מגהמה - ציי רכב
כתבות
מיסוי ונתוני ענף הרכב
לעמוד קודם

רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - רכבים שיצאו מכלל שימוש ורכישות לפי מאפייני הרכב

סקירת ענף הרכב השנתית של רשות המיסים - חלק י"ב ואחרון*

08/12/2021
זמן קריאה: 4.5 דק'

כלי רכב שיצאו מכלל שימוש

נבחנו הסיבות לירידת כלי רכב מהכביש בשנת 2020 על פי בחינת כלי רכב שברישיונם נרשם קוד ביטול כזה או אחר בשנת 2020. משרד התחבורה מגדיר מספר קודי ביטול, שאפשר לשייכם לקטגוריות אלו: בלאי, תאונה, כשל טכני או בטיחותי, יצוא (כולל לרש"פ). קודי ביטול זמניים הם הפקדה זמנית של רישיון הרכב לתקופה של שהיית הרכב במגרש למכירת מכוניות משומשות או השבתה זמנית (למשל, בזמן שבעל הרכב שוהה בחו"ל).

ב-2020 נרשמו קודי ביטול קבועים ב-13.5 אלף אופנועים/קטנועים, שהם 5.84% ממצבת הכלים בתחילת השנה. ברכבי נוסעים נרשמו קודי ביטול קבועים ב-106.0 אלף כלים, 3.23% מהמצבת הכללית. במוניות יצאו משימוש רק כ-1.5% (348 כלים) מכיוון שרוב המוניות נמכרות לשימוש פרטי לפני שהבלאי שלהן נעשה מכשול לעבודה הסדירה. לכן מוניות רבות נמצאות בהפקדה. ב-2020 היה מספרן גבוה במיוחד - 4,932 מוניות. אשר לרכב מסחרי, נרשם ביטול ברישיונם של 9.46 אלף כלי רכב, כ-9.34% ממספרם. 14.8 אלף משאיות יצאו משימוש, שהן כ-5.2% ממצבת המשאיות. 1.7 אלף אוטובוסים יצאו מכלל שימוש - כ-4.4% ממצבת האוטובוסים.

ברוב סוגי כלי הרכב הסיבה הרווחת לביטול הרישיון היא התיישנות. במוניות הסיבה הרווחת בקודי ביטול קבועים היא תאונה (אובדן גמור). מכירה לידיים פרטיות לא מופיעה בקודי ביטול קבועים.

שיעורי הורדת הרכב מהכביש היו נמוכים יחסית ב-2020 בהשוואה לשנים אחרות. ככל הנראה, התופעה מוסברת בעלייה בביקוש לאמצעי תעבורה אישיים ולאמצעי הובלה מצד אחד, וצמצום היצע כלי הרכב החדשים עקב פגיעה בייצור בהשפעת מגפת הקורונה מצד שני. ככלל, פחות כלי רכב מהרגיל הורדו מהכביש בשל התיישנות. ברכבי נוסעים, ובמיוחד במוניות וברכב מסחרי, הייתה ירידה גם בהורדה מהכביש בשל תאונה, ככל הנראה הודות להפחתת הנסועה ב-2020.

 

לוח מס' 27: כלי רכב שנרשם להם קוד ביטול הרישיון ב-2020 לפי סוג הרכב וקבוצת קוד ביטול
  אופנוע רכב נוסעים מונית מסחרי משאית אוטובוס סה"כ
ליקוי בטיחותי או כשל במבחן השנתי 863 4,935 37 477 1,428 117 8,440
תאונה 1,482 29,653 261 705 1,594 312 34,314
התיישנות/פירוק 11,123 71,976 50 8,277 10,422 1,161 104,192
יצוא (כולל רש"פ)   29 -   1,354 147 1,649
סה"כ לא כולל הפקדה 13,468 106,593 348 9,459 14,798 1,737 148,595
אחוז (%) ממצבת כלי הרכב הפעילים 5.84% 3.23% 1.52% 9.34% 5.17% 4.42% 3.50%
הפקדה 3,947 55,872 4,932 2,431 5,210 613 74,524
סה"כ כולל הפקדה 17,415 162,465 5,280 11,890 20,008 2,350 223,119

 

בלוח 28 מוצג הגיל הממוצע של רכב שיצא מכלל שימוש לפי סוג הרכב וקבוצת קודי ביטול. כצפוי, הגיל ה"צעיר" ביותר מאפיין כלי רכב שהושבתו עקב תאונה (אובדן גמור): 5.3 שנים בקרב אופנועים, 4.1 שנים בקרב מוניות, 7.1 שנים באוטובוסים ו-9.5 שנים בקרב רכבי נוסעים, מסחריות ומשאיות. השבתה עקב התיישנות התרחשה בגילים 20-17 בממוצע, ובמשאיות אף יותר - 21.7 שנים.

 

לוח מס' 28: גיל הרכב שיצא מכלל שימוש, לפי סוג וסיבת ביטול
  אופנוע רכב נוסעים מונית מסחרי משאית אוטובוס
ליקוי בטיחותי או כשל במבחן השנתי 7.8 13.7 4.2 13.4 14.6 12.1
תאונה 5.3 9.5 4.1 9.4 9.5 7.1
התיישנות/פירוק 18 19.5 8.5 20.3 21.7 16.7
סה"כ לא כולל הפקדה 16 16.4 4.8 19.2 19.5 14.5

 

רכישת כלי רכב פרטיים לפי צבע ומאפיינים אחרים

אשר למגוון הצבעים של אמצעי ההנעה בארץ, עם ישראל מגלה עקביות. בשנת 2020 לא היה שינוי ניכר בהרכב הצבעים של כלי הרכב הנרשמים לתנועה. צבעים לבן, אפור ושחור תפסו יחד 92.5% מכלל רכבי הנוסעים שנרשמו לתנועה. הביקוש לרכב לבן המשיך לעלות: הגיע ל-48.5% מכלי הרכב החדשים לעומת 44% בשנת 2017. הצבעים כסף/אפור ושחור שמרו על יציבות בשנים האחרונות: מסך רכבי הנוסעים שנרשמו לתנועה ב-2020 היו 31% בצבע אפור/כסוף ו-13% בצבע שחור. רק כ-7.4% מהמכוניות שנרשמו היו "צבעוניות", ושיעור זה הולך ויורד בשנים האחרונות: בשנת 2018 הן היוו 9.5%, בשנה שלפניה - 13%, בשנת 2016 היה שיעורן 16%, ובשנים שלפני כן 19% ו-21%. הצבעים המובילים היו כחול/תכלת (3.9%) ואדום (2.3%).

צרכנים פרטיים נטו קצת יותר לססגוניות מחברות ליסינג וצרכנים תאגידיים. בקבוצת כלי רכב שנרשמו לתנועה ב-2020 והיו בבעלות פרטית, הצבעים שחור, לבן ואפור היוו 90.1%, ואילו בקרב ציי רכב היה שיעורם 96.4% - שיעור גבוה יותר של לבן ואפור ושיעור נמוך יותר של צבע שחור. צבעי הקשת - ובעיקר כחול ואדום - נראו בכלי רכב שנרכשו על ידי אנשים פרטיים ב-9.9% מהמקרים, ואילו בקרב תאגידים היה שיעורם 3.6% בלבד.

 

תרשים מס' 22: התפלגות רכב נוסעים שנרשם בשנת 2020 לפי צבע עיקרי וסוג בעלות

 

נבדקה התפלגות כלי רכב SUV לפי סוג המבנה שלהם מאז שנת 2010. בשנה זו היה המבנה הרווח סדאן (47%), אך במהרה עלתה הפופולריות של רכבי הצ'בק כבעלי מבנה פרקטי יותר למשפחות. בשנת 2012 היו ההצ'בקים כ-52% מכלי הרכב שנרשמו באותה שנה. בשנים האחרונות מבנה הרכב SUV (Sport Utility Vehicle) הולך ומתבסס כמבנה הרווח בין כלי הרכב החדשים הנרשמים לתנועה. שיעורם עלה מ-6% בשנת 2010 ל-44% במחצית 2021.

 

תרשים מס' 23: התפלגות כלי רכב לפי מבנה ושנת רישום

 

נבדק שיעור כלי הרכב שמותקן בהם חלון בגג, ומסתבר ששיעור זה נמצא בעלייה מתמדת. בשנים 2007-2005 היה שיעור זה בסביבות 9%, ואילו עכשיו כרבע מכלל רכבי הנוסעים הנרשמים לתנועה מצוידים בחלונות גג.

 

תרשים מס' 24: שיעור כלי הרכב שקיים בהם חלון בגג לפי שנת רישום


המידע, התרשימים והטבלאות נמסרו מרשות המיסים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן