מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

כנס "בוסטר מאיצי מדע"

28/01/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בכנס בוסטר מאיצי מדע הוצגו מיזמים פורצי דרך בתחום המדע ודרכים למימוש ויישום עסקי שלהם. המיזמים בתוכנית מבוססי Deep-Tech, 'מחקר עמוק', במטרה מוצהרת לספק פתרונות טכנולוגיים, מדעיים או הנדסיים, ממעבדות אוניברסיטת אריאל, מרכז רפואי קפלן ומכון טכנולוגי חולון-HIT. מוסדות אלה התאגדו לטובת התוכנית בשיתוף משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה.

תוכנית בוסטר מאיצי מדע נועדה להגביר את האימוץ של טכנולוגיה המבוססת על מחקרים אקדמיים על ידי התעשייה ומערכת הבריאות.

לדברי איל גולדזנד, ראש המרכז ליזמות וחדשנות באוניברסיטת אריאל וראש תוכנית בוסטר מאיצי מדע, התוכנית נועדה להעביר ידע מהאקדמיה לתעשייה באמצעות הבשלת מיזמים מבוססי מחקר אקדמי-יישומי, העונים על צורך מוכח בתעשייה, בעלי פוטנציאל עסקי, כדי להצמיח אותם לחברות הזנק וגיוס השקעה ממקורות חיצוניים.

הכנס התקיים במעמד שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, ובהשתתפות נציגי הנהלת משרד המדע, הנהלות מוסדות המאגד - אריאל/קפלן/HIT, סמנכ"ל טכנולוגיות תעשייה אווירית, חוקרים ויזמים, שותפים ומשקיעים.

במסגרת זו עלו 12 מיזמים בתחומים טכנולוגיות הגנה, סייבר, רפואה, אנרגיה מתחדשת, קיימות, ננו חומרים, פודטק ואגריטק, בהם מיזם אנרגיה מתחדשת שפיתחו צוותי מחקר באוניברסיטת אריאל בראשותם של פרופ' עידית אברהמי מהמחלקה להנדסת מכונות ופרופ' אלכס שכטר מהמחלקה למדעי הכימיה.

מחקרם עוסק בפיתוח של מארז אנרגיה קל ויעיל המבוסס על הפקת מימן מתגובה כימית של מים ומלח הידרידי (תרכובת כימית המכילה מימן פעיל). מטרת המחקר היא פיתוח גנרטורים (מחוללים) מתקדמים להפקת מימן מריאקציה של מים ואבקת מלח לשימוש בהתקנים שעתידים להחליף את הסוללות שבהן אנו משתמשים היום, הנקראים תאי-דלק. תא-הדלק ממיר את המימן והחמצן מהאוויר ישירות לחשמל בטמפרטורות נמוכות, ותוצר הלוואי היחיד שלו הוא מים. זה מארז אנרגיה הכולל את מחולל המימן ותא-הדלק שהוא בעל צפיפות אנרגיה משקלית גבוהה.

הפיתוח יכול לשמש כמקור כוח חשמלי ביישומים רבים, בהם כלי טיס חשמליים, מקור כוח נייח רחוק מרשת החשמל או כמערכות גיבוי במקרה של הפסקות חשמל, רכבים חשמליים (משאיות, אוטובוסים), כלי רכב ימיים ומערכות נישאות וניידות, למשל לטעינה חשמלית שח מכשירים.

במעבדות המחקר פותחו אבות טיפוס ברמת מוכנות טכנולוגית TRL 4-5 (אומתו במעבדה ובסביבת אמת).

בעבור יישומים שבהם מים הם חלק מהדלק הנישא, הצפיפות האנרגטית של המימן המופק על ידי הגנרטור שקולה ליותר מפי חמישה מסוללות. למשל, במקום לשאת סוללה ששוקלת 1 ק"ג, אפשר לשאת דלק (מים ואבקה) במשקל של כ-200 גרם.

ביישומים שבהם חלק מהמים נאסף מתא הדלק (רחפניים ורכבים), אפשר אף להגדיל את הצפיפות האנרגטית לפי עשרה מסוללות, כך שאותה כמות אנרגיה המסופקת על ידי סוללה ששוקלת קילו, אפשר להפיק מדלק מוצק ששוקל כ-100 גרם.

ביישומים שבהם המים זמינים (רכבים ימיים, תשתית מים וביוב), הצפיפות האנרגטית של המימן המופק יכולה להגיע לפי 40 מזו של סוללות. כך יתאפשר להחליף את האנרגיה בסוללה שמשקלה 1 ק"ג באבקת מלח שמשקלה 25 גרם.

מלבד צפיפות אנרגטית גבוהה, קלות בשימוש ובטיחות שיש בטכנולוגיה, למארז האנרגיה החדשני שמפותח על בסיסה יש יתרון של ורסטיליות, ואפשר ליישם אותה במגוון יישומים וגדלים.

הפיתוח הבשיל למיזם מסחרי, והוקמה חברת הזנק NugenX בסיוע תוכנית הבוסטר באוניברסיטת אריאל למסחור מיזמים מובילים, בשיתוף קרן ההשקעות NextGear.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן