רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - רכב דו-גלגלי
סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק י"א*
מיסוי רכב דו-גלגלי מתבסס כיום (2021) על שילוב של קבוצות הספק ונפח מנוע, וזאת במסגרת הוראת שעה שתוקפה 31 בדצמבר 2021. שיעורי המס נקבעו בקטגוריות של 40%, 50%, 60% ו-70%. כמו כן קיימת הוראת שעה שמעניקה מס מופחת בשיעור של 25% על כלי רכב דו-גלגליים מקטגוריה L1 (בעלי נפח מנוע עד 125 סמ"ק והספק עד 11 קילוואט). כלים המונעים בחשמל פטורים ממס קנייה. שיעורי המס הקיימים מופיעים בלוח 23.
קבוצות הספק/מנוע קבוצות נפח מנוע |
אינו עולה על 11 קילוואט | אינו עולה על 25 קילוואט | יותר מ-25 קילוואט עד 35 קילוואט | יותר מ-35 קילוואט עד 75 קילוואט | יותר מ-75 קילוואט עד 100 קילוואט |
---|---|---|---|---|---|
אינו עולה על 125 סמ"ק | 25% | 40% | 50% | 60% | 70% |
אינו עולה על 500 סמ"ק | 40% | 40% | 50% | 60% | 70% |
מ-501 עד 800 סמ"ק | 50% | 50% | 50% | 60% | 70% |
מעל 800 סמ"ק | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
כעת נשקלת מדיניות המיסוי לשנים הקרובות, בהתחשב בהיבטי התפעול ובהיבטים של מבנה השוק. שיעורי המס המצויים בחקיקת קבע (שכעת הוראת השעה מחליפה אותם) מפורטים בלוח 24.
קבוצות נפח מנוע | |
---|---|
אינו עולה על 125 סמ"ק ואינו עולה על 11 קילוואט (הוראת שעה) | 25% |
אינו עולה על 250 סמ"ק | 40% |
מ-251 עד 500 סמ"ק | 50% |
מ-501 עד 800 סמ"ק | 60% |
מעל 800 סמ"ק | 70% |
ב-2 בספטמבר 2018 נכנסה לתוקף רפורמה אשר מעניקה תמריצי מס בעבור מערכות בטיחות ברכב דו-גלגלי. בשיתוף עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נקבעה רשימה של חמש מערכות שעשויות למנוע תאונה בעת רכיבה על רכב דו-גלגלי. כלי רכב תלת-גלגליים צורפו ללוח התמריצים בשל היותם יציבים ובטיחותיים יותר.
סכום ההפחתות בגין מערכות הבטיחות המצויות ברכב דו-גלגלי לא יעלה על מחצית סכום מס הקנייה החל לפני ההפחתות.
להלן הסבר קצר על המערכות שנקבעו להן תמריצים, וכן סכומי התמריצים המופעלים כעת (מחצית שנייה של 2021). אשר למערכות בטיחות, קיימת כוונה להמשיך בהטבות, קרי להאריך את הוראת השעה.
מערכת | תיאור קצר של פעולת המערכת |
---|---|
ABS | שיפור יעילות הבלימה באמצעות מניעת מצב של בלם תפוס בבלימת פתע. מערכת חובה בכלים דו-גלגליים למעט L1 |
בקרת יציבות | מתערבת בפעולת האופנוע ומייצבת את הגלגלים זה אחר זה |
מערכת בלימה משולבת (CBS) | חלוקת כוח הבלימה בין הגלגלים הקדמי והאחורי ליצירת בלימה יציבה ויעילה, מערכת חובה בכלים מסוג L1 |
משכך היגוי | ייצוב הכידון בעת האצה |
בקרת משיכה והחלקה | מערכת שמונעת החלקה של גלגל מוביל בעת האצה |
מצב רגישות מצערת | מערכת המאפשרת לברור בין מפות ניהול מנוע לצורך התאמת תגובת המצערת לתנאי אחיזה ירודים |
תלת גלגלי | שני גלגלים מלפנים משפרים את האחיזה בכביש ומונעים התהפכויות |
שיעור מס קנייה | ABS | בקרת יציבות | בלימה משולבת | משכך היגוי | בקרת משיכה והחלקה | רכב תלת-גלגלי |
---|---|---|---|---|---|---|
25% | 500 | 220 | - | 220 | 500 | 1,300 |
40% | - | 310 | 310 | 310 | 650 | 2,000 |
50% | - | 400 | 400 | 400 | 800 | 2,300 |
60% | - | 500 | 500 | 500 | 970 | 3,000 |
70% | - | 600 | 600 | 600 | 1,130 | 3,000 |
* בתוקף מ-1 ביולי 2021 עד 31 בדצמבר 2021.
היקף היבוא של כלים דו-גלגליים נמצא במגמת עלייה, מ-14 אלף כלים בשנה ל-18 אלף כלי רכב בקירוב. על פי הערכה, ב-2021 היקף היבוא יעבור במידה ניכרת את הרף של 20 אלף.
יצוין כי בעקבות הרפורמה חל שינוי לא רק בכמות היבוא אלא גם בהרכבו. עלה מאוד משקלם של כלי רכב דו-גלגליים גדולים, בעלי נפח מנוע של 250 סמ"ק ומעלה. כמו כן ניכר גידול מסוים בשיעורי החדירה של מערכות בטיחות שזיכו בתמריצי מס.
תרשים מס' 20: רישום לתנועה של כלי רכב דו-גלגליים, 2020-2000
תרשים מס' 21: רישום לתנועה של כלי רכב דו-גלגליים לפי קבוצות נפח מנוע, 2020-2007
המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.