מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

שוק הרכב בישראל - לאן?

ענף הרכב בישראל עובר טלטלות כלכליות שגורמות חוסר יציבות ותנודות מחירים. מהפיכת הרכב החשמלי בעיצומה

נועם קום |  
06/06/2023
זמן קריאה: 3 דק'

בשנת 2022 נמסרו 268,145 מכוניות חדשות. בהשוואה לשנת 2021, מדובר בירידה של כ-8%. 27,671 מכוניות חשמליות נמסרו אשתקד - 11% מהמסירות. שינוי מתווה המיסוי שהחל בינואר השנה, ולמעשה הכפיל את המיסוי לרכב חשמלי ל-20%, גרם לרוכשים להזדרז ולרכוש מכוניות מבעוד מועד. לפיכך בחודש דצמבר בלבד נמסרו 11.5 אלף מכוניות חשמליות - שיא של כל הזמנים.

כמו כן נמסרו 13,390 מכוניות פלאג-אין היברידיות, שגם עליהן חל מס גבוה יותר, והן תפסו כ-5% מהמסירות. מכוניות היברידיות תפסו אשתקד נתח של כ-50,000 מכוניות, כ-18.5% מהמסירות.

שנת 2023 החלה בתנופת מסירות מרשימה. בינואר ופברואר בלבד נמסרו יותר מ-76 אלף מכוניות, מתוכן 10,923 מכוניות חשמליות. מדובר ב-15% מהמסירות, והמגמה ברורה: הכיוון חשמלי. גל המסירות צפוי להתמתן במקצת, ושוב להתחזק במחצית השנייה בשל רפורמת מיסוי צפויה שנועדה להתאים את הכנסות המדינה מכלי רכב. אלה נאמדים ב-40 מיליארד ₪ בשנה, ומקורותיהם הם מיסי קנייה, בלו על הדלק, חלקי חילוף, אגרות ומע"מ.

הירידה בהכנסות המדינה נובעת מחדירת כלי רכב מונעים חשמלית, שנהנים מחשמל מוזל ממס. משרד האוצר התכוון להטיל על כלי רכב אלו מס נסועה, אך הרעיון לא נכלל לבסוף בחוק ההסדרים.

התייקרות מכוניות

אשתקד חלו תנודות מחירים ממשיות. הגורמים להן הם המשברים המוכרים: בעיקר מלחמת רוסיה עם אוקראינה, משבר האנרגיה העולמי, ספיחי הקורונה במזרח אסיה ושערי המטבעות. יצרני הרכב העלו מחירים והרעו את התנאים המסחריים ליבואני הרכב בישראל. עקב כך צומצמו מאוד התנאים המסחריים וההנחות ללקוחות פרטיים ולחברות הליסינג, ומחירי המכוניות זינקו באלפי ₪. דגמים נפוצים בשוק התייקר בעד 3%.

מתחילת השנה השתנה ערך המטבעות של הדולר והאירו, שבהם נסחרים כ-75% מכלי הרכב. מדד המחירים לצרכן עלה מאוד אשתקד, ביותר מ-5%, ועמו עלתה הריבית שמביאה לשינוי בתנאי המימון לרכישה. כך נהפכת רכישת מכונית לחלום. המציאות המחייבת את הצרכנים לחשב מסלול מחדש. נכון לעת כתיבת טור זה, היבואנים מדווחים על האטה מסוימת וירידה בביקוש למכוניות. ניכר כי מתחולל המפנה שבו היצע כלי הרכב גובר על הביקוש. היפוך המגמה עשוי לפתוח גל של מבצעי הנחות של היבואנים וחברות הליסינג.

 

ייצור מכוניות

הסיבה העיקרית למשבר תעשיית הרכב היה מחסור בחומרי גלם, שבא בעקבות מגפת הקורונה. לכולם זכור משבר הצ'יפים, שבא בעקבות הפסקות בייצור כלי רכב וברכש של שבבים לתעשייה, שבעקבותיו הצ'יפים יועדו לערוצים אחרים. המצב הביא למחסור בשבבים ולהתייקרות ממשית בעלות של הרכיבים וחומרי הגלם. בד בבד רפורמות גלובליות לאיכות הסביבה גרמו לעלייה בביקוש לרכב חשמלי ולעלייה במחירים של רכיבי הסוללות לרכב.

השנה מסתמנת מגמה מעודדת של ירידה של כ-30% בעלות של מחירי הליתיום קרבונט לייצור הסוללות. הדבר צפוי להוריד במקצת את עלויות הייצור של כלי רכב חשמליים.

מייד אין סין

המהפכה הסינית בעיצומה. בשנת 2022 חלה עלייה ממשית ביבוא מכוניות מסין לעומת השנים הקודמות, בשיעור של 176%. סין סיימה חמישית בדירוג היבשות. המגמה נמשכת, ובינואר-פברואר בלבד כמות המסירות הכפילה עצמה ל-13 אלף מכוניות - כ-17% מהמסירות. סין נהפכת ליבשה השנייה בדירוג יבוא כלי רכב. הביקוש לכלי רכב חשמליים הוא המניע של המגמה.

 

מהפכת הרכב החשמלי

העולם עובר לרכב חשמלי. המגמה מסתמנת גם בישראל. בחודשיים הראשונים השנה היה נתח השוק 15% עם 10,923 מכוניות, מהם כ-8,500 (78%) מכוניות עממיות ברמת מחירים שמתחת ל-190 אלף ₪.

מנגד, בינואר החלה הרפורמה בהכפלת מס הקנייה ל-20%, ומחירי המכוניות התייקרו. גם תעריפי החשמל שהתייקרו גרמו למעבר למכונית חשמלית להיות פחות משתלם כלכלית.

מגבלת התשתיות היא חסם בעל השפעה. הבשורה המעודדת היא המהלכים של טסלה להורדת מחירי דגמיה בעולם, שמחייבת את המתחרים להוזיל את מחירי דגמיהם.

גל הייצור של כלי רכב חשמליים וכניסת דגמים חדשים נוספים ממזרח אסיה לישראל, יביאו להיצע גדול יותר של מכוניות במחירים עממיים. הדבר יביא ככל הנראה לגל מבצעים ותמריצים מצד היבואנים וחברות הליסינג.

יצוין שבינואר 2024 תחול פעימה נוספת על המיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים, שיעלה ב-15%, ל-35%. הדבר יביא להתייקרויות ולהאצת הזמנות ברבעון האחרון של השנה.


למידע נוסף: noamcom@matrix.co.il

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן