כלי רכב מנועיים בישראל בשנת 2021
בסוף שנת 2021 היו בישראל 3,840,104 כלי רכב מנועיים, מתוכם כ-3,312,273 כלי רכב פרטיים. במצבת כלי הרכב המנועיים חל גידול של 4.1% לעומת שנת 2020, ומספר כלי הרכב הפרטיים גדל ב-4.4%
בישראל כ-3,840,104 כלי רכב מנועיים, מתוכם 3,312,273 כלי רכב פרטיים. נתונים אלה והנתונים להלן הם תוצאה של עיבודים שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בקובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה.
סוגי רכב
מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2021 לשלושה מיליון ו-840 אלף - עלייה של 4.1% בהשוואה לסוף שנת 2020. בשיעור הגידול השנתי חלה עלייה בהשוואה לשנים הקודמות: 2.5% בשנת 2020, 3.0% בשנת 2019 ו-3.6% בשנת 2018. שיעור הגידול של מספר כלי הרכב הפרטיים היה 4.4% בשנת 2021. גם בשיעור הגידול השנתי של מספר הרכבים הפרטיים ניכרת מגמת עלייה לעומת השנים הקודמות: 2.9% בשנת 2020, 3.6% בשנת 2019, 4.3% בשנת 2018.
מתוך סך כלי הרכב, כ-3,312,200 היו כלי רכב פרטיים, כ-305,700 משאיות (מתוכן כ-117,800 משאיות מעל 3.5 טונות), כ-156,400 אופנועים, כ-21,500 מוניות, כ-23,000 אוטובוסים, כ-15,000 אוטובוסים זעירים וכ-6,400 כלי רכב מיוחדים.
צילום: ויקיפדיה
כלי רכב חדשים
בשנת 2021 נוספו למצבת כלי הרכב כ-405.2 אלף כלי רכב, מהם כ-336.6 אלף כלי רכב חדשים. בתקופה זו נגרעו מהמצבת כ-254.4 אלף כלי רכב, כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה ב-150.8 אלף כלי רכב. מתוך 336.6 אלף כלי הרכב החדשים שנוספו בשנת 2021, כ-282.9 אלף היו כלי רכב פרטיים (84.0%).
מערכות בטיחות בכלי רכב פרטיים
ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. הנתונים כוללים את מערכות הבטיחות המדווחות למשרד הרישוי. קיימות מערכות שאינן מדווחות.
ב-99.9% מכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2021 קיימות המערכות בקרת סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים, מאחר שמערכות אלו נעשו חובה בכלי הרכב המיובאים לארץ מינואר 2018. גם לאביזרי בטיחות אחרים נרשמים אחוזי התקנה גבוהים יחסית: ב-97.2% מכלי הרכב שעלו לכביש בשנת 2021 קיימת מערכת עזר לבלם, ב-95.9% קיימת מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ב-94.7% - מערכת לבלימה בעת חירום, ב-89.1% - תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה, וב-92.1% - מערכת לזיהוי הולכי רגל.
אביזרי בטיחות נוספים בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנת 2021 הם מצלמות רוורס (88.3%), חיישני חגורות (65.7%), זיהוי תמרורי תנועה (43.9%), בקרת שיוט אדפטיבית (63.1%), שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים (65.2%) וזיהוי בשטח מת (36.8%).
תרשים 1: מערכות בטיחות בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2017 ו-2021
גיל ממוצע
בשנת 2021 היה הגיל הממוצע של סך כלי הרכב המנועיים 7.1 שנים, בדומה לשנת 2020. הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים נשאר כפי שהיה בשנה קודמת - 7.0 שנים.
הגיל הממוצע של משאיות עד 3.5 טונות עלה בהתמדה מ-5.0 שנים בשנת 2000 ל-11.4 בשנת 2021. הגיל הממוצע של משאיות מעל 3.5 טונות עלה באופן מתון יחסית מ-5.9 שנים בשנת 2000 ל-6.3 בשנת 2021.
כ-1,456,300 מכלי הרכב (37.9%) היו כלי רכב חדשים שגילם עד 4 שנים (שנת עלייה לכביש 2021-2017), כ-1,188,300 (30.9%) היו בני 9-5 שנים וכ-1,195,500 (31.1%) היו בני 10 שנים ויותר.
סוג הנעה
בשנת 2021 היו כ-541,300 כלי רכב מונעים בסולר - 14.1% מכלי הרכב. אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר המשיך לגדול והגיע ל-5.9% (מ-2.9% ב-2011 ל-5.4% בשנת 2019 ול-5.7% ב-2020). מספר כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר הגיע בשנת 2021 ל-197,000.
סוג הנעה | סך הכול | בנזין | סולר | היברידי | גז | חשמל |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 3,840,104 | 2,960,991 | 541,267 | 299,644 | 21,951 | 16,251 |
רכב פרטי | 3,312,273 | 2,787,233 | 197,022 | 295,329 | 18,750 | 13,939 |
משאיות - סך הכול | 305,683 | 19,186 | 283,600 | - | 2,869 | 28 |
מזה: עד 3.5 טונות | 187,898 | 18,776 | 166,364 | - | 2,730 | 28 |
מעל 3.5 טונות | 117,785 | 410 | 117,236 | - | 139 | - |
אוטובוסים זעירים | 14,967 | 6 | 14,957 | - | - | 4 |
אוטובוסים | 22,957 | - | 22,514 | - | 302 | 141 |
מוניות | 21,488 | 166 | 16,969 | 4,315 | 28 | 10 |
רכב מיוחד | 6,378 | 168 | 6,208 | - | 2 | - |
אופנועים | 156,358 | 154,231 | - | - | - | 2,127 |
מספר כלי הרכב שהונעו באמצעות גז בשנת 2021 דומה למספרם בשנת 2020 - כ-22,000, מתוכם כ-18,800 כלי רכב פרטיים.
במספר כלי הרכב המונעים באמצעות חשמל חלה עלייה מתמדת, מ-1,424 בשנת 2016 ל-16,251 בשנת 2021, מתוכם 13,939 כלי רכב פרטיים. רק בשנה באחרונה חל גידול של פי חמישה בכמות כלי הרכב הפרטיים החשמליים (2,783 בשנת 2020). מספר האוטובוסים שהונעו בחשמל היה 141 (109 בשנת 2020), ומספר האופנועים שהונעו באמצעות חשמל היה 2,127 (1,597 בשנת 2020).
מספר כלי הרכב ההיברידיים (היברידי רגיל והיברידי נטען) בשנת 2021 היה 299,644 לעומת 223,666 בשנת 2020 - עלייה של כ-34.0%. רוב כלי הרכב ההיברידיים הם מסוג רכב פרטי. מספר המוניות ההיברידיות עלה מ-2,004 בשנת 2020 ל-4,315 בשנת 2021 (עלייה של 115%).
תרשים 2: מספר כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים, 2021-2015
סוג כלי הרכב | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|
רכב היברידי - סך הכול | 299,644 | 223,666 | 176,834 | 122,268 | 82,203 |
רכב פרטי - סך הכול | 295,319 | 221,662 | 175,192 | 121,542 | 81,753 |
היברידי רגיל | 264,303 | 204,052 | 163,260 | 114,163 | 78,746 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 31,016 | 17,610 | 11,932 | 7,379 | 3,007 |
מוניות - סך הכול | 4,315 | 2,004 | 1,642 | 726 | 450 |
היברידי רגיל | 4,270 | 1,997 | 1,639 | 723 | 450 |
היברידי נטען (פלאג אין) | 45 | 7 | 3 | 3 | - |
סוג בעלות
בשנת 2021, 88.7% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (88.5% ב-2020) ו-11.3% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) - 6.5%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 3.8%, והשכרה או תיור - 1.0%. רוב כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים.
מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש ב-2021, 61.7% היו בבעלות פרטית (61.2% ב-2020) ו-38.3% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) 24.2% (27.8% בשנת 2020), חברות (לא כולל עצמאיים) - 9.6% (9.0% בשנת 2020) וחברות השכרה או תיור 4.4% (2.0% בשנת 2020).
בשנים האחרונות חל גידול קל בשיעור כלי הרכב הפרטיים בבעלות הֶחְכֵּר (ליסינג) מתוך כלי הרכב הפרטיים החדשים עד גיל שנה (מ-23.1% בשנת 2013 עד 25.7% בשנת 2021).
ארץ ייצור
23.4% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון מאזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), השומרת על מקומה כארץ הייצור העיקרית. במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית עם 14.6% (יצרנית המכוניות יונדאי, דייהו, קיה ושברולט). במקום השלישי נמצאת טורקיה עם 7.0% (יצרנית המכוניות טויוטה, רנו והונדה), ובמקום הרביעי - גרמניה (6.4%).
ארץ ייצור | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|
מספרים מוחלטים | 3,840,104 | 3,689,299 | 3,600,649 | 3,495,412 | 3,373,139 |
אחוזים | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יפן | 23.4 | 24.5 | 25.3 | 26.4 | 27.5 |
קוריאה הדרומית | 14.6 | 14.2 | 14.1 | 14 | 13.8 |
טורקיה | 7.0 | 6.9 | 6.8 | 6.5 | 6.2 |
גרמניה | 6.4 | 6.6 | 6.7 | 6.9 | 7.1 |
ספרד | 6.1 | 6.2 | 6.3 | 6.5 | 6.7 |
צרפת | 4.3 | 4.4 | 4.5 | 4.6 | 4.7 |
הממלכה המאוחדת | 4.3 | 4.3 | 4.2 | 4.1 | 4 |
ארצות הברית | 2.8 | 2.6 | 2.6 | 2.6 | 2.6 |
איטליה | 1.3 | 1.4 | 1.4 | 1.5 | 1.6 |
אחר ולא ידוע | 29.8 | 28.9 | 28.1 | 26.9 | 28.5 |
כלי רכב פרטיים לפי יצרן
כ-44.1% מכלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2021 יוצרו על ידי אחת משלוש חברות: יונדאי, טויוטה וקיה. יונדאי, שחלקה ב-2021 היה 15.4% (15.8% ב-2020), הייתה החברה המובילה גם בשנים 2020-2016. במקום השני הייתה חברת טויוטה עם 14.7% מהשוק (14.6% בשנת 2020). במקום השלישי חברת קיה, שחלקה בשנת 2021 היה 14.0% (12.0% בשנת 2020). השנה נכנסה טסלה לרשימת 20 היצרניות המובילות מבין כלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2021 (מקום 13 עם 2.2%).
שנה | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול (מספרים מוחלטים) | 282,852 | 210,849 | 246,363 | 257,162 | 269,612 | 272,493 |
סך הכול | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
יונדאי | 15.4 | 15.8 | 16.2 | 14.8 | 13.5 | 14.2 |
טויוטה | 14.7 | 14.6 | 15.4 | 10.4 | 11.3 | 10.6 |
קיה | 14.0 | 12.0 | 12.9 | 13.8 | 13.2 | 13.9 |
סקודה | 6.8 | 8.5 | 7.3 | 7.7 | 8.1 | 7.1 |
מאזדה | 5.3 | 4.4 | 4.4 | 5.1 | 4.8 | 5.2 |
סיאט | 4.5 | 4.9 | 3.7 | 3.5 | 3.1 | 3 |
ניסן | 4.0 | 3.6 | 4.5 | 6.3 | 5.3 | 4.3 |
מיצובישי | 3.8 | 5.7 | 5.5 | 4.8 | 3.8 | 6.2 |
סוזוקי | 3.7 | 3.6 | 3.9 | 4.2 | 4.8 | 4.2 |
שברולט | 3.0 | 3.2 | 2.4 | 2.6 | 2.5 | 3.1 |
פיג'ו | 2.6 | 2.6 | 2.7 | 2.4 | 2.3 | 2.2 |
רנו | 2.4 | 3.3 | 3.5 | 4.2 | 4.6 | 3.6 |
טסלה | 2.2 | - | - | - | - | - |
סובארו | 1.9 | 1.8 | 1.8 | 2.2 | 2.3 | 2.8 |
מרצדס | 1.7 | 1.8 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 1.2 |
ב.מ.וו | 1.5 | 1.3 | 1.5 | 1.6 | 1.5 | 1.3 |
אודי | 1.3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.7 | 1.5 |
פולקסווגן | 1.3 | 1.8 | 1.3 | 1.9 | 2.3 | 2.9 |
סיטרואן | 1.2 | 1.8 | 1.4 | 1.5 | 1.5 | 1.3 |
הונדה | 1.1 | 1.2 | 2.1 | 2.4 | 2.8 | 2.6 |
יתר היצרנים | 7.6 | 6.6 | 6.8 | 7.8 | 9.2 | 8.8 |
העברת בעלות
בשנת 2021 כ-676,130 כלי רכב מנועיים עברו בעלות, מתוכם 576,934 כלי רכב פרטיים, שהם 17.4% מסך כלי הרכב הפרטיים לשנה זו. בשנת 2020 עברו בעלות 516,067 כלי רכב פרטיים שהיו 16.3% מסך כלי הרכב הפרטיים. בשנת 2019 החליפו בעלות כ-520 אלף כלי רכב פרטיים שהיו 16.9% מסך כלי הרכב הפרטיים לאותה שנה.
רמת מינוע
רמת המינוע בישראל עלתה בשנת 2021 והגיעה ל-406 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (397 בסוף שנת 2020), מזה 350 כלי רכב פרטיים. תרשים 3 מראה את הגידול ברמת המינוע בישראל בשנים 2021-2000. תרשים 4 מראה שרמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית בהשוואה למדינות מפותחות בעולם.
תרשים 3: רמת מינוע בישראל - כלי רכב פרטיים וסך כלי רכב, 2021-2000
תרשים 4: רמת מינוע בישראל ובמדינות נבחרות החברות ב-OECD, 2020
* הנתון ל-2019.
מקור: נתוני IRTAD, קבוצה בין-לאומית לנתוני בטיחות בדרכים ולחקירתם.
צבע כלי הרכב הפרטיים
הצבע הדומיננטי במצבת כלי הרכב הפרטיים הוא אפור - 36.6% מסך כלי הרכב. 34.7% בצבע לבן, 11.9% בשחור, 7.8% בכחול, 4.7% בבז'-חום, 2.6% באדום, 1.0% בירוק ו-0.9% בצהוב. מבין כלי רכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2021, הצבע הדומיננטי הוא לבן (46.5%), ואחריו אפור - 31.1%.
תרשים 5 - צבע כלי הרכב הפרטיים
מעורבות כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים
בשיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים שנחקרו על ידי המשטרה חלה ירידה על פני השנים. למשל, 5.5 כלי רכב מכל 1,000 כלי רכב בשנת 2021 היו מעורבים בתאונות עם נפגעים לעומת 6.7 בשנת 2016 (5.3 ב-2020). 4.2 כלי רכב פרטיים מכל 1,000 כלי רכב פרטיים היו מעורבים בתאונה. 7.7 משאיות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה מכל 1,000 משאיות מאותו סוג (7.6 ב-2020) ו-23.8 אוטובוסים מכל 1,000 אוטובוסים (23.2 ב-2020) היו מעורבים בתאונה.
שיעור המעורבות בתאונות אינו אחיד לכל סוגי הרכב. שיעור המעורבות בתאונות עם נפגעים של כלי רכב ציבוריים (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות) ושל משאיות כבדות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה הוא הגבוה ביותר. יצוין כי לכלי הרכב האלה נסועה שנתית גבוהה. גם שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות עם נפגעים גבוה, אף שהנסועה השנתית שלהם נמוכה (14.7 ב-2021 לעומת 15.1 ב-2020).
שנה | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 5.5 | 5.3 | 5.9 | 6.0 | 6.8 | 6.7 |
רכב פרטי | 4.2 | 4.1 | 5.1 | 5.2 | 5.8 | 5.9 |
משאית עד 3.5 טונות | 4.6 | 4.6 | 5.6 | 5.6 | 6.1 | 6.1 |
משאית מעל 3.5 טונות | 6.1 | 6.1 | 7.1 | 7.1 | 8.1 | 8.3 |
מזה: משאית 34.0 טונות ומעלה | 7.7 | 7.6 | 10.9 | 11.2 | 11.0 | 11.6 |
אוטובוס זעיר | 10.5 | 8.1 | 12.5 | 12.5 | 14.9 | 13.6 |
אוטובוס | 23.8 | 23.2 | 28.3 | 26.8 | 29.2 | 28.9 |
מונית | 22.2 | 21.1 | 26.1 | 27.8 | 33.2 | 31.5 |
כלי רכב מיוחד | 3.1 | 2.8 | 2.8 | 2.4 | 3.9 | 5.1 |
אופנוע | 14.7 | 15.1 | 15.5 | 16.3 | 18.3 | 16.5 |
* כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון.