מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגהמה פלוס
לעמוד קודם

תחזית: תחבורה חשמלית

לפי תחזית של משרד האנרגיה והתשתיות, כ-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים צפויים לנסוע בכבישי ישראל בשנת 2030

21/09/2023
זמן קריאה: 5 דק'

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם תחזית לכניסת כלי רכב חשמליים והשפעתם על משק החשמל בעשורים הקרובים. התחזית מתבססת על מודל שבחן מספר תרחישים, המרכזי שבהם נשען על החלטות ממשלה הקובעות יעדים להפחתת פליטות בתחום התחבורה. התחזית הוכנה במסגרת מודל כולל הצופה את ביקושי האנרגיה במשק עד 2050, עם דגש בצריכת דלק עתידית שגיבשו מינהל הדלק והגז, אגף אסטרטגיה והחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות.

על פי המודל, הביקוש העתידי לחשמל מסקטור התחבורה, כולל כלי רכב פרטיים, כלי רכב כבדים, אוטובוסים ורכבות, צפוי להיות משמעותי ולחולל שינוי במשק החשמל. כיום סקטור התחבורה צורך פחות מאחוז אחד מהביקוש לחשמל במשק, ואילו בשנת 2030 צפוי הביקוש להיות כ-6% מהסך הכול וכ-15% מהסך הכול בשנת 2050.

כלי רכב פרטיים

כיום, סך כלי הרכב החשמליים הפרטיים שנוסעים על כבישי ישראל הוא כ-70 אלף. הביקוש לחשמל בעבורם הוא כ-0.3 טרה ואט/שעה בשנה.

על פי התרחיש המרכזי בתחזית שמפרסם המשרד, מספר כלי הרכב הפרטיים בשנת 2030 צפוי להיות 1.3 מיליון כלי רכב. הביקוש לחשמל בעבור טעינת כלי הרכב החשמליים הפרטיים בשנה זו צפוי להגיע ל-4 טרה ואט/שעה (TWh). על פי הערכות של חברת נגה (ניהול מערכת החשמל), מדובר ב-4% מתחזית הביקוש לצריכת החשמל בכל המשק הצפויה באותה שנה, המוערכת ב-92 טרה ואט/שעה.

לפי התחזית, בשנת 2050 כל כלי הרכב הפרטיים שייסעו על כבישי ישראל יהיו חשמליים ומספרם יגיע לשישה מיליון. הביקוש לחשמל בעבור טעינתם צפוי להגיע בשנה זו ל-14 טרה ואט/שעה. על פי הערכות של חברת נגה, מדובר ב-7.5% מתחזית הביקוש לצריכת החשמל בכל המשק באותה שנה, המוערכת ב-140 טרה ואט/שעה.

 

עמדת טעינה לרכב חשמלי

תחבורה כבדה

מגמת החישמול במשק הישראלי עתידה להתבסס גם בכלי הרכב הכבדים: אוטובוסים, משאיות ורכבות. על פי התחזית, מספר האוטובוסים החשמליים בכבישי ישראל צפוי להיות בשנת 2030 כ-8,000, שהם כ-35% מסך האוטובוסים בארץ. בשנת 2050, 100% מהאוטובוסים יהיו חשמליים או מונעים במימן.

בתחום המשאיות צפוי כי בשנת 2040 תהיה חדירה ממשית של משאיות חשמליות קלות (עד 12 טונות), ומספרן צפוי להגיע ל-50% מסך המשאיות מסוג זה על הכביש. על פי החלטות הממשלה בנוגע למשאיות כבדות, יעדי הפליטות בתחום זה יואצו משנת 2035.

תחום הרכבות כולל שלושה סקטורים: הרכבת הכבדה (רכבת ישראל), הרכבות הקלות במטרופולינים ופרויקט המטרו. אלה צפויים להוסיף לביקוש החשמל עד שנת 2050 כ-4 טרה ואט/שעה. מכאן, שעל פי הערכות של חברת נגה, סך צריכת החשמל של הרכבות תהיה כ-2.5% מתחזית הביקוש לצריכת החשמל בכל המשק הצפויה באותה שנה, המוערכת כאמור ב-140 טרה ואט/שעה.

התפלגות מספר כלי רכב חשמליים, באלפי יחידות, על פי התרחיש המרכזי
סוג 2025 2030 2040 2050
כלי רכב פרטיים 210 1,290 4,200 6,000
אוטובוסים 2.9 7.8 27.4 58.1
משאיות עד 3.5 טונות 0.7 18.6 152.8 250.4
משאיות 12-3.6 טונות 0.08 0.9 41.2 112.9
משאיות מעל 12 טונות 0.03 0.2 3.8 11.8
התפלגות ביקוש הצריכה לחשמל ב-TWh/y על פי התרחיש המרכזי
סוג 2025 2030 2040 2050
כלי רכב פרטיים 0.75 3.98 10.60 13.71
אוטובוסים 0.22 0.56 1.78 3.41
משאיות עד 3.5 טונות 0.01 0.12 0.88 1.30
משאיות 12-3.6 טונות 0.00 0.02 0.67 1.72
משאיות מעל 12 טונות 0.00 0.02 0.32 0.95
רכבות 0.49 0.89 2.51 3.76
סך הכול 1.47 5.59 16.76 24.85

היערכות לפי התחזית

התחזית של משרד האנרגיה והתשתיות מתבססת על מספר משתנים: קצב הגידול הצפוי של כלי הרכב בכלל, תמהיל כלי הרכב הנגזר מקצב החדירה של כלי רכב חשמליים, נסועה שנתית ממוצעת וצריכת האנרגיה החזויה של כלי הרכב מ-2023 ועד שנת 2050.

התחזית מעריכה, כי בשל המאפיינים הייחודיים של ישראל כארץ קטנה למדי, צפויה חדירה מסיבית של רכבים חשמליים, שכן מגבלת הטווח בארץ קטנה בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD ולכן יש לה משקל נמוך יותר בהחלטה על מעבר לכלי רכב חשמלי. לפיכך גם בסקטור התחבורה הכבדה ההנחה היא כי חדירה של כלי הרכב החשמליים המונעים על סוללות, תהיה בעלת משמעות יחסית לחלופות.

בעקבות העלייה הגדולה הצפויה במספר כלי הרכב החשמליים הפרטיים, המשרד פועל להגדיל במידה ניכרת את מספר עמדות הטעינה הציבוריות בישראל עד שנת 2030. על פי הדירקטיבה של הנחיות האיחוד האירופי והרגולציה האירופית, בשנה זו יידרש בישראל הספק של 1.3 מיליון קילו ואט בכל עמדות הטעינה הציבוריות לכלי רכב פרטיים, פי עשרה מההספק כיום.

אגף תחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות מוביל את היערכות מדינת ישראל למעבר לתחבורה נקייה, לכניסת כלי הרכב החשמליים ולמהפכת התחבורה החשמלית. במסגרת זו האגף תומך, עם אגפים נוספים במשרד, בהקמת תשתיות טעינה ציבורית ברחבי הארץ, כדי להנגיש את השימוש בכלי רכב חשמלי במהירות האפשרית. עד היום המשרד תמך בהקמה של עמדות טעינה איטיות ומהירות ברחבי הארץ בתקציב של יותר מ-70 מיליון ₪. בעקבות תמיכה זו כבר קמו כ-1,500 שקעי טעינה, ובשנים הקרובות צפויים לקום אלפי שקעי טעינה נוספים. נוסף על כך בשנים 2024-2023 צפוי המשרד להוציא קולות קוראים נוספים לתמיכה בהקמה של אלפי שקעי טעינה, עם דגש באזורים בארץ שבהם קיים מחסור בשקעי טעינה, בהיקף תקציבי כולל של יותר מ-60 מיליון ₪.

פועל אגף תחבורה נקייה פועל להקל ולעודד הקמה של עמדות טעינה פרטיות, עם דגש בבניינים משותפים. במסגרת זו הוא מקדם רגולציה תומכת, הנגשת מידע לציבור הרחב, עידוד תחרות ועוד. משרד האנרגיה והתשתיות גם מקדם את היערכות משק החשמל לביקושים הגדולים לחשמל הצפויים מסקטור התחבורה, בין השאר באמצעות פיתוח רשת ההולכה והחלוקה, קידום טעינה מנוהלת ברכבים חשמליים וכלים נוספים.

משרד האנרגיה והתשתיות פועל כל העת למען משק אנרגיה נקי מפליטות תוך התייעלות באנרגיה ושמירה על ביטחון האנרגיה של מדינת ישראל. המשרד חרט על דגלו להגדיל את מספר כלי הרכב החשמליים בישראל לקראת הפיכת משק האנרגיה לנקי מפליטות.

רון אייפר, ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות: "מודל התחזיות יסייע לשוק ולמשק החשמל להיערך למהפכת התחבורה הנקייה ויהיה כלי מרכזי בידי משרדי הממשלה בקידומו של תחום זה. מעבר לתחבורה חשמלית הוא אחד הצעדים החשובים ביותר במעבר למשק אנרגיה נקי, יעיל ונטול פליטות, לכן זה צעד מרכזי במאבק במשבר האקלים. נמשיך להאיץ את המעבר לתחבורה חשמלית במגוון היבטים, ובכללם היערכות משק החשמל מכל הבחינות, תמיכה וסיוע בהקמת עמדות טעינה ציבורית, כדי שבשורת הרכב החשמלי תגיע לכל האוכלוסייה, בכל הארץ, תוך התאמה ופישוט של הרגולציה וקידום תחרות בשוק זה."

מקור: משרד האנרגיה והתשתיות

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן