מגהמה - ציי רכב
כתבות
ניהול תחבורה
לעמוד קודם

ניהול תחבורה בעת משבר הצ'יפים

המחסור ברכיבים אלקטרוניים, שהחל בעקבות מגיפת הקורונה, משתק את תעשיית הרכב העולמית ובכלל זה ישראל.

נועם קום |  
28/03/2022
זמן קריאה: 4 דק'

המחסור הרב ברכיבים אלקטרוניים המכונים "צ'יפים", משתק למעשה את תעשיית הרכב העולמית, וההשלכות אינן פוסחות עלינו כאן, בישראל. המשבר שהחל בעקבות מגיפת הקורונה גרם לתעשיית הרכב העולמית לבטל הזמנות של רכיבים אלקטרוניים וחלקי חילוף ממוחשבים מיצרני משנה שלהם, בגלל אי הוודאות לגבי העתיד באותם ימים.

בדיעבד, מסתבר כי החלטת היצרנים הייתה טעות מרה, וטעות בניהול סיכונים, פרק שעוד ילמדו עליו באוניברסיטה, בלימודי מנהל עסקים. עם החזרה ל"שגרה" בייצור כלי רכב, נתקלו היצרנים במחסור בצ'יפים אלקטרוניים הקשורים לכל דגם רכב, ויש כאלה אלפים בפסי הייצור. יצרני הצ'יפים לא חדלו לייצר בימי הקורונה, ופנו לאפיקים חדשים ומבוקשים, למשל צרכנים המרותקים לבית וזקוקים למוצרי צריכה ביתיים כגון מחשבים, טלפונים חכמים, משחקים, מוצרי לניקוי ולבישול ובידור. המציאות המרה הייתה הפסקת הייצור, צמצום ימי עבודה ואף סגירת מפעלי ייצור של כלי רכב בעולם. בעקבות זאת צומצם מאוד גם יבוא כלי הרכב לישראל.

למרות הזינוק הרב במכירות כלי רכב חדשים בישראל מתחילת השנה, מגמת יבוא כלי הרכב נבלמה, ויש יצרנים שאף פסקו מלייצא מכוניות לישראל. בחודש ספטמבר התהפכה המגמה, עם ירידה של כ-45% בהיקף היבוא של כלי רכב פרטיים על פי נתונים מרשות המיסים.

מנהלי תחבורה עברו משברים בענף ואף צלחו את הקורונה תוך הסתגלות למציאות חדשה, שבה עובדים מהבית ונוסעים פחות. ההתנהלות משתנה. השנה מצויים המנהלים במצב בעייתי, אשר משתק את הפעילות בכל הקשור להצטיידות בכלי רכב חדשים. המושג "תכנון" כבר אינו רלוונטי כבעבר. היבואנים וחברות הליסינג לא יכולים לצפות את הכמות שיקבלו ואת מועדי האספקה של הזמנות חדשות. המציאות פוגעת בכולם: יבואן, חברת ליסינג ולקוח. היבואנים מבקשים את הבנת הלקוחות לגבי המשבר שפוקד את העולם ומשפיע על תעשיית הרכב. השיבושים באספקה מביאים להתייקרות במחירי המכוניות ולתחזית לא ברורה של כמויות הרכבים שצפויים להגיע ארצה.

כאשר אין צפי להגעת דגמים רבים, ואם כבר יש מלאי, אז לעוד כמה חודשים, חייבים להיערך בניהול רכש רכב באופן אחר. יש להאריך עסקאות קיימות במספר חודשים ואף בשנה. רצוי להתפשר על דגמים שבמלאי או על כאלה שיש לגביהם תחזית קרובה. יש להתקשר עם חברות ליסינג נוספות בגלל מגבלות של הקצאות לליסינג. הדבר משפיע על היכולת של חברות הליסינג לספק את הרכבים.

 

 

לחברות הליסינג יש בעיה נוספת. הן מתבססות על מכירת מכוניות חדשות ומשומשות. הארכת עסקאות לא מאפשרת לשחרר את המכוניות המשומשות שיועדו למכירה. התנאים כעת בשוק המשומשות טובים ביותר, כאשר מכוניות מליסינג נמכרות סביב מחיר המחירון או יותר בדגמים מבוקשים. הלחץ מצד חברות הליסינג להחזיר את הרכבים מובן, והן עשויות להכתיב ללקוחות לפתוח הזמנה לרכב חדש כתנאי להארכת עסקה קיימת. מצב זה מביא לפשרה, אך לעיתים במחיר גבוה יותר של המכונית החדשה, במקום מעבר לספק אחר, זול יותר, וזאת כדי להאריך עסקה של רכב קיים ולהימנע מקבלת רכב מגשר שאין לו התקן תדלוק וסידור של כבישי אגרות וחניה.

רפורמת המיסוי שתחל בינואר 2022 משפיעה אף היא על לחץ ההזמנות. הרצון להימנע מביטול ההטבות הניתנות כיום לרכב היברידי, ולצד זה ההתייקרות הצפויה מינואר, מביאים להתעוררות בשוק ולביקוש ער לדגמים היברידיים שאינם זמינים במלאי באופן סדיר. החברות פותחות הזמנות ונכנסות להמתנות בלי שיידעו מתי בדיוק יימסרו הרכבים.

השנה הבאה תהיה שנת מפנה שבה ישתנו הכללים שאליהם הורגלנו. רכבים היברידיים יתייקרו, אם כי באופן מתון למדי בעקבות סבסוד ההתייקרות על ידי היבואנים. מנגד, התנאים המסחריים וההנחות לחברות הליסינג יצומצמו, והדבר יביא להתייקרות של המכוניות ההיברידיות ושל שאר הדגמים המבוקשים שאינם במלאי היבואנים.

מהפך נוסף צפוי במעבר לרכבים חשמליים, ששיעורם בשוק הרכב יגדל והם עשויים להגיע ל-10% ויותר מכלל המכירות ב-2022. היצרנים יעדיפו לייצר יותר רכבים חשמליים כדי למנוע תשלומי קנסות על זיהום לפי התקנים האירופים KAFE ו-WLTP. המעבר לרכבים חשמליים רלוונטי גם לציי הרכב, שייאלצו להיערך לכך מהבחינות של התקנת תשתיות בחניונים ובבתים והתאמה לדרישות עובדיהם.

שלל דגמים צפוי לנחות כאן ממעצמת הרכב החשמלי, סין, שמככבת במספר המסירות בקטגוריה היבשתית עם כ-80 אחוזים מיבוא הרכבים החשמליים. מבין הדגמים החשמליים הנמכרים בישראל, טסלה תופסת נתח של 58%, ומותג MG - 15.5%. הדגמים הסינים יהיו בחלקם משפחתיים עממיים ובחלקם מקטגוריית רכבי המנהלים וה-SUV. חלק מהדגמים מכוונים לציי רכב. חלק מהיבואנים של הרכב החשמלי הם שחקנים חדשים בענף הרכב בישראל. יש להם הרבה מוטיבציה והם קשובים יותר לצרכי הלקוחות במטרה לחדור לשוק.

ציי הרכב לומדים את הנושא. עיקר הבעיה הוא היערכות לתשתיות טעינה חשמלית בחניוני החברות ובבתי העובדים. מדובר בדילמות מורכבות ובעלויות גבוהות של רכישה והתקנה של עמדות טעינה ותכנון של מערכת חשמל שתישא בכל דרישות הצריכה. ברור שנדרשת היערכות כתנאי לעמידה בצרכים ובעומסים במשרדים ובבתי העובדים. צפויה לנו שנה מאתגרת ומחשמלת מתמיד.


למידע נוסף: noamcom@matrix.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן