מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

מערכות לנהיגה בטוחה על סמך מתח בנהיגה

03/07/2023
זמן קריאה: 1.5 דק'

צוות מחקר מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת אריאל, בשיתוף פעולה עם רשות החדשנות הישראלית ותאגיד אנדרומדה, עשו פריצת דרך במדידת תחושות הלחץ והמתח במהלך משימות נהיגה. הגישה החלוצית פורסמה בכתב העת הבינלאומי למחקר סביבתי ובריאות הציבור במאמר שכותרתו "מיפוי מאפייני כוח האחיזה במדידת מתח בנהיגה" (הקליקו למחקר המלא). המחקר מפרט את השימוש בעוצמת האחיזה בהגה כמדד לא חודרני למדד לחץ הנהג שעשוי לסלול את הדרך למערכות בטיחות בדרכים משופרות.

המחקר מתמקד בשימוש בעוצמת האחיזה בהגה כמדד לרמת הלחץ שחש הנהג. זו שיטה לא פולשנית המציעה פתרון מהיר ושקוף, הבוחנת חלון זמן קצר של שניות אחדות. המטרה העיקרית של המחקר היא למפות פרמטרים המלמדים על הקשר בין עוצמת האחיזה ללחץ המתקיים במגוון משימות נהיגה. מדד הלחץ החדשני הזה, על פי ממצאים קודמים שחקר צוות זה, מצריך חלון זמן קצר בלבד של שתיים עד חמש שניות, מה שהופך אותו לשיטה יעילה וידידותית.

"הפחתת הלחץ של הנהגים והנהגות עשויה להגביר את הבטיחות בדרכים. מדדי הלחץ הפיזיולוגיים המתקדמים ביותר היום הם חודרניים ומצריכים זמן מדידה ארוך. הגישה שלנו למדידת כוח האחיזה מציעה פתרון שקוף לחוקרים ולחוקרות, וזאת בתוך חלון זמן קצר", מסביר פרופ' שרגא שובל, דיקן הפקולטה להנדסה ושותף למחקר.

"חקרנו שני גורמי לחץ", מוסיף ד"ר יותם סהר, מוביל המחקר, "והם מצב הנהיגה והקרבה של רכב להולך רגל חוצה. עשרות נהגים ונהגות השתתפו במשימות הנהיגה, שכללו נהיגה מרחוק או נהיגה באמצעות הדמיה. במהלכן חצתה במפתיע בובת הולך רגל את הכביש. עוצמת האחיזה בהגה ותגובת מוליכות העור תועדו ונבדקו במהלך משימות הנהיגה."

ממצאי המחקר יסייעו בפיתוח מערכות בטיחות לרכב המשלבות מדידות רציפות של מתח ולחץ בקרב נהגים ונהגות. ממצאים אלו הם מדריך מקיף לחוקרים ולאנשי מקצוע לשם מדידת מתחים ולחצים באופן לא חודרני ובטווחי זמן קצרים ומדודים.

לדברי ד"ר אורן מוזיקנט, ראש המרכז הרב תחומי לרכבים אוטונומיים, "תוצאות מחקר זה חושפות לציבור הרחב גישה חדשנית במדידת מתח הנהיגה, שעשויה להציל חיים."

 

יותם סהר, בוגר תואר שלישי בהנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת-אריאל

ניסוי נהיגה מרחוק

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן