רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - פילוח שוק הרכב
סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק ח': רכישות של רכב חדש ורכב משומש - פילוח השוק*
בשנת 2019 שיעור הרכישות של תאגידים מתוך כלל הרכישות של רכב חדש היה דומה לשנה הקודמת, ואילו בשנת 2020 חלה ירידה מסוימת בחלקם היחסי של התאגידים - ממצא לא מפתיע בהתחשב בירידה הכללית בפעילות העסקית.
נביא כאן קצת רקע היסטורי כדי להבין מדוע חשוב לעקוב אחר מבנה השוק בחלוקה בין לקוח פרטי לתאגידים.
בשנים 2009-2006 חלק הארי מרכישות רכב חדש בישראל היה בידי תאגידים גדולים, וזאת בשל עיוות במס אשר לפיו לעובדים שמקבלים רכב צמוד מהמעביד היה נזקף שווי שימוש ברכב נמוך בהרבה מהשווי האמיתי של ההטבה. זקיפת שווי השימוש בהטבת רכב צמוד למעשה לא משתייכת לעולם הרכב אלא לעולם של מיסוי הכנסה, ובמקרה זה הכנסה שהתקבלה בצורה של רכב מהמעסיק. עובד שמקבל את הרכב חוסך לעצמו קנייה ואחזקה של רכב באופן פרטי. תת-מיסוי של רכב צמוד הביא לגידול מואץ ברכישות רכב בידי תאגידים (חברות גדולות וחברות ליסינג) שהעניקו לעובדים הטבת מס. בעיקר נהנו מפרצת המס האמורה עובדים שיש להם כוח מיקוח מול המעסיק - אנשי הייטק ומקצועות "צווארון לבן" אחרים, בעלי רמות שכר גבוהות.
על כן בין השנים 2001 ל-2006 עלה משקל הרכישות של ציי רכב מ-33% ל-60%. מלבד סוגיית המיסוי הלא שוויוני והלא הוגן, הדבר גרם בעיות מבניות רבות בשוק, בראש ובראשונה מצב של שתי רמות מחירים: מחיר מיוחד ומוזל לציי רכב ומחיר יקר ללקוח פרטי. יבואני רכב ראו בחברות ליסינג ובמעסיקים גדולים את מרכז הפעילות שלהם, והתאימו את מבחר הדגמים ואת אופן השיווק. הנגישות לרכב חדש הייתה בעיקר דרך המעסיקים, והדבר יצר חוסר שוויון בין העובדים, בשני המישורים: מי שהיה יכול להשיג רכב מהמעביד נהנה מהטבת המס, ומי שלא - שילם מחיר יקר ברכישת רכב או הסתפק ברכב משומש. בד בבד התפתחו תופעות לוואי נוספות בתחום הרכב - צמצום היצע הדגמים, פגיעה ברמת השירות במוסכים, תרבות נהיגה בעייתית בחלק מכלי הרכב הצמודים וכדומה.
בשנים 2011-2008 הונהגה רפורמה של העלאה הדרגתית בארבע פעימות לסכומי שווי השימוש הנזקפים לעובד. אין ספק שמאז יישום הרפורמה מבנה השוק נעשה בהדרגה מאוזן יותר: משקל הרכישות של ציי רכב מגיע ל-40-30 אחוזים וצומצמה הפגיעה בלקוחות פרטיים.
היציבות בשיעור הרכישות של לקוחות עסקיים מלמדת הן על יצירת שיווי משקל בשוק והן שמיסוי כלי הרכב הצמודים משקף את ההטבה הריאלית שניתנת לעובדים.
פילוח הרכישות של רכב חדש
מאז השלמת הרפורמה עלתה רמת התחרות בענף ונוצרו ערוצי שיווק נוספים. לדוגמה, צמצום הפעילות של חברות ליסינג בשוק ה"מסורתי" של ליסינג תפעולי למעסיקים הביא להתפתחות נרחבת של ליסינג פרטי - מימוני ותפעולי, וכן למכירות של רכב חדש ללקוחות פרטיים. לכן אם רוצים לבחון את שיעור כלי הרכב החדשים המגיעים ללקוח פרטי, יש לנטרל את הרכישות של חברות ליסינג שמיועדות לליסינג פרטי. לעומת זאת אם רוצים להסתכל על כוח הקנייה היחסי של תאגידים אל מול צרכנים פרטיים, יש להתייחס לשיעור הבסיסי של רכישות התאגידים, לפני נטרול הליסינג הפרטי כאמור.
בשנת 2019, המשקל היחסי הכולל של תאגידים בין רוכשי רכב חדש היה 40.1% ובשנת 2020 הגיע ל-38%, זאת בהמשך למגמת הירידה של שנים קודמות. לפיכך שיעור הרוכשים הפרטיים במישרין היה ב-2019 כ-59.9%, ובשנת 2020 היה שיעורם 62%. בנטרול רכישות שנועדו לשוק הפרטי (במכירה ישירה או בליסינג תפעולי/מימוני) ירד משקל התאגידים מסך הרכישות של רכב חדש ל-21.2% ב-2019 ול-20.9% בשנת 2020. משקלן היחסי של חברות הליסינג בתוך סך הרכישות של רכב חדש היה ב-2019 כ-31%, ו-29% בשנת 2020.
כמות כלי הרכב הצמודים בסוף שנת 2019 הייתה כ-305 אלף (9% מכלי הרכב הפעילים), מתוכם כ-224 אלף כלי רכב (6.6% ממצבת הרכב הכללית) בבעלות חברות ליסינג. בשנת 2020 ירדה כמות כלי הרכב הצמודים בשל הירידה בפעילות העסקית ומעבר לעבודה מהבית. כמות כלי הרכב הצמודים ב-2020 מוערכת ב-293 אלף (8.2% מסך הכול), מזה כ-217 אלף (6.1%) רכבי ליסינג.
תרשים מס' 12: אחוז רכישות רכב חדש בידי תאגידים (ציי רכב) בשנים 2020-1996
הערה: הנתונים הותאמו למכירת כלי רכב בליסינג פרטי.
סך הכול | בעלות פרטית | עסקי/ מלכ"ר/ ממשלה | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
כלי רכב צמודים | מזה: חברות ליסינג | השכרה | רכב מאגר | ||||
2010 | כמות | 2,502,518 | 2,072,763 | 317,403 | 221,807 | 42,313 | 70,039 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 82.8% | 12.7% | 8.9% | 1.7% | 2.8% | |
2011 | כמות | 2,620,737 | 2,186,459 | 320,455 | 207,485 | 40,370 | 73,453 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 83.4% | 12.2% | 7.9% | 1.5% | 2.8% | |
2012 | כמות | 2,684,751 | 2,262,561 | 315,610 | 223,023 | 37,399 | 69,181 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 84.3% | 11.8% | 8.3% | 1.4% | 2.6% | |
2013 | כמות | 2,774,365 | 2,352,548 | 313,553 | 209,955 | 38,950 | 69,314 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 84.8% | 11.3% | 7.6% | 1.4% | 2.5% | |
2014 | כמות | 2,884,257 | 2,457,019 | 312,751 | 213,915 | 37,938 | 76,549 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 85.2% | 10.8% | 7.4% | 1.3% | 2.7% | |
2015 | כמות | 2,984,590 | 2,578,722 | 299,425 | 219,017 | 35,435 | 71,008 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 86.4% | 10.0% | 7.3% | 1.2% | 2.4% | |
2016 | כמות | 3,118,886 | 2,706,348 | 306,653 | 219,746 | 33,742 | 72,143 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 86.8% | 9.8% | 7.0% | 1.1% | 2.3% | |
2017 | כמות | 3,236,883 | 2,817,288 | 307,663 | 240,201 | 33,803 | 78,129 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 87.0% | 9.5% | 7.4% | 1.0% | 2.4% | |
2018 | כמות | 3,313,824 | 2,891,973 | 311,067 | 219,122 | 34,648 | 76,136 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 87.3% | 9.4% | 6.6% | 1.0% | 2.3% | |
2019 | כמות | 3,401,162 | 2,981,903 | 304,615 | 223,911 | 40,801 | 73,843 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 87.7% | 9.0% | 6.6% | 1.2% | 2.2% | |
2020 | כמות | 3,569,948 | 3,170,635 | 292,637 | 217,132 | 35,126 | 71,550 |
אחוזים מסך הכול | 100.0% | 88.8% | 8.2% | 6.1% | 1.0% | 2.0% |
*רכב נוסעים ורכב מסחרי, לא כולל מוניות
ניתוח מצבת העובדים השכירים, מתוך דיווחי המעסיקים בעבור שנת מס 2019 מלמד, כי בעשירון העליון 37.1% מהעובדים קיבלו רכב צמוד, בעשירון התשיעי שיעור מקבלי הרכב הצמוד היה 22.6%, ובעשירון השמיני קיבלו רכב צמוד רק 10%. בששת העשירונים התחתונים רק אחוזים אחדים מהעובדים קיבלו רכב צמוד. בקרב קבוצת מקבלי רכב צמוד כ-88% משתייכים לעשירוני השכר 10-8.
הנה תופעה מעניינת: שיעור מקבלי רכב צמוד בקרב גברים גבוה בהרבה משיעור הנשים המקבלות רכב צמוד, באותה רמת שכר. גם ברמת הענפים, באותם עשירוני השכר גברים מקבלים רכב צמוד מהעבודה יותר מנשים.
מפילוח לפי גילים עולה, כי השיעור הגבוה ביותר של מקבלי רכב צמוד נמצא בקבוצות הגיל 50-40 שנים (20% מהגברים ו-7% מהנשים). זו עדות עקיפה נוספת למגמה הרווחת של מתן רכב צמוד לעובד כסוג של הטבה ממעביד לאחר שעובד מגיע למעמד מסוים, ופחות ככלי עבודה תפעולי בעבודות כגון תיקונים ושירות לקוחות, שבהן ככל הנראה נעשה שימוש נרחב יותר ברכב מאגר.
תרשים מס' 13: שיעור העובדים שמקבלים רכב צמוד מהמעביד לפי מגדר ועשירוני הכנסה חודשית
תרשים מס' 14: שיעור העובדים שמקבלים רכב צמוד מהמעביד לפי מגדר וקבוצת גיל
שוק הרכב המשומש
בעבור מרבית בעלי הרכב, האפשרות הרלוונטית היא רכישת רכב משומש. רוב העסקאות של רכישת רכב הן של רכב משומש. בשנת 2019 רק 17.6% מהעסקאות היו רכישות רכב חדש מהיבואן, 80.1% היו בתחום של רכב משומש ו-0.3% הנותרים היו יבוא אישי שחלקו חדש וחלקו משומש. בשנת 2020 רכישות רכב חדש היו רק 17% מכלל רכישות כלי הרכב. 82.8% היו רכישות של רכב משומש ורק 0.2% יבוא אישי.
קרוב למחצית מרכישות כלי הרכב הן של רכב בין 3 עד 10 שנים. בלוח 18 מובא פירוט המאפיינים של כלי רכב שנרכשו בידי רוכשים פרטיים ב-2020: כמות ה"ידיים", גיל ממוצע, נסועה ונפח מנוע. בכלי רכב חדשים לא מתקיים רישום נסועה מכיוון שהם פטורים ממבחן רישוי שנתי שבו נעשה הרישום.
חושב גם הגיל הממוצע של כלי רכב לפי מספר העברות הידיים לפני המכירה. בעבור רכב שנמכר מיד ראשונה נעשה פיצול לפי סוג המוכר - פרטי או תאגיד, מכיוון שתאגידים נוטים למכור רכב בגיל צעיר למדי. חלק מכלי הרכב נרכשים מראש בידי חברות ליסינג למטרת מכירה, וחלק נמכרים לאחר תקופת שימוש אינטנסיבי (5-3 שנים) בציי רכב. יש לכך ביטוי בנתונים: רכב יד ראשונה בבעלות פרטית נמכר אחרי שהיה 5.73 שנים בממוצע אצל הבעלים הראשון, ולעומתו רכב בבעלות תאגיד נמכר לאחר 3.35 שנים בממוצע.
קטגוריה | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
כמות העסקאות | אחוז מסך הכול | כמות העסקאות | אחוז מסך הכול | כמות העסקאות | אחוז מסך הכול | כמות העסקאות | אחוז מסך הכול | |
יבוא אישי | 1,217 | 0.2% | 1,870 | 0.3% | 2,254 | 0.4% | 1,526 | 0.2% |
New Car | 107,600 | 17.0% | 116,643 | 17.6% | 126,163 | 20.3% | 140,459 | 22.6% |
Used 0-3 | 53,776 | 8.5% | 65,136 | 9.8% | 52,728 | 8.5% | 63,977 | 10.3% |
Used 3-6 | 161,219 | 25.5% | 162,335 | 24.5% | 139,780 | 22.5% | 139,128 | 22.4% |
Used 6-10 | 124,897 | 19.7% | 130,216 | 19.7% | 125,312 | 20.2% | 116,211 | 18.7% |
Used 10-15 | 120,181 | 19.0% | 118,788 | 17.9% | 107,581 | 17.3% | 93,825 | 15.1% |
Used 15+ | 63,946 | 10.1% | 67,498 | 10.2% | 66,727 | 10.8% | 65,190 | 10.5% |
סה"כ | 632,836 | 100.0% | 662,486 | 100.0% | 620,545 | 100.0% | 620,316 | 100.0% |
קטגוריה | כמות | גיל ממוצע, שנים | נפח מנוע ממוצע | "יד" ממוצעת לפני הרכישה | נסועה מצטברת ממוצעת |
---|---|---|---|---|---|
Private Import | 1,217 | 1 | 2,719 | - | |
New Car | 107,600 | 0.2 | 1,635 | - | |
Used 0-3 years | 53,776 | 1.3 | 1,667 | 1.1 | |
Used 3-6 years | 161,219 | 4 | 1,599 | 1.3 | 93,569 |
Used 6-10 years | 124,897 | 7.6 | 1,627 | 2.4 | 147,475 |
Used 10-15 years | 120,181 | 11.9 | 1,770 | 3.5 | 198,845 |
Used 15+ years | 63,946 | 18.2 | 1,711 | 4.6 | 230,399 |
Total | 632,836 | 6.8 | 1,661 | 2.1 | 149,631 |
*נפח מנוע, מספר "העברות ידיים" לפני הרכישה, נסועה מצטברת ממוצעת
תרשים מס' 15: גיל ממוצע של רכב נוסעים שנמכר בשנת 2020 לפי מספר ה"ידיים"
המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.