רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - נסועה שנתית
סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק י': נסועה שנתית של כלי רכב על סמך נתוני משרד התחבורה*
שנת 2020, עם כל ההגבלות וצמצום הפעילות הכלכלית, היא שנה מעניינת במיוחד לניתוח נתוני הנסועה. נתונים אלה נאספים במכוני הרישוי ומנוהלים במערכות משרד התחבורה מ-1 בינואר 2010.
בסקירה זו בוצעו חישובי הנסועה בשני אופנים: 1) חישוב "מסורתי" על פי כל מבחני הרישוי שנעשו בשנה נתונה, בחתכים לפי סוג הרכב וסוג הבעלים; 2) חישוב שבודק את שיעורי השינוי בנסועה בתקופת הקורונה לעומת השנה הקודמת בקרב כלי רכב שהשתייכו לאותם הבעלים בשנתיים של ההשוואה. בניתוח זה נעשה שימוש בנתוני הטסטים שנעשו בין 1 בפברואר 2021 ל-1 באפריל 2021, כלומר תקופה של שנה אחורה מהתאריכים האלה מכסה, פחות או יותר, את התקופה של מגבלות הקורונה.
חישוב "מסורתי"
בחישוב ה"מסורתי" חושבה נסועה ממוצעת על סמך כל מבחני הרישוי בשנה רלוונטית. נתוני נסועה חסרים לגבי כלי רכב חדשים (עד גיל 3 שנים) אשר פטורים ממבחן רישוי שנתי. במקרים אלה חושבה, במידת האפשר, הנסועה השנתית הממוצעת לתקופה של שלוש השנים הראשונות של חיי הרכב. החישובים מהשנים 2019 ו-2020 מלמדים:
* הנסועה הממוצעת של רכב בבעלות פרטית יציבה מאוד לאורך זמן, כמובן ללא התקופה החריגה של 2020. בשנת 2019 רכב בבעלות פרטית נסע בממוצע 14,471 ק"מ - עלייה קלה (3.1%) יחסית לרמה של 2018. בשנת 2020 חלה ירידה של כ-11% בנסועה בקבוצה זו, ל-12,885 ק"מ. מדובר בטסטים שנעשו בכל שנת 2020, ואלה מהם שנעשו בתחילת השנה לא מכסים את תקופת המגפה.
* אין הבדלים מהותיים בהיקף הנסועה השנתית לפי דרגת זיהום, אך כלי רכב היברידיים נוסעים הרבה מעל הממוצע. רכב היברידי רגיל נוסע בממוצע 30% מעל הנסועה הכללית של רכב נוסעים; רכב היברידי נטען נסע ב-2019 כ-64% יותר מהממוצע, ואילו ב-2020 הפער הצטמצם ל-43%. הדבר מעיד שקיימת רגישות רבה למחיר הדלק, בפרט גמישות תחלופה גבוהה, קרי שינוי במחיר הדלק לא גורם לשינוי מהותי בהיקף הנסועה, אך מי שאורח חייו מחייב נסיעות רבות, בוחר רכב חסכוני בדלק. ברכב חשמלי מלא לא היה הבדל מהותי בנסועה הממוצעת לעומת הממוצע הכללי, כנראה בשל מגבלות של טווח הנסיעה.
* הנסועה הממוצעת של רכב נוסעים צמוד עלתה מאוד ב-2018 ונשארה גבוהה ב-2019: רמתה הייתה 28,200 ק"מ בשנה. ב-2020 ירדה הנסועה הממוצעת של כל רכב אלה והגיעה ל-25,300 ק"מ.
* רכב מסחרי בבעלות פרטית נסע בממוצע 18,870 קילומטרים, וזו ירידה של 5.25% לעומת שנת 2019. רכב מסחרי בבעלות תאגיד הגיע לנסועה ממוצעת של 28,821 ק"מ לשנה - ירידה של 7.6% לעומת אשתקד. יצוין כי הירידה בנסועה של רכב מסחרי הייתה מתונה יחסית לשאר הקטגוריות, כנראה הודות לעלייה בביקוש להובלת טובין אל ביתו של הצרכן בשל מגבלות הקורונה.
* הנסועה הממוצעת של מוניות ירדה מאוד ב-2020 והגיעה לרמה של 57,800 ק"מ בשנה - כ-20% פחות יחסית לשנת 2019 שבה הנסועה של מונית הייתה בממוצע 72,300 ק"מ.
* הנסועה יורדת מאוד עם גיל הרכב, במיוחד ברכב צמוד/מאגר. מטבע הדברים, מי שנוסע הרבה יעדיף להשקיע ברכב חדש שהוא נוח יותר, בטיחותי וחסכוני, ונתון פחות לתקלות בשל בלאי.
רכבים שהשתייכו לאותם בעלים
אשר לכלי רכב שלא עברו ידיים בשנתיים האמורות, בחינה של מבחני רישוי המכסים ספציפית את תקופת הקורונה והשוואה לשנת 2019 מלמדת, כי רכבי נוסעים בבעלות פרטית נסעו בממוצע 17% פחות; ירידה ניכרת הייתה בקרב מוניות - 21%; וירדה מאוד הנסועה של אוטובוסים - 22% לאוטובוסים בבעלות פרטית (כולל עצמאים) ו-26% ירידה בנסועת אוטובוסים בבעלות חברה.
רכב נוסעים | רכב מסחרי | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
בעלות פרטית | צמוד ומאגר | השכרה | מונית | סה"כ (ללא מוניות ורכב השכרה) | בעלות פרטית | רכב צמוד | סה"כ | |
עד 3 שנים | 28,251 | 26,550 | 60,602 | 34,462 | ||||
3 עד 5 שנים | 15,264 | 26,320 | 23,138 | 58,858 | 16,927 | 26,146 | 32,341 | 28,405 |
5 עד 7 שנים | 13,700 | 23,848 | 22,880 | 55,305 | 14,204 | 23,824 | 28,603 | 25,058 |
7 עד 10 שנים | 12,806 | 20,196 | 20,327 | 50,427 | 13,016 | 21,376 | 24,834 | 21,951 |
10 עד 15 שנים | 11,969 | 16,330 | 42,527 | 12,041 | 18,657 | 18,594 | 18,651 | |
15 עד 20 שנים | 10,955 | 12,990 | 10,973 | 13,112 | 13,046 | 13,109 | ||
20 עד 30 שנים | 9,580 | 9,587 | 10,047 | 10,013 | ||||
מעל 30 שנים | 9,759 | 9,765 | 10,074 | |||||
סה"כ | 12,885 | 25,302 | 24,843 | 57,804 | 13,774 | 18,870 | 28,821 | 20,875 |
נסועה ממוצעת ב-2015 | 14,376 | 23,414 | 27,448 | 71,830 | 14,796 | 19,852 | 30,661 | 21,694 |
נסועה ממוצעת ב-2016 | 14,477 | 24,216 | 28,021 | 69,489 | 15,004 | 19,482 | 30,667 | 21,450 |
נסועה ממוצעת ב-2017 | 14,442 | 24,192 | 26,574 | 73,214 | 14,907 | 19,355 | 30,009 | 21,246 |
נסועה ממוצעת ב-2018 | 14,283 | 28,161 | 26,489 | 72,784 | 15,399 | 19,273 | 31,095 | 21,564 |
נסועה ממוצעת ב-2019 | 14,471 | 28,192 | 26,617 | 72,273 | 15,566 | 19,916 | 31,188 | 22,235 |
אחוז שינוי לעומת שנה קודמת | -10.96% | -10.25% | -6.67% | -20.02% | -11.51% | -5.25% | -7.59% | -6.12% |
תרשים מס' 18: נסועה ממוצעת של רכב נוסעים לפי גיל ובעלות
תרשים מס' 19: נסועה שנתית ממוצעת לפי מבחני רישוי שבוצעו בשנים 2019 ו-2020, בחלוקה לפי טכנולוגיית הנעה ודרגת זיהום
סוג רכב | סוג בעלות | כמות הטסטים | נסועה ממוצעת | נסועה חציונית | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
תקופת הקורונה | לפני תקופת הקורונה | % שינוי | תקופת הקורונה | לפני תקופת הקורונה | % שינוי | |||
רכב נוסעים | בעלות פרטית | 324,709 | 11,599 | 13,921 | -17% | 9,390 | 11,797 | -20% |
בעלות חברה | 17,205 | 23,638 | 26,164 | -10% | 20,859 | 23,469 | -11% | |
בעלות מלכ"ר | 884 | 21,788 | 22,601 | -4% | 17,513 | 18,869 | -7% | |
מונית | 2,143 | 51,332 | 64,591 | -21% | 46,026 | 60,826 | -24% | |
השכרה | 3120 | 23340 | 22400 | 4% | 22,400 | 23,967 | -7% | |
רכב מסחרי | בעלות פרטית | 5,962 | 18,095 | 19,154 | -6% | 13,408 | 15,213 | -12% |
בעלות חברה | 1,645 | 30,967 | 30,949 | 0% | 29,253 | 29,301 | 0% | |
רכב משא | בעלות פרטית | 14,480 | 16,612 | 18,186 | -9% | 11,674 | 13,438 | -13% |
בעלות חברה | 2,509 | 28,858 | 29,418 | -2% | 26,544 | 26,967 | -2% | |
בעלות מלכ"ר | 428 | 20,683 | 20,346 | 2% | 15,004 | 14,671 | 2% | |
אוטובוס | בעלות פרטית | 317 | 32,990 | 42,344 | -22% | 27,186 | 35,814 | -24% |
בעלות חברה | 83 | 44,147 | 59,450 | -26% | 35,363 | 56,660 | -38% |
המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.