השפעתה של מערכת ההפעלה אפל
אפל (Apple) השיקה את CarPlay Ultra - גרסה חדשה למערכת ההפעלה לרכב, שמרחיבה את השליטה של אפל על כל מסכי הרכב, לא רק על מסך המולטימדיה המרכזי. כעת, במקום להציע ממשק ניווט או מוזיקה בלבד, CarPlay Ultra משתלטת גם על לוח השעונים, בקרת האקלים ואפילו יישומי הרכב כגון מצב נהיגה.
יצרני הרכב נקלעים לצומת דרכים: להעניק חוויית משתמש מועדפת על הלקוחות ולוותר על שליטה עיצובית ונתונים? או לשמור על זהות עצמאית גם במחיר ויתור על פיצ'ר נחשק?
פופולריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו
לפי סקר שפורסם ב־2024, מערכות המידע המובנות ברכב הן התכונה הנמוכה ביותר בדירוג שביעות הרצון. לעומת זאת CarPlay ואנדרואיד אוטו (Android Auto) זוכות לפופולריות גבוהה מאוד, עם העדפה מובהקת מצד הנהגים. סקר מ־2023 קבע שכמעט מחצית מהרוכשים לא יקנו רכב שאינו תומך במערכות אלו. 85% העדיפו את הממשק של הטלפון על פני זה של הרכב. Apple מציינת ש־79% מהלקוחות מעדיפים CarPlay.
CarPlay Ultra: שליטה מלאה בלוח המחוונים
עם גרסת אולטרה (Ultra), מערכת CarPlay משתלטת על כל המסכים ברכב. היא מאפשרת תצוגת לוח שעונים מלאה, שליטה על בקרת האקלים וממשק מפות ומולטימדיה אחיד - בנראות של מערכת ההפעלה iOS. יצרני הרכב יכולים לבחור מתוך תבניות מוגבלות: גופנים, מד מהירות, לוחות תצוגה ומיקומי ווידג'טים (אפליקציות), אך כל הבחירות תלויות בעיצוב של מערכת אפל.
המערכת מאפשרת התאמות כגון שינוי עובי הגופן, הצבת לוגו היצרן במרכז מד הסל"ד וצבעים מותאמים לפנים הרכב, אבל הבחירה נעשית מתוך רשימה סגורה. למעשה, Apple מציעה למשתמש חוויית שימוש בטלפון החכם מסוג אייפון גם בתוך הרכב, לטוב ולרע מבחינת היצרנים.
השאלה הגדולה: שליטה בנתונים
אחד השיקולים המרכזיים של יצרני הרכב נוגע לשליטה בנתוני המשתמש. אפל טוענת שכל עיבוד הנתונים נעשה על המכשיר הנייד עצמו ומכוסה במדיניות הפרטיות המחמירה שלה, אבל נותרת פתוחה השאלה מי שולט בנתוני שימוש, תשלומים והעדפות. יצרני רכב כגון GM מקווים להרוויח מהשירותים המקוונים ברכב עשרות מיליארדי דולרים עד סוף העשור, אך כשלקוח משתמש ב־CarPlay, התשלומים עוברים דרך אפל והנתונים נשארים מחוץ להישג ידם של יצרני הרכב. כמו כן שימוש ב־CarPlay נעשה דרך חבילת הנתונים הסלולרית של הטלפון ולא של הרכב, מה שמפחית את התמריץ הכלכלי של יצרנים להציע שירותי קישוריות מבית.
שינוי עומק בשוק הרכב
CarPlay התחילה כאביזר משלים - שדרוג לחיבור בלוטות', ועד כה נהפכה לממשק הראשי של מיליוני נהגים. בעבור אפל מדובר בהרחבת מערכת האקולוגיה של iOS. מבחינת היצרנים מדובר באובדן ייחודיות עיצובית ויזואלית, אובדן פוטנציאל כלכלי מהשירותים הנלווים, ולעיתים גם אובדן זהות של מותג. יצרניות כגון טסלה (Tesla) וריביאן (Rivian) אמנם מצליחות להימנע מהוספה של מערכת CarPlay, ו־GM מסירה אותה מדגמי הרכב החשמליים שלה, אבל רוב היצרנים תומכים דווקא במערכת ובגרסת האולטרה שלה, ככל הנראה מאחר שאין להם ברירה בשל דרישות הלקוחות.