת במהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ובנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים מתרחשות התנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים.

מו"מ בין גנבי הרכב: אם אין הזמנה ספציפית, כנופיות הגנבים גונבות מכל הבא ליד, בעיקר כלי רכב פופולריים, לעיתים תוך כדי "גנבת דאבל" - פריצות לבתים ולקיחת מפתחות הרכב. במקרים האלה הגנבים משנעים את כלי הרכב לאזורי מגרשי הפירוק, מנהלים משא ומתן ומוכרים את הרכב הגנוב למרבה במחיר.

מו"מ בין הגנבים לבעל הרכב: ייתכן שהגנב או מי מטעמו ימצא את מספר הטלפון הנייד של בעל הרכב ויפנה אליו, או יפרסם את הרכב עם צילום למכירה במדיות החברתיות. אסור להיענות להצעות להגיע עם כסף מזומן כדי "לקנות" את הרכב בחזרה. יש להגיש תלונה במשטרה ולדווח לסוכן או לחברת הביטוח. כבר קרה שבעל הרכב הוכה קשות, כספו נגנב והוא נשאר "קרח מכאן ומכאן".

הגנבים הם אנשים מסוכנים שחצו את הקווים וחיים בעולם הפשע של גנבות רכב, סמים, זנות ולעיתים אף בארגוני טרור. כדי לא להיתפס הם נוהגים לעיתים בפראות, תוך סיכון חיי אדם.

 

שיטות גנבה פופולריות

שיבוש סלולרי הוא שיטת הגנבה הפופולרית ביותר - 90% מניסיונות הגנבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי ושל השיטות הבאות:

* חיבור למחשב רכב ושכפול מפתח: שיטת הגנבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגנבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-48% מניסיונות הגנבה שנרשמו התבססו על שיטה זו.

* תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב - 34% מסך הגנבות.

* גנבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה - 9% מסך הגנבות שנרשמו השנה.

* גנבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב - 8% מסך הגנבות שבוצעו השנה.

* שוד וגנבת רכב מונע - 1% מסך הגנבות השנה.

 

גנבות לפי מחוזות בכל הארץ

לעומת התקופה המקבילה אשתקד חל "מהפך" באזורי הגנבה. אזור השרון הוביל בשנה שעברה בפער ניכר עם יותר משליש מהגנבות. בשנה זו אזור המרכז מוביל. אזור השפלה צמח ב-40% כמעט, ואזור הצפון יותר מהכפיל את עצמו.

אזור השרון עם ירידה של 34% ל-25% מסך הגנבות (38% בשנת 2021); אזור המרכז עם עלייה של 33% ל-32% מסך הגנבות (24% בשנת 2021); אזור הדרום עם ירידה של 29% מסך הגנבות ל-12% (17% בשנת 2021); אזור השפלה עם גידול של 44% מסך הגנבות ל-13% (9% בשנת 2021); אזור ירושלים עם 7% (כמו בשנת 2021); ואזור צפון עם גידול של 120% מסך הגנבות ל-11% (5% בשנת 2021, כולל אזור חיפה והקריות).

 

זמנים ודפוסי גנבה בולטים

ברבעון השלישי הגנבות מבוצעות בכל שעות היממה, בניגוד לשעות הגנבה הפופולריות ביותר בשנת 2021 שהיו בשעות הלילה, בין 22:00 ל-05:00. תופעה זו תופסת תאוצה ומאפיינת את המגמה במחצית הראשונה של השנה.

כרבע מניסיונות גנבת הרכב בישראל מרוכז בשלוש ערים: תל אביב - 11%, פתח תקווה - 7.5% וירושלים - 6%.

סטטיסטיקת גנבות לפי סוג רכב

תשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 קיבעו את מעמדו הבלתי מעורער של ה-SUV בישראל בשיעור ניסיונות הגנבות, וחצו את הרף של 50%. כל רכב שני שנגנב בישראל הוא רכב פנאי-שטח SUV. בניסיונות הגניבות של רכבי SUV חל גידול של 6% יחסית לחצי השנה הראשונה וגידול של 24% ביחס לשנת 2021.

ניסיונות גנבה של רכבים פרטיים ירדו ב-20% בערך והגיעו לשיעור של 19%. לפי נתוני פוינטר, לפני כעשר שנים רכבים פרטיים היוו 35% מסך הגנבות, ורכבי פנאי-שטח היוו 18% בלבד.

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 51%, גידול של 24% לעומת 41% בשנה שעברה; רכבים פרטיים מהווים 19%, ירידה של כ-20% לעומת 24% בשנה שעברה; רכבים מסחריים מהווים 9% מסך גנבות הרכב - 11% בשנה שעברה; משאיות מהוות 7% מסך גנבות הרכב - ירידה לעומת 10% בשנה שעברה; כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גנבות הרכב - כמו בשנה שעברה; דו גלגלי מהווה 11% מסך הגנבות - כמו בשנה שעברה; והשאר - 1% מסך גנבות הרכב, כמו בשנה שעברה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן