רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - אביזרי בטיחות ברכב נוסעים ומסחרי
סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק ו'*
ב-1 באוגוסט 2013 נכנסה לתוקף מערכת תמריצים למערכות בטיחות מתקדמות המסייעות לצמצם תאונות דרכים. במסגרת הרפורמה נקבעה רשימה של מערכות בטיחות מתקדמות הזוכות לניקוד לצורך מתן תמריצי מס. בעת מתן התמריצים הושם דגש במערכות שביכולתן למנוע תאונה, להבדיל ממערכות שממזערות את הנזקים מתאונה שקרתה כגון כריות אוויר.
מערכות מונעות תאונה מתחלקות לשניים: מערכות פסיביות, קרי מערכות שרק מתריעות על מצב סכנה, אך הנהג עצמו נוקט פעולה, ומערכות אקטיביות, קרי מערכות שביכולתן להתריע ולהתערב בנהיגה ובפעולות הרכב כגון בלימה אוטומטית בעת חירום.
מערכות אקטיביות יכולות להיות מותקנות בדרך כלל רק בהתקנה מקורית במפעל היצרן. בתחילת הרפורמה, מערכות אקטיביות היו קיימות במיעוט קטן של כלי רכב, בעיקר ברכבי יוקרה. כיום מערכות אלה מותקנות במגוון רחב של כלי רכב, בכללם כלי רכב עממיים, ועל כן הן התחילו לקבל תיעדוף בקביעת הניקוד. משנת 2020 מוענק ניקוד רק למערכות בהתקנת יצרן, עם דגש במערכות אקטיביות.
כל מערכת בטיחות שנכללת במערכת התמריצים מקבלת ניקוד שבין 0.5 נקודה לשתי נקודות. סך הנקודות בגין כל המערכות המותקנות ברכב, לפי נוהל של משרד התחבורה, יקבע את רמת האבזור הבטיחותי של הרכב, בתנאי שיש בו לפחות שש כריות אוויר (ארבע ברכב מסחרי).
הניקוד שניתן למערכת התרעה ולמערכת אקטיבית הפועלות על אותו מאפיין דרך (למשל, התרעה על אי שמירת מרחק + בלימה אקטיבית בעת התקרבות מסוכנת לרכב מלפנים) הוא תוספתי, דהיינו הנקודות בעבור שתי הפונקציות יסוכמו וייכללו בניקוד המצטבר. באופן זה, מערכת אקטיבית אשר מתריעה לנהג על סכנה, תקבל עדיפות על פני מערכת שמתריעה על הסכנה אך לא מתערבת בנהיגה לצורך תיקון המצב.
תחום התמריצים למערכות בטיחות עובר עדכונים תדירים ומותאם למציאות המשתנה. בלוח להלן מפורט הניקוד בשנים האחרונות. בשנים 2020-2019 בוצע מעבר הדרגתי למערכות אקטיביות, ומשנת 2020 ניתנים תמריצים למערכות בטיחות מובנות בלבד, קרי לא מאושרת יותר התקנה מקומית בידי יבואן הרכב לעניין תמריצי המס. אפשר עדיין להתקין מערכות בהתקנה מקומית לצורך עמידה בדרישות חובה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
משנת 2018 מערכות ניטור מרחק והתרעה מפני סטייה מנתיב נעשו דרישת חובה מבחינת משרד התחבורה. הדבר התאפשר הודות להגדלת שיעורי השימוש במערכות אלה בזכות תמריצי המס וסימון רמת האבזור הבטיחותי.
משנת 2021 התווספו לטבלת התמריצים שלוש מערכות: התרעה על עייפות והיסח דעת, מניעת שיכחת ילד ברכב ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.
לפני 1 בינואר 2021 הדרישה לקבל רמת אבזור 1 הייתה רק מספר מינימלי של כריות אוויר בלבד (שש ברכב נוסעים וארבע ברכב מסחרי). מ-1 בינואר 2021, גם אם קיימות ברכב כריות אוויר כאמור, חובה שתהיה לפחות נקודה אחת כדי לעבור לרמת אבזור 1.
מערכת | ניקוד עד 31 בינואר 2015 | ניקוד מ-1 בפברואר 2015 | ניקוד מ-1 בפברואר 2016 | ניקוד מ-1 בינואר 2018 | ניקוד מ-1 בינואר 2019 | ניקוד מ-1 בינואר 2020 | ניקוד מ-1 בינואר 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
בקרת סטייה מנתיב - התרעה | 2 | 2 | 2 | 1.5 | 1 | - | - |
מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב | 1 | 1.5 | 2 | 2 | |||
מערכת ניטור מרחק מהרכב מלפנים | 2 | 2 | 2 | 1.5 | 1 | - | - |
בלימה אוטומטית בעת חירום | - | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 2.5 | 2 |
מערכת בקרת שיוט אדפטיבית | 1 | 1 | 0.5 | 1 | 1 | 1 | 0.5 |
מערכת זיהוי הולכי רגל | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
זיהוי רכב דו-גלגלי (אופניים ואופנועים/קטנועים) | - | - | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
מערכת זיהוי בשטח מת | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
7 כריות אוויר לפחות (שש במסחרי) | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0 |
מצלמות רוורס | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים + אחוריים | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
שליטה אוטומטית באורות גבוהים | - | 0.5 | 0.5 | - | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
מערכת עזר לבלם | 1 | - | - | - | - | - | - |
חיישני לחץ צמיגים | 0.5 | - | - | - | - | - | - |
זיהוי תמרורי תנועה | - | - | 0.5 | 0.5 | 0 | 0.5 | 0.5 |
בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור | 0.5 | ||||||
התרעה במצב של עייפות או חוסר ריכוז | 0.5 | ||||||
מערכת למניעת שכחת ילד ברכב | 0.5 | ||||||
סה"כ נקודות אפשריות | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 |
רמת האבזור הבטיחותי | ניקוד נדרש | כמות נדרשת של כריות אוויר | סכום הפחתת המס | |
---|---|---|---|---|
פרטי | מסחרי | |||
0 | - | 0 | 0 | - |
1 | 1 | 6 | 4 | 250 |
2 | 2 | 6 | 4 | 650 |
3 | 3 | 6 | 4 | 1,000 |
4 | 4 | 6 | 4 | 1,600 |
5 | 5 | 6 | 4 | 1,850 |
6 | 6 | 6 | 4 | 2,050 |
7 | 8 | 6 | 4 | 2,250 |
8 | 10 | 6 | 4 | 2,400 |
הערה: סכומי הזיכוי בתוקף עד 31 בדצמבר 2021
תמריצי המס השפיעו מאוד על דפוסי השימוש במערכות בטיחות ברכב. לפני הרפורמה במרבית כלי הרכב לא היו קיימות כלל מערכות בטיחות למניעת תאונה, והם היו מצוידים בכריות אוויר בלבד (תמריצי מס על כריות אוויר היו קיימים עוד בטרם הופעלה הרפורמה). כעת מרבית כלי הרכב מגיעים לרמות אבזור בטיחותי גבוהות, עם מגוון רחב של מערכות למניעת תאונה.
במונחים מספריים, בשנת 2012 לא היו כמעט כלי רכב שהאבזור שלהם אפשר לסווגם לרמות שמעבר לרמה 1 (בהתאם להגדרות של 2021), ו-96.9% מכלי הרכב היו ברמת אבזור 0. בשנת 2020 ירד שיעור זה ל-8.7%, ואילו שיעור כלי הרכב שהגיעו לרמת אבזור 5 ומעלה היה 64%.
להלן נתונים הנוגעים להתפלגות כלי הרכב לפי דרגות אבזור בטיחותי ונתונים מפורטים על אודות מערכות בטיחות בכלי הרכב. בלוח 8 ניתנה ההתפלגות הכללית של רכב נוסעים, ובלוחות 9 ו-10 הוצגו בנפרד התפלגות של מוניות חדשות ושל רכב מסחרי על פי רמות אבזור, בהתאמה. אפשר לראות שגם בקרב בעלי המוניות חל מהפך, וכיום רמת האבזור הבטיחותי של מונית דומה לזו של רכב נוסעים ואף עולה עליה.
רמת אבזור | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 ינואר-אפריל |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 96.9% | 89.4% | 81.8% | 79.1% | 69.3% | 53.8% | 33.8% | 18.7% | 8.7% | 4.6% |
1 | 2.8% | 9.7% | 16.4% | 14.2% | 10.7% | 4.4% | 2.1% | 2.0% | 1.8% | 2.6% |
2 | 0.3% | 0.8% | 1.4% | 2.2% | 4.2% | 8.6% | 8.4% | 5.9% | 5.1% | 4.8% |
3 | 0.0% | 0.1% | 0.1% | 3.3% | 7.0% | 7.4% | 10.1% | 8.8% | 9.4% | 7.0% |
4 | 0.0% | 0.0% | 0.2% | 0.9% | 4.0% | 11.2% | 13.2% | 12.0% | 10.9% | 9.7% |
5 | - | 0.0% | 0.0% | 0.1% | 0.2% | 0.9% | 7.0% | 6.9% | 7.4% | 5.5% |
6 | - | 0.0% | 0.1% | 0.2% | 4.4% | 13.1% | 23.4% | 31.8% | 31.0% | 31.6% |
7 | - | - | - | 0.0% | 0.1% | 0.6% | 2.0% | 13.8% | 25.5% | 33.7% |
8 | - | - | - | - | - | - | 0.0% | 0.2% | 0.2% | 0.6% |
סה"כ | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% |
סה"כ כמות | 196,197 | 204,236 | 233,843 | 247,355 | 275,496 | 272,826 | 259,885 | 251,613 | 216,191 | 129,672 |
רמת האבזור הבטיחותי | מוניות | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 ינואר-אפריל | |
0 | 98.0% | 97.5% | 90.3% | 80.2% | 75.8% | 66.9% | 41.3% | 14.4% | 7.3% | 2.3% |
1 | 0.0% | 0.1% | 5.3% | 7.8% | 9.3% | 1.4% | 0.9% | 2.5% | 5.6% | 1.7% |
2 | 1.0% | 0.7% | 2.7% | 10.7% | 12.3% | 10.2% | 3.6% | 3.0% | 1.4% | - |
3 | 0.2% | - | 0.0% | 0.1% | - | 2.1% | 8.5% | 2.7% | 0.7% | 4.6% |
4 | 0.9% | 1.0% | 1.0% | 1.1% | 2.4% | 12.9% | 8.5% | 10.5% | 14.7% | 7.1% |
5 | - | 0.5% | 0.2% | - | 0.2% | 3.5% | 18.2% | 8.1% | 2.7% | 1.9% |
6 | - | 0.2% | 0.4% | 0.0% | - | 3.0% | 17.6% | 41.5% | 47.7% | 36.8% |
7 | - | - | - | - | - | - | 1.4% | 17.3% | 19.8% | 45.5% |
8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
סה"כ | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% |
סה"כ כמות | 3,860 | 3,756 | 4,208 | 4,810 | 5,112 | 4,913 | 3,796 | 5,057 | 2,763 | 1,751 |
רמת האבזור הבטיחותי | רכב מסחרי | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 ינואר-אפריל | |
0 | 100.0% | 99.9% | 99.8% | 99.9% | 100.0% | 99.8% | 97.0% | 55.8% | 4.8% | 11.5% |
1 | - | 0.0% | 0.2% | 0.1% | 0.0% | 0.0% | 0.2% | 0.1% | 0.3% | - |
2 | 0.0% | - | - | 0.1% | - | 0.1% | 2.5% | 2.1% | 0.1% | - |
3 | - | - | - | - | 0.0% | - | 0.1% | - | 0.1% | - |
4 | - | 0.0% | 0.0% | - | - | 0.0% | 0.1% | 0.2% | 0.0% | - |
5 | - | - | - | - | - | 0.0% | 0.0% | 41.8% | 93.8% | 71.4% |
6 | - | - | 0.0% | - | - | - | 0.1% | - | 0.9% | 17.0% |
7 | - | - | - | - | - | 0.0% | 0.0% | 0.0% | - | 0.1% |
8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
סה"כ | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% |
סה"כ כמות | 4,131 | 3,523 | 2,602 | 3,714 | 4,764 | 4,133 | 3,077 | 3,220 | 2,675 | 1,786 |
תרשים מס' 6: התפלגות כלי רכב נוסעים מיובאים לפי דרגות האבזור הבטיחותי ושנות רישום
כאמור, רמת האבזור הבטיחותי מהווה מדד לסל מערכות הבטיחות מתוך רשימת המערכות המזכות. להלן הנתונים על אודות שיעורי החדירה של מערכות בטיחות:
* בקרת סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים - מערכות שנעשו חובה - אכן מותקנות ב-100% מכלי רכב החדשים. יותר מ-80% מהרכבים מגיעים עם מערכות אלה מובנות מהיצרן.
* המערכת לזיהוי הולכי רגל הגיעה לשיעור של כ-90% במחצית 2021. ברוב המקרים היא מגיעה עם מערכות החובה.
* מערכת לזיהוי כלי רכב בשטח מת הותקנה ב-23.5% מהכלים שנרשמו לתנועה ב-2020. במחצית 2021 עלה שיעור זה ל-34%.
* בקרת שיוט אדפטיבית הייתה נחלתם של רכבי יוקרה בלבד שנים רבות. כעת היא נפוצה למדי, עם שיעור חדירה של כ-55% בשנת 2020 וכ-61% במחצית 2021.
* מצלמות רוורס הותקנו ב-79% מהכלים ב-2020 (רק מצלמות מקוריות מהיצרן), וב-85% מהכלים שנרשמו מתחילת 2021.
* חיישני חגורות בטיחות קיימים ב-60% מהכלים הנרשמים לתנועה בשנים 2019 עד מחצית 2021.
* שיעורי השימוש במערכת אקטיבית למניעת התנגשות - בלימה אוטומטית בעת חירום - עלו מאוד, מאחוזים אחדים בתחילת הרפורמה ל-90% בשנת 2020 ול-93% מתחילת 2021. מערכת זו עתידה להיהפך כבר בקרוב לחובה על פי התקן האירופי. לפיכך יצרני רכב נערכים כבר עתה לדרישה זו.
* המערכת האקטיבית מניעת סטייה מנתיב הייתה מותקנת בשנת 2020 ב-61% מכלי הרכב שנרשמו לתנועה וב-70% בערך מכלי הרכב במחצית הראשונה של 2021.
* שליטה באורות גבוהים - מערכת אקטיבית שמופעלת אוטומטית ונועדה למנוע סנוור נהגים שבאים ממול בשעות החשיכה - מותקנת במחצית 2021 ב-61% בערך מכלי הרכב הנרשמים לתנועה.
* זיהוי תמרורי תנועה - המערכת הותקנה בשנת 2020 ב-45% מהכלים. בתחילת 2021 השיעור היה דומה. מערכת זו מגיעה בעיקר בהתקנה מקומית.
* המערכות האלה נכנסו למערכת התמריצים רק בשנת 2021. בסוגריים מופיעים שיעורי החדירה במחצית השנה: בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור (18.9%), ניטור היסח דעת ועייפות הנהג (34.6%) ומערכת למניעת שיכחת ילד ברכב (4.3%).
2018 | 2019 | 2020 | מחצית 2021 | |
---|---|---|---|---|
כמות כלי הרכב שנרשמו | 266,505 | 259,669 | 221,825 | 190,037 |
כמות כריות האוויר | 6.38 | 6.48 | 6.64 | 6.72 |
מערכת בקרת סטייה מנתיב | 97.6% | 97.3% | 100.0% | 100.0% |
מזה: התקנה מקומית | 48.9% | 30.7% | 20.1% | 14.6% |
מערכת פעילה לשמירת הרכב בנתיב | 29.2% | 48.4% | 61.2% | 69.9% |
מערכת ניטור מרחק מהרכב לפנים | 97.7% | 97.5% | 100.0% | 100.0% |
מזה: התקנה מקומית | 43.1% | 23.7% | 11.7% | 8.0% |
מערכת זיהוי רכב בשטח מת | 14.3% | 17.6% | 23.5% | 34.3% |
בקרת שיוט אדפטיבית | 28.8% | 46.9% | 54.7% | 61.0% |
מערכת לזיהוי הולכי רגל | 83.3% | 84.0% | 86.0% | 90.6% |
מזה: התקנה מקומית | 57.2% | 32.9% | 19.9% | 12.4% |
מערכת זיהוי רכב דו-גלגלי | 64.9% | 60.0% | 54.9% | 53.5% |
מזה: התקנה מקומית | 81.4% | 53.7% | 38.4% | 29.3% |
מצלמות רוורס | 66.5% | 74.5% | 78.8% | 85.4% |
מזה: התקנה מקומית | 30.8% | 26.4% | 17.6% | 13.7% |
חיישני לחץ צמיגים | 93.7% | 94.1% | 92.6% | 93.3% |
חיישני חגורות בטיחות | 55.2% | 60.4% | 60.4% | 61.5% |
בלימה אוטומטית בעת חירום | 60.9% | 78.2% | 89.6% | 93.2% |
שליטה חכמה באורות גבוהים | 30.4% | 45.1% | 56.9% | 61.1% |
זיהוי תמרורי תנועה | 65.7% | 50.3% | 44.6% | 44.8% |
מזה: התקנה מקומית | 75.7% | 59.9% | 46.3% | 35.1% |
בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור | 18.9% | |||
ניטור עייפות הנהג והיסח דעת | 34.6% | |||
מערכת למניעת שיכחת ילד | 4.3% |
הערה: דיווח בדבר קיום מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב החל ב- 2018
מפילוח רכבי נוסעים לפי סוג הבעלים עולה, כי רמת האבזור הממוצעת של כלי רכב המוחזקים בידי תאגידים דומה לזו של כלי רכב שנרכשו לידיים פרטיות.
תרשים מס' 7: התפלגות כלי רכב שנרשמו בשנים 2020-2017 לפי רמות אבזור ובעלות
המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.