מגהמה - ציי רכב
מבחני דרכים
מכוניות מסחריות
לעמוד קודם

מגה בוחן: פיאט דוקאטו S8

פיאט דוקאטו S8 מצויד כמעט בכל מערכת שאפשר למצוא כיום במכוניות פרטיות ומוצע במגוון רחב של תצורות מרכב

בחן וצילם: יוני קלרמן |  
14/09/2022
זמן קריאה: 8 דק'

 

בצעירותי המתרחקת מימנתי את לימודיי בטכניון על יד נהיגה על מונית. המונית שעליה נהגתי הייתה "מרצדס שבעה מקומות", כלומר מרצדס 220D שעברה מתיחה כדי להכיל שורת מושבים נוספת. אורכה הגדול של המכונית גרם לה להיות רגישה מאוד לרוחות צד, דבר שבא לידי ביטוי במיוחד בכביש החוף בואכה חיפה, שם נשבו רוחות כאלה, שהיו מוסתרות לסירוגין על ידי גבעות ממזרח לכביש.

כשרוח כזו הייתה מכה במכונית גדולה כמו המונית שלי, היא הייתה מסוגלת לגרום לה לסטות באופן ממשי. אם היית ער לכך, היית מבצע תיקון מיידי עם ההגה, והכול היה בסדר. לחילופין, כשנסעת בהשפעת רוח הצד, היית חייב לבצע תיקון מתמיד עם ההגה כדי למנוע מהמונית לסטות הנתיב. אבל אז, כשהגעת ל"צל" של גבעה, הרוח הייתה מפסיקה, ואם לא היית מפסיק מייד את הלחץ על ההגה, המכונית הייתה סוטה מהנתיב.

זכור לי מקרה אחד שבו המונית שלי, על שמונת יושביה, ממש עברה נתיב בעקבות תופעה כזו. למזלי, לא הייתה שם מכונית אחרת באותו הרגע.

מדוע אני מעלה את הסיפור הזה עכשיו? כי מכוניות מסחריות, שלהן יש דופן ארוכה וגבוהה, ולפעמים ארוכה וגבוהה מאוד, יכולות לסבול מאוד מרוחות צד. בפיאט מכירים תופעה זו, ולכן ציידו את פיאט דוקאטו במערכת להתמודדות עם רוחות צד, שבאמצעות הבלמים וההגה מונעת מהרכב לסטות.

אבל מה? מסתבר שהנהג הישראלי הממוצע לא אהב את זה, מכיוון שהיה נבהל מהתיקונים הפתאומיים שהרכב היה מבצע, לכאורה ללא כל סיבה נראית לעין. לכן את הדגם האחרון של פיאט דוקאטו, שעליו נהגתי לאחרונה, בחרה היבואנית סמלת להביא ללא מערכת חכמה זו. ההפסד כולו שלנו.

אבל מלבד מנגנון זה, הדוקאטו החדש מצויד בכל טוב: מערכת על שמירת הרכב בנתיב, שפעלה נפלא גם במקומות שסימוני הנתיב היו דהויים למדי, בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ורכב דו-גלגלי, מערכת עזר למניעת תאונות משניות, זיהוי תמרורי מהירות, start & stop, בקרת שיוט והגבלת מהירות - שתיהן נשלטות מגלגל ההגה, הפעלה אוטומטית של האלומה הגבוהה ואפשרות ניתוק כרית האוויר של מושבי הנוסעים הקדמיים.

מה שאין בדגם החדש, וכן היה בדגם הקודם, זו מערכת זיהוי רכב בשטחים מתים. לולא היעדרה, ואם היו גם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לזיהוי ערנות הנהג, אפשר היה לומר שהדוקאטו מושלם מבחינה בטיחותית. אבל גם כך הדוקאטו מצויד כמעט בכל מערכת שאפשר למצוא כיום במכוניות פרטיות.

האבזור

גם האבזור בדוקאטו הוא ברמה של מכונית פרטית. למעט מראה בסך השמש, יש בו כל מה שהנהג יכול לצפות לו: חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, מראות צד חשמליות שמתקפלות אוטומטית עם נעילת הרכב, שני תאי כפפות, כשהעליון, שנמצא בחלקו העליון של לוח המכשירים, מקורר, חיישנים להפעלה אוטומטית של התאורה הקדמית ומגבי השמשות, מושב נהג הידראולי עם שפע של אפשרויות כוונון וכמובן מערכת שמע עם צג מגע שבעה אינץ', הכוללת Apple CarPlay, Android Auto ודיבורית Bluetooth.

אני אוהב שבקרת עוצמת הצליל מבוצעת באמצעות כפתור עגול ולא באמצעות צג מגע. הייתי שמח יותר אם היה אפשר לבצע זאת מגלגל ההגה, אבל אי אפשר לקבל הכול בחיים. הדוקאטו מצויד גם במצלמת נסיעה לאחור עם צג שמראה את מסלול ההתקדמות. שני הדברים שמונעים מהאבזור להיות מושלם הם מערכת מיזוג האוויר - ידנית, לא אוטומטית - והצג, שהוא קצת קטן מהמקובל כיום.

המנוע

הדוקאטו החדש מצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטרים, שמלבד היותו קטן בנפחו מהמנוע הקודם, שהיה 2.3 ליטרים, זהה כמעט לחלוטין בתפוקתו - הספק של 140 או 180 כוחות סוס ומומנט מרבי של 38.7 קג"מ ו-45.8 קג"מ בהתאמה. לדגמים עם תיבת הילוכים ידנית מומנט מופחת, 35.7 קג"מ ו-38.7 קג"מ בהתאמה.

לדברי החברה, המנוע החדש חסכוני ב-7% מקודמו, ובמבחן הדרכים שלי, שהתקיים ברובו מחוץ לעיר בשיוט במהירויות גבוהות (עד כמה שהחוק מרשה), השגתי תצרוכת דלק ממוצעת של 10.6 ק"מ לליטר, נתון יפה לכל הדעות.

תיבת ההילוכים זהה לזו של הדגם הקודם. זו תיבת הילוכים פלנטרית (אוטומטית "קלסית") עם תשעה הילוכים קדמיים. התיבה פועלת באופן חלק להפליא, ולמעט בזמן האצות חזקות, החלפות ההילוכים כמעט בלתי מורגשות, ותצטרך להסתכל בחיווי בלוח המחוונים כדי לזהות שהן בוצעו או לדעת באיזה הילוך אתה נמצא.

 

האופציות

מבחינת המפרט, הדגם החדש דומה מאוד לדגם הקודם. השינויים העיקריים הם בעיצוב החזית ועיצוב חדש של סביבת הנהג ולוח המחוונים, שהוא כעת נאה הרבה יותר. מבחינה מכנית, מדובר בהגה כוח בעל סיוע חשמלי ובמנוע מדור חדש.

כמו תמיד, הדוקאטו מוצע במגוון רחב של תצורות מרכב. לא מדובר במאות התצורות המוצעות בחו"ל, אבל 12 תצורות של מסחרית סגורה, שני דגמי חד-קבינה (ידני ואוטומטי) ושני דגמי דאבל קבינה (כנ"ל), שניהם עם המנוע החזק יותר, הם היצע יותר מסביר.

הדגמים המסחריים מתחילים בדגם נמוך קצר ידני עם המנוע החלש יותר, ומסתיימים בדוקאטו XL אוטומטי עם מנוע 180 כוחות סוס. המידות נעות בין אורך של כמעט חמישה מטרים ל-6.4 מטרים, והגובה נע בין 2.25 מטרים ל-2.76 מטרים.

נפח תא המטען מתחיל ב-8.3 מ"ק ומגיע בגרסת XL לנפח כפול בדיוק, 16.5 מ"ק. לכל הדגמים רוחב של 2.05 מטרים ללא מראות, ורוחב פנימי של 1.87 מטרים. המשקל המרבי של כל הדגמים הוא ארבעה טונות (3,995 ק"ג ליתר דיוק), למעט דגם אחד של הוואן הסגור הנמוך שמוצע גם במשקל כולל של 3.5 טונות.

הדגם שבחנתי היה הדגם האמצעי במשפחת המסחריות הסגורות - בינוני גבוה אוטומטי. מידותיו: אורך של 5.4 מטרים, גובה של 2.5 מטרים ונפח הטענה של 11.3 מ"ק. למרות ממדיו המכובדים יש לו יכולת תמרון מפתיעה וטובה, עם קוטר סיבוב בין מדרכות של 12.5 מטרים בלבד - לא הרבה יותר מזה של מכונית משפחתית. אגב, אפילו לדגם XL, שבסיס הגלגלים שלו הוא יותר מארבעה מטרים, יש קוטר סיבוב של 14.3 מטרים בלבד.

הנוחות

הכניסה לפיאט דוקאטו מחייבת טיפוס מדרגה, ונהגים קצרי קומה לא יצליחו להגיע לידית האחיזה היחידה, הנמצאת מעל לחלון. מצד שני, יהיה להם יותר נוח במושב מאשר לנהגים ארוכי קומה, שכן טווח ההזזה לאחור של המושב מוגבל על ידי המחיצה שמפרידה בין תא הנהג לתא המטען. לפיכך נהג שאוהב לנהוג כמו במכונית פרטית, קרי עם רגליים פשוטות לפנים וגב מושב מוטה לאחור, לא ימצא כאן את מבוקשו. מצד שני, המושב עצמו הידראולי, השיכוך ניתן להתאמה למשקל הנהג, וכרית המושב מעניקה כעת תמיכה צידית משופרת.

מצידו הימני של המושב משענת יד מתקפלת, ומצידו השמאלי הנהג יכול להשעין את ידו בנוחות על חיפוי הדלת הרחב. גלגל ההגה ניתן לכוונון פנימה והחוצה, לא למעלה ולמטה, אבל מאפשר למצוא תנוחת נהיגה טובה, ושדה הראייה מעולה. למראות הצד חלק גדול רגיל וחלק קטן יותר מתחתיו, בעל מראה פנורמית. שני החלקים ניתנים לכוונון חשמלי באמצעות כפתור על דלת הנהג.

למי שיחפש את הידית שמשחררת את הנעילה של מכסה תא המנוע - היא נמצאת בדופן השמאלי של לוח המכשירים. הגישה אליה מתאפשרת רק כשדלת הנהג פתוחה. מוזר.

 

הנסיעה

מבחינת נוחות הנסיעה, בנסיעה איטית וכשהרכב ריק לגמרי, מורגשת כל מהמורה בכביש, אם כי הזעזועים לא מועברים לנהג בגלל המושב ההידראולי. ככל שהמהירות עולה, הנסיעה נעשית נעימה יותר. בנסיעה בלי שמערכת השמע פועלת, נשמעים רעשי רוח ממהירויות בינוניות, אבל ברגע שמפעילים את מערכת השמע, רעשים אלה נמוגים ברקע. גם הם לא ממש מתגברים כשהמהירות גוברת, כך שבסך הכול חוויית הנהיגה ברכב נעימה.

טווח המחירים נע מ-266 אלף ₪ כולל מע"מ לדגם המסחרי הסגור הקצר הנמוך בעל המשקל הכולל הנמוך, ועד 339 אלף ₪ ל-XL המסחרי הסגור האוטומטי. המחיר של הדגם שאני בחנתי נמצא כמעט באמצע - 300 אלף ₪.

סיכום

פיאט דוקאטו מוביל את קבוצת המסחריות הבינוניות כבר עשר שנים ברציפות, והדגם החדש ללא ספק יסייע לו לשמור על מעמדו. אמנם לא מדובר בשינויים מרחיקי לכת, אבל לא סתם נהוגה האמרה המפורסמת מהכדורגל - (ה)רכב מנצח לא מחליפים. השיפורים שנעשו בו משפרים את חוויית הנהיגה, ועצם הדבר שהוא מציע ללקוחות פרטיים אחריות ל-5 שנים או 250 אלף ק"מ, יעזור לו לשמור על מעמדו המוביל.

 

נתונים לפיאט דוקאטו S8 בינוני גבוה
עלויות קבועות שקלים
מחיר רכישה 300,690 ש"ח כולל מע"מ
אגרת רישוי שנתית 2,090 ש"ח
יחידת כוח  
מנוע טורבו-דיזל, מגדש עם גיאומטריה משתנה, מצנן ביניים
נפח 2,184 סמ"ק
מספר וסידור צילינדרים 4 בטור
הספק 140/3,500 סל"ד/כ"ס
מומנט 38.7/1,500 סל"ד/ניוטון מטר
תיבת הילוכים אוטומטית, תשעה הילוכים
הנעה קדמית
תצרוכת דלק ק"מ לליטר
מבחן: 10.6
נפח מיכל הדלק 90 ליטר
מתלים  
קדמיים מתלי מקפרסון, עצמות עצה כפולות, קפיצים ספירליים, מוט מייצב
אחוריים סרן צינורי קשיח, קפיצי עלים פרבוליים, בולמי זעזועים
בלמים ומערכות בטיחות  
בלמים קדמיים דיסק מאוורר
בלמים אחוריים דיסק
ABS +
EBD +
ESP +
בקרת אחיזה +
סיוע לבלימת חירום +
כריות אוויר 2 (קדמיות)
משענות ראש 3
בקרת שיוט +
בקרת שיוט מסתגלת -
בלימת חירום אוטומטית +
התרעת סטייה מנתיב -
מניעת סטייה מנתיב +
מניעת התנגשות קדמית +
זיהוי תמרורי תנועה +
בקרה אוטומטית של האלומה הגבוהה +
סיוע לזינוק בעלייה +
מערכות נוספות מצלמה אחורית, מגביל מהירות, דוושות בעלות מנגנון קריסה
אבזור  
מיזוג אוויר +
בקרת אקלים -
חלונות חשמל +
מערכת שמע +
נעילה מרכזית +
מידות ומשקולות  
מספר נוסעים 1+2
אורך כללי 5,413 מ"מ
רוחב 2,050 מ"מ (ללא מראות)
גובה 2,524 מ"מ
בסיס גלגלים 3,450 מ"מ
אורך תא מטען 3,120 מ"מ
רוחב תא מטען 1,870 מ"מ
גובה תא מטען 1,932 מ"מ
נפח תא מטען 11.3 מ"ק
גובה משטח העמסה 535 מ"מ
קוטר סיבוב 12.5 מטרים
משקל עצמי 2,135 ק"ג
משקל כולל 3,995 ק"ג
משקל מטען 1,860 ק"ג
צמיגים 225/75 R16C
חלפים למנוע והעברת כוח מחיר בשקלים
בולם זעזועים קדמי 1,004
בולם זעזועים אחורי 588
מצנן מים 2,538
מעבה למזגן 2,731
מצנן אוויר (אינטרקולר) 2,758
סט רפידות בלמים קדמיים 567
סט רפידות בלמים אחוריים 627
צלחת בלם קדמי 610
צלחת בלם אחורי 465
חלפי מעטפת מחיר בשקלים
פנס ראשי 1,416
פנס איתות קדמי כלול במראה
פנס אחורי 856
סורג קדמי 2,706
מכסה מנוע 3,974
פגוש קדמי 3,287
כנף קדמית 1,630
דלת קדמית 7,997
דלת צד לתא מטען 7,616
דלת אחורית 9,421
מראה חיצונית 2,706
טיפולים (ללא בלמים) מחיר בשקלים (בסוגריים - שימוש בשמן חליפי)
30,000 ק"מ 1,296 (1,095)
60,000 ק"מ 1,551 (1,350)
90,000 ק"מ 1,296 (1,095)
120,000 ק"מ 1,989 (1,789)
אחריות  
5 שנים / 250,000 ק"מ  
טרייד אין  
יש  

המחירים לחלפים מקוריים בלבד ואינם כוללים מע"מ, נמסרו מהיבואן ונכונים לתאריך 15 במרס 2022
טל"ח

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן