יונדאי איוניק 5 Elite
קבוצת הרכב: משפחתית | קבוצת רישוי: 6 | דרגת זיהום: 1 | רמת בטיחות: 7 | ארץ ייצור: דרום קוריאה | מחיר: 216,900 ₪
תיאור: יונדאי איוניק 5, המכונית החשמלית הפורצת של יונדאי, היא הדגם הראשון מסדרת המכוניות של מותג איוניק מבית יונדאי. המכונית מרשימה בעיצובה החדשני והעתידי ומתבססת על פלטפורמת EV של יונדאי, E-GMP המודולרית, הייעודית לדגמים החשמליים. המכונית שטוחה וארוכה, עם בסיס גלגלים גדול במיוחד שאורכו שלושה מטרים, ומשווקת בהנעת גלגלים אחורית ובהנעה כפולה לכל הגלגלים. המנוע מספק 217 כוחות סוס וטווח הנסיעה הוא כ-481 ק"מ. רמת הבטיחות גבוהה ורמת האבזור עשירה.
מנוע וביצועים: המנוע חשמלי, בהנעה אחורית, 160 קילוואט-שעה, המספק 217 כוחות סוס ומומנט של 35.7 קג"מ. הוא ניזון מסוללה בקיבולת של 72.6 קילוואט-שעה 800 וולט. באשר לביצועים, תאוצה ל-100 קמ"ש תושג בתוך 7.4 שניות, והמהירות המרבית היא 185 קמ"ש. הטווח המוצהר הוא 481 ק"מ ותצרוכת החשמל היא 168 ואט-שעה לכל ק"מ.
תיבת הילוכים: בעלת הילוך יחיד וכוללת תיבת הפחתה.
עיצוב חיצוני: העיצוב חדשני ואלגנטי, במבנה קרוסאובר הצ'בק חמש דלתות. בחזית מכסה מנוע עם מבנה כשל צדפה, שחובר ליחידת תאורה מרשימה בסגנון עתידני עם פנסי דל מלבניים שכוללים 256 פיקסלים. הפגוש אגרסיבי, בעל קווים חדים ופתחי אוורור אקטיביים. הצד בעיצוב אווירודינמי ומשולבים בו קווי זרימה חדים וקו אלכסוני בדלת הקדמית, מעין זיק חשמלי. הדלתות רחבות והחלונות כהים. קשתות הגלגלים מובלטות וחישוקי האלומיניום גדולים ומהודרים, בעלי עיצוב דינמי. מאחור עיצוב ספורטיבי ומרשים. בגג ספוילר בולט ותאורת לד רחבה ובולטת. יש שמשה פנורמית רחבה ודלת מטען קמורה ומעוצבת, בשילוב יחידת תאורה רוחבית עם פנסי לד. הפגוש אגרסיבי ובעל קווים חדים.
עיצוב פנימי: העיצוב עתידני, מודרני ונקי, עם חומרים איכותיים, ידידותיים לסביבה וייחודיים. בכניסה יש תחושה של מכונית סלון מרווחת ומהודרת בזכות בסיס הגלגלים הרחב ורצפה שטוחה. נפח המטען מאחור גדול, וגם בתא המנוע נותר חלל. הפנל הקדמי רחב. במרכזו מוצב צג מולטימדיה בגודל 12.25 אינץ', וצמוד לו צג זהה בגודלו המיועד ללוח המחוונים. גלגל ההגה מהודר ובמבנה של שתי צלעות, וחלקו התחתון קטום. המושבים מהודרים ומרווחים ויש מרווח לרגליים. המושבים והקונסולה הקדמית ניתנים להזזה, ובכך הופכים את התכנון הפנימי למודולרי ומותאם לנוחות הנוסעים. התקרה גבוהה וכוללת גג שמש ווילון חשמלי. דפנות הדלתות מהודרות.
תחזוקה: טיפולים כל 15,000 ק"מ או שנה.
מבחן כביש: עם הכניסה לתוך המכונית יש תחושה של מעבר לעתיד, שונה מהמקובל במכונית. העיצוב יוקרתי ועתידני. תפעול המכונית מחייב היכרות מוקדמת עם שלל המערכות, שתפעולן מתבצע במסכי מגע שגודלם 12.5 אינץ'. תנוחת הישיבה גבוהה וכוונון המושבים חשמלי. יש שמירת מצבים בזיכרון. שדה הראייה נרחב ויעיל. המרווח הפנימי מרשים, עם מרווח רגליים מצטבר של 87 ס"מ ורוחב מושב אחורי של 1.26 ס"מ, שמקובלים במכונית משפחתית. ההתראות מתקבלות בצגים דיגיטליים ובמראות הצד. המנוע עוצמתי ושקט, עם 217 כוחות סוס ותאוצה של 7.4 שניות ל-100 קמ"ש. משקל הרכב - קצת יותר מ-2.0 טונות. העוצמה והכוח זמינים ומתפרצים ברוגע ובשקט. שילוב ההילוכים נעשה בידית סיבובית איכותית המצויה מימין הגה. קיימות גם שתי ידיות פדל שיפט סביב ההגה, לשליטה רגנרטיבית בכמה רמות על הטעינה החוזרת לסוללה, והן משפיעות על תאוטת הרכב. התנהגות הכביש מעולה, וכיול המתלים רך ומרוסן. ההיגוי איכותי, מתקשר כראוי עם הכביש, והתחושה הדוקה ובטוחה. קיימות מערכות בטיחות אקטיבית ומערכות אדפטיביות רבות, והן מעניקות ביטחון ושליטה מרבית. המערכות מתופעלות באמצעות מסך מגע ומתגים לתפעול ידני לנוחות הנהג. באשר לטווח הנסיעה החשמלי, האיוניק צרכה במהלך המבחן כחמישה ק"מ לכל קילוואט-שעה, מכאן שטווח הנסיעה שלה במבחן היה 360 ק"מ בנסיעה אופיינית, שהתאפיינה במהירות גבוהה, בהאצות, בבלימות ובפניות חדות. איוניק 5 איכותית וחווייתית לנהיגה ונוחה לנוסעים.
אבזור: ברמת אבזור ELITE של רכב המבחן: ידיות דלתות שקועות, תאורת לד קדמית, תאורת אווירה פנימית, מערכת למניעת התנגשות בכניסה לחנייה וביציאה ממנה, מערכת לחנייה אוטומטית, תצוגה מצולמת בלוח המחוונים של שטח מת, טעינה אלחוטית, גג שמש, וילון מתפצל, חיישני חנייה קדמיים, גלגל הגה מחומם, מושבים בציפוי עור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומקוררים וניתנים להטיה, מושבים מאחור מחוממים, מראה פנימית מתכהה בסנוור.
יתרונות: ביצועי מנוע, יחידת הנעה, טווח נסיעה חשמלי, עיצוב, רמות בטיחות ואבזור, עיצוב עתידני, מרווח פנים גדול, הנדסת אנוש, תמורה למחיר.
חסרונות: שדה ראייה ללוח המחוונים, תדירות טיפולים.
סיכום: איוניק 5 היא הבשורה החשמלית של יונדאי בקטגוריה המשפחתית. היא משתלבת היטב בטרנד הישראלי של מכונית נחשקת בהנעה החשמלית. היא מולבשת בטכנולוגיות חדשניות, מעוצבת למופת ומידותיה משופרות. רמות הבטיחות והאבזור עשירות וגבוהות בדירוג, והתמורה למחיר טובה.
תיאור | נתונים |
מנוע | חשמלי 160 קילוואט-שעה |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 217 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 35.7 |
תיבת הילוכים | הילוך יחיד ותיבת הפחתה |
אורך (מ"מ) | 4,635 |
רוחב (מ"מ) | 1,890 |
גובה (מ"מ) | 1,647 |
בסיס גלגלים (מ"מ) | 3,000 |
מידת צמיגים | 255/45/20 |
נפח תא מטען (ליטרים) | 531. בתא הקדמי: 57-24 |
תכולת סוללה חשמלית (KWh) | 72.6 |
משקל עצמי (ק"ג) | 2,065 |
יחס משקל הספק (ק"ג/כ"ס) | 1/9.5 |
מרווח רגליים (ס"מ) | קדמי: 53, אחורי: 30, סה"כ: 83 |
רוחב מושב אחורי (מטרים) | 1.27 |
תאוצה 100-0 קמ"ש (שניות) | 7.4 |
מהירות מרבית (קמ"ש) | 185 |
טווח נסיעה חשמלי - יצרן (ק"מ) | 481 |
טווח נסיעה חשמלי - מבחן (ק"מ) | 360 |
תצרוכת חשמל - יצרן (Wh/ק"מ) | 179 |
תצרוכת חשמל - מבחן (Wh/ק"מ) | 190 |
אחריות לרכב | 5 שנים או 100 אלף ק"מ |
אחריות לסוללה | 7 שנים או 150 אלף ק"מ |
תיאור | קיים/לא קיים |
בלימה אוטומטית בעת חירום | ✓ |
ניטור מרחק מלפנים | ✓ |
בקרת סטייה מנתיב | ✓ |
זיהוי הולכי רגל | ✓ |
זיהוי כלי רכב בשטח מת | תצוגה מצולמת |
זיהוי רכב דו-גלגלי | ✓ |
זיהוי תמרורים | לא |
בקרת שיוט אדפטיבית | ✓ |
התרעה על רכב חוצה מאחור | ✓ |
התרעה על שכחת ילד ברכב | לא |
התרעה במצב של עייפות | ✓ |
שליטה באורות גבוהים | ✓ |
בלם חנייה חשמלי | ✓ |
פנסי ערפל קדמיים | לא |
גלגל חליפי | ערכת תיקון |
כריות אוויר | ✓ |
ביטול כרית אוויר לנוסע | ✓ |
חגורות בטיחות עם קדם מותחן | ✓ |
חיישני חגורות בטיחות | ✓ |
התקני ISOFIX לעגינת ילדים | ✓ |
מבחני ריסוק EURO NCAP | לא בוצעו |
תיאור האבזור | קיים/לא קיים |
מערכת שמע מקורית | ✓ |
מערכת מולטימדיה | ✓ |
דיבורית | מסך בגודל 12.5" |
מערכת ניווט | לא |
חבילת גלישה | לא |
חיבורי אודיו | USB |
Android Auto | ✓ |
Apple Car Play | ✓ |
בקרת אקלים | ✓ |
פתחי אוורור מאחור | ✓ |
חיישני חנייה | קדמיים ואחוריים |
מצלמת רוורס | ✓ |
בקרת שיוט | ✓ |
גלגלי סגסוגת אלומיניום 20" מפתח התנעה חכם | מפתח התנעה חכם |
מפתח התנעה חכם | ✓ |
הגה מתכוונן גובה/עומק | ✓ |
כיוון חשמלי למושבים | נהג ונוסע |
גג שמש חשמלי | ✓ |
מראות צד מתקפלות | ✓ |
הכותב הינו מנהל ויועץ תחבורה וליסינג www.autocom.co.il