מבחן דרכים: פולקסווגן קראפטר 5.0
פולקסווגן קראפטר מיועד לא רק לעבודה. העיצוב מחודש, המערכות מתקדמות ויש פינוקים לנהג, אבל המחיר מטפס בהתאם
במבט ראשון, קשה להבדיל בין פולקסווגן קראפטר מודל 2025 לקודמו שהושק בשנת 2017. השינויים החיצוניים מינוריים, ומי שלא הייתה לו היכרות אינטימית עם הקראפטר הקודם יתקשה לזהות שמדובר בדגם "חדש". למען האמת, קשה בכלל לזהות הבדלים בין המסחריות הגדולות למיניהן, מה גם שחלק מהן הן אותה הגברת בשינוי אדרת, כלומר פרי שיתוף פעולה בין יצרניות. כך לדוגמה פיאט, פיג'ו, סיטרואן וטויוטה מייצרות אותו דגם, באותו מפעל, בשמותיהן השונים (אגב, שיתוף הפעולה בין פיאט לצרפתיות נמשך כבר עשרות שנים, עוד לפני שהן נהפכו לחלק מאותו קונצרן, סטלנטיס). לאחרות, כגון יונדאי עם המסחרית הגדולה שלה, יש פשוט עיצוב דומה מאוד למסחריות האירופיות.
בינינו, ברור למדי מדוע כל המסחריות הגדולות דומות זו לזו. במה מדובר בסך הכול? בארגז מטען גדול בעל זוויות ישרות כדי למקסם את הנפח שלו, שאליו מחוברים מלפנים תא נהג ומנוע. אפשר לשנות את צורת החלונות האחוריים או להוסיף פס קמט לאורך המרכב, להציב בחזית שבכה קדמית אחרת או פנסים אחרים, אבל את התצורה הבסיסית אין טעם לשנות, כי הדבר רק יפגע ביכולת נשיאת המטען, שהיא הסיבה העיקרית לקיומן של מסחריות אלה.
מ־LT לסמל פולקסווגן
לפני שניגע בחידושים שיש בדגם החדש - ויש כמה כאלה - נסקור בקצרה את ההיסטוריה של הקראפטר לדורותיו. הקראפטר לא קיים איתנו כל כך הרבה שנים. הדגם המסחרי הגדול הראשון של פולקסווגן היה LT שהושק בשנת 1975. זה היה כלי לא סקסי במיוחד, ואפילו השם שניתן לו, LT, היה פשוט קיצור של רכב להובלת מטענים בגרמנית.
ל־LT יש מקום חם בליבי, כי בסיור העיתונאים הראשון שיצא אי פעם מהארץ, בשנת 1982, ואורגן על ידי צ'מפיון מוטורס, קיבלתי דו"ח על מהירות כשנהגתי בקראפטר. זה לא שהוא היה מהיר במיוחד, אבל כשאתה נוהג בגרמניה במהירות של 50 קמ"ש בתוך העיר, והמהירות המותרת היא 40 קמ"ש, אין לך סיכוי לצאת מזה בזול.
LT היה קיים קצת יותר מ־30 שנה. באותה תקופה הוחלף הדגם פעם אחת בלבד. בשנת 2006 החליטה פולקסווגן שחלף זמנו, וכדי לחסוך בעלויות הנכבדות שכרוכות בפיתוח דגם חדש, היא עשתה קיצור דרך. הדור הראשון של הקראפטר היה למעשה מרצדס ספרינטר עם סמל אחר ומנוע של פולקסווגן במקום מנוע של מרצדס. שני הדגמים יוצרו באותו מפעל, על אותו פס ייצור, ומלבד פנסים אחרים וכמובן סמלים אחרים, לא היה כמעט הבדל ביניהם.
הדור השני, שהושק ב־2017, היה כבר פולקסווגן מלא־מלא וזכה לעיצוב שמבדל אותו (קצת) מהספרינטר. הוא כלל כבר אז שפע של מערכות בטיחות ומערכות סיוע לנהג כגון מערכת אקטיבית לבקרת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית בעת חירום, מערכת לפיצוי על רוחות צד, מערכת אוטומטית לבלימה לאחר תאונה ומערכת התראה על עייפות הנהג. זאת כמובן נוסף על כל המערכות המוכרות, שנדמה שאי אפשר למצוא כיום רכב שאינו מציע אותן: ABS, ASR, ESP, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, חיישני 360 מעלות ומערכת עזר לחניה אוטומטית (Park Assist).
קראפטר 2025: שדרוג חכם ובטוח
עכשיו, 8 שנים קדימה, הרכב עבר שדרוג קל שמתמקד בתא הנהג, וליתר דיוק באלקטרוניקה של תא הנהג ובשדרוג של מערכות הבטיחות והסיוע לנהג. למעשה, הוא מיישר קו כמעט עם כל מה שיש לתעשיית הרכב להציע, לא רק בתחום הרכב המסחרי. כך למשל הצג המרכזי הצבעוני ה"צף" שמצוי במרכז לוח המכשירים לקוח לדברי אנשי צ'מפיון מגולף. זה אחד הצגים הידידותיים ביותר לשימוש שניתן למצוא כיום. הוא משלב צג מגע המאפשר שליטה על מערכות רבות עם פקדים פיזיים בחלקו התחתון, שמאפשרים לבצע פעולות מגוונות - כיוון עוצמת השמע וטמפרטורת מיזוג האוויר - באמצעות החלקה, ללא צורך להסיר את העיניים מהכביש.
נכון שאנחנו חיים בעידן המסכים, אבל כבר אמרתי פעם, ואחזור ואגיד את זה עד שיימאס לי: כל דבר שמצריך הסטת העיניים מהכביש במהלך נהיגה (תפעול תפקודי הרכב באמצעות מסך מרכזי נופל בהחלט בקטגוריה הזו) הוא בעיניי סכנת נפשות.
בקראפטר, מלבד אפשרויות שליטה מהמסך, יש גם מתגי שליטה רבים על גלגל ההגה ולוח מחוונים דיגיטלי המכונה על ידי החברהDigital Cockpit Pro. כמקובל כיום, אפשר לבחור את הנתונים שיוצגו על גבי המסכים לפי טעמו האישי של הנהג.
מעבר לשדרוג של תא הנהג עצמו, נוספו בקראפטר 2025 מערכת המבקרת את היסח הדעת של הנהג, מערכת שמירה על מרכז הנתיב, זיהוי הולכי רגל וכלים דו־גלגליים, זיהוי תמרורי מהירות וניטור שטח מת בצד ימין.
חידוש נוסף בדגם החדש הוא חיפוי רצפה בתא המטען ודיפון מלא של הדפנות.
חמש טונות של פינוק
הקראפטר המסחרי מוצע ב־3 רמות של משקל כולל: 3.5 טונות, 3.88 טונות ו־5.0 טונות. בכל הגרסאות מנוע טורבו־דיזל 2.0 ליטרים ברמות הספק הנעות בין 140 ל־177 כ"ס, וכולן מוצעות במגוון מידות של אורך - בינוני, ארוך וארוך מאוד - וגובה - רגיל וגבוה. יש גם גרסת חד־קבינה במשקל כולל של 5.5 טונות באותם שלושה אורכים ותצורת תא נהג ושלדה או עם ארגז אלומיניום פתוח מקורי.
הדגם שבחנתי הוא של 5.0 טונות, ארוך גבוה. למנוע ה־TDI שלו הספק של 163 כ"ס ב־3,600 סל"ד ומומנט מרבי של 41.8 קג"מ בין 1,500 ל־2,000 סל"ד. המנוע משודך, כמו בכל הדגמים, לתיבת הילוכים אוטומטית רגילה (פלנטרית, לא רובוטית כבעבר) עם שמונה הילוכים.
המידות של הרכב שנבחן הן אורך כולל של 6.836 מ', בסיס גלגלים של 4.490 מ' וגובה של 2,625 מ'. לדגם הבינוני בסיס גלגלים ואורך כללי קצרים יותר ב־80 ס"מ בערך, ולדגם הארוך מאוד בסיס גלגלים זהה אבל עם שלוחה אחורית ארוכה יותר המוסיפה לאורכו 55 ס"מ. נפח ההעמסה עומד על 13.6 מ"ק לעומת 9.3 מ"ק בדגם הבינוני הקצר ו־15.5 בדגם הגדול ביותר.
ברכב קיימת כסטנדרט מערכת בידור ומידע Composition, הכוללת - מעבר למאפיינים שתוארו לעיל - שני שקעי USB-C, ארבעה רמקולים, מערכת App Connect לצימוד אלחוטי של הטלפון הנייד, שקעי V12 ומשטח טעינה אלחוטי לנייד.
תא הנהג מכיל שלושה מושבים: מושב נהג משוכלל וצמד מושבי נוסעים קצת פחות משוכללים. מתחת למושבי הנוסעים יש תא אחסון, וגב המושב האמצעי מתקפל כלפי מטה ליצירת משטח עבודה לנהג. מושב הנהג נקרא ergoComfort, ומלבד אפשרויות הכוונון המרובות, קיימת בו, כמו בעבר, אפשרות עיסוי. תוספת לא שגרתית, ובהחלט מפנקת.
ידית ההילוכים החדשה, הממוקמת על מוט ההגה, ממש חמודה ונוחה מאוד לתפעול. קיימות גם ידיות להחלפת הילוכים מאחורי גלגל ההגה. גלגל ההגה עצמו נשאר קטן יחסית ומאוד לא "משאיתי".
נוסעת יפה אבל עולה יותר
בגלל סביבת הנהג המזמינה, הנהיגה ברכב נעימה מאוד ושקטה יחסית. המומנט הגבוה מעניק לרכב תגובות טובות. מצד שני, קוטר הסיבוב שלו, העומד על 16.3 מטר, לא ממש מקל את התמרון במקומות צפופים.
המפרט שמספק היבואן אינו כולל נתונים רשמיים של תצרוכת הדלק, מן הסתם בשל ריבוי הגרסאות. תצרוכת הדלק בנסיעת המבחן שלי, שהייתה ברובה נסיעה בינעירונית וללא מטען הייתה 8.2 ק"מ לליטר, נתון זהה לזה שקיבלתי עם הקראפטר הקודם, שהיה בעל הספק של 177 כ"ס ותיבת הילוכים רובוטית.
המחיר של הדגם שבחנתי הוא 305,000 ש"ח + מע"מ. גם זה שדרוג של ממש לעומת הדגם הקודם, שעלה בעת השקתו 245,000 ש"ח + מע"מ. מה לעשות, החיים בארץ לא נעשים קלים יותר.