רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - מדד מחירים ויבוא אישי
סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק ט': מדד מחירי הרכב ויבוא אישי*
מדד מחירי הרכב
עד לאחרונה חווה שוק הרכב שחיקה יחסית במחירי הרכב - הן במחירי הרכב החדש יחסית למדד המחירים הכללי לצרכן והן - ובעוצמה גבוהה יותר - במחירי הרכב המשומש הן יחסית לרכב חדש והן יחסית למדד הכללי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מודדת את מדדי המחירים של כלי רכב חדשים ומשקללת את מחירי הרכב המשומשים, אשר מאפשרים לבחון את המגמות בשוק.
בלוח 19 ובתרשים 16 מוצגים שלושת המדדים על בסיס אחיד, ינואר 2008=100. מהנתונים אפשר ללמוד על המגמות האלו:
* מדד המחירים של רכב חדש היה יציב ברוב התקופה הנסקרת, למעט עלייה מסוימת בתחילת התקופה (2009), הנובעת מהמעבר לזקיפת שווי שימוש ליניארי ברכב צמוד. הדבר ביטל את המגבלה המלאכותית של התכנסות לקבוצת מחיר 2, שבה הזקיפה הייתה נמוכה במיוחד.
* בשנת 2021 הייתה עלייה מסוימת במחירי רכב חדש, אשר אפשר להסבירה בעיקר בשינוי בשיווי המשקל הכללי בשוק - מצד אחד שיבושים בייצור ובאספקה של כלי רכב חדשים בכל העולם בשל מגפת הקורונה, ומצד שני עלייה בביקוש לאמצעי תעבורה פרטי בשל הפגיעה בתפקוד של רשת התחבורה הציבורית ובשל החשש מהנגיף. סיבה משנית היא עליית המיסוי על כלי רכב היברידיים, אם כי עלייה זו כמעט לא תורגמה לשינוי במחירים של כלי רכב היברידיים.
* מחירי רכב משומש היו במגמת ירידה רוב התקופה. מ-2008 ועד סוף 2018 נשחק מדד המחירים של רכב משומש ב-26% יחסית לתחילת התקופה, ב-30% יחסית לרכב חדש וב-37% יחסית למדד המחירים לצרכן.
* משנת 2019 התהפכה המגמה, ובמחירי הרכב המשומש נרשמה עלייה של כחמש נקודות אחוז נכון לאמצע שנת 2021.
רכב הוא מוצר עתיר טכנולוגיה, והדבר משפיע על הדרך הנכונה לפרש את הנתונים של מגמת המחירים. כאשר המחירים של רכב חדש יציבים לאורך שנים, מדובר בהוזלה, כי בכל שנתון תמורת אותו מחיר מקבלים מוצר חסכוני יותר ומתקדם יותר מבחינת האבזור הבטיחותי, אביזרי הנוחות, מולטימדיה וכדומה, ויש בכך כדי לייצר לחץ נוסף כלפי מטה על מחירי הרכב המשומש, אשר כתוצאה מכך מתיישן לא רק במובן של שחיקה פיזית אלא גם מבחינה טכנולוגית.
מדד המחירים לצרכן - כללי | מדד מחירי מכוניות חדשות | מדד מחירי מכוניות משומשות | הוזלה ריאלית של מחירי המכוניות החדשות יחסית למדד המחירים לצרכן - כללי | הוזלה של רכב משומש יחסית לרכב חדש | הוזלה של רכב משומש יחסית למדד המחירים לצרכן - כללי | |
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 102.5 | 99.3 | 97.1 | -3.2% | -2.1% | -5.3% |
2009 | 105.9 | 101.7 | 94.2 | -4.0% | -7.4% | -11.1% |
2010 | 108.8 | 103.4 | 97.5 | -4.9% | -5.7% | -10.4% |
2011 | 112.6 | 103.3 | 95.4 | -8.2% | -7.7% | -15.2% |
2012 | 114.5 | 103.6 | 89.9 | -9.5% | -13.2% | -21.5% |
2013 | 116.2 | 104.8 | 88.8 | -9.8% | -15.2% | -23.6% |
2014 | 116.8 | 105.2 | 88.4 | -9.9% | -16.0% | -24.3% |
2015 | 116 | 105.6 | 86.8 | -9.0% | -17.8% | -25.2% |
2016 | 115.4 | 105.1 | 81.3 | -8.9% | -22.6% | -29.5% |
2017 | 115.7 | 105.1 | 79.2 | -9.2% | -24.6% | -31.5% |
2018 | 116.6 | 104.9 | 76.1 | -10.1% | -27.4% | -34.7% |
2019 | 117.6 | 105.8 | 76 | -10.0% | -28.1% | -35.3% |
2020 | 116.9 | 106.8 | 77.3 | -8.6% | -27.7% | -33.9% |
2021 ינואר עד יולי | 117.9 | 109.7 | 79 | -6.9% | -28.0% | -33.0% |
תרשים מס' 16: מדד מחירי מכוניות חדשות ומכוניות משומשות בשנים 2021-2008
יבוא אישי
יבוא אישי לאורך זמן מייצג פלח שוק שולי יחסית מבחינה כמותית. עם זאת מדובר ב"שחקן" חשוב בכל הנוגע לרכבי יוקרה וכלי רכב מיוחדים, שבדרך כלל לא מיובאים ביבוא סדיר. בשנת שיא, 2010, הגיע היקף היבוא האישי ל-3,000 מכוניות.
כאמור, מבחינת הצרכן, היתרון של יבוא רכב ביבוא אישי הוא ביכולת לבחור רכב מותאם אישית מתוך מבחר רחב של דגמים, וכן לחסוך את רווח השיווק של היבואן הישראלי (יצוין שרכישה מסוכנות רכב בחו"ל כרוכה אף היא בתשלום בעבור רווחי שיווק). לעיתים המייבא האישי חוסך בתשלום המיסים כאשר הוא רוכש רכב משומש (מותר לייבא רכב עד גיל שנתיים, וליבואן סדיר מותר לייבא רק רכב חדש). לא פעם קיימת גם תופעה של הנמכת מחיר מלאכותית כדי לחסוך בתשלום המס. הדבר גוזל משאבים רבים מרשויות המכס.
משנת 2018 מתפתח פלח שוק של "יבואנים זעירים", שהם למעשה יבואנים הפועלים בדומה ליבואנים אישיים, אך מביאים עד 20 כלי רכב בשנה כדי למכרם לאחרים. בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020 יובאו באופן זה כ-1,650 כלי רכב.
בעבר התמקד יבוא אישי בעיקר ברכבי פנאי-שטח וברכבי יוקרה גדולים, עוצמתיים ומזהמים. בשנים האחרונות המיקוד עבר לרכבי טכנולוגיה, ובמיוחד לרכב היברידי נטען (פלאג-אין). בלוח 20 אפשר לראות את התפלגות היבוא לפי סוג יבואן ולפי טכנולוגיות:
* יבואנים מקבילים ייבאו ב-2019 כ-5,300 כלי רכב, לרוב היברידיים, וב-2020 ירד היקף היבוא הכולל ביבוא מקביל ל-3,300 כלים בערך, מהם 73% היברידיים;
* יבואנים זעירים ייבאו בשנת 2019 כ-1,660 כלי רכב, מהם 76% מסוג היברידי נטען (פלאג-אין). היקף היבוא ב-2020 היה דומה, אך שיעור רכבי הפלאג-אין ירד ל-39%;
* גם ביבוא אישי שיעור כלי הרכב מסוג פלאג-אין היה גבוה ב-2019, כ-36%, ואילו בשנת 2020 ירד ל-16% - עדיין גבוה יחסית לכלל היבוא. יצוין ששיעור כלי הרכב החשמליים היה קרוב ל-4% בשנת 2020 לעומת 0.7% בלבד אצל יבואנים סדירים.
תרשים מס' 17: כמויות כלי רכב שיובאו ביבוא אישי בשנים 2004 עד 2020
כמות | אחוז היברידי | אחוז פלאג-אין | אחוז חשמלי | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | יבוא סדיר | 278,010 | 23% | 2% | 0.4% |
יבוא מקביל | 5,306 | 93% | 2% | 0.0% | |
יבואן זעיר | 1,663 | 7% | 76% | 1.7% | |
יבוא אישי | 1,854 | 7% | 36% | 1.5% | |
סה"כ | 286,833 | 24% | 3% | 0.4% | |
2020 | יבוא סדיר | 227,898 | 17% | 3% | 0.7% |
יבוא מקביל | 3,331 | 74% | 3% | 0.2% | |
יבואן זעיר | 1,631 | 11% | 39% | 2.1% | |
יבוא אישי | 1,220 | 2% | 16% | 3.9% | |
סה"כ | 234,080 | 18% | 3% | 0.8% |
המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.