מערכת אלחוטית לניהול סוללה
חברת מארלי (Marelli) חושפת פתרון חדשני לניהול סוללות חשמליות ברכב - מערכת ניהול סוללה אלחוטית (wBMS) שמבטלת את הצורך בכבלי תקשורת מסורבלים ובחיווט פנימי מורכב. במקום מערכות ניהול סטנדרטיות שמסתמכות על חיבור שרשרת, הפתרון של מארלי מאפשר תקשורת אלחוטית בין תאי הסוללה ליחידת הבקרה, מה שמפחית את אורך חיווט הסוללה ב־90% ומפשט את תהליך הבנייה וההתקנה.
פחות משקל, יותר טווח
הסרה של חיבורים וכבלים מפשטת לא רק את המורכבות המכנית אלא גם מפחיתה ממשקל הסוללה, מה שתורם ליעילות אנרגטית מוגברת ולהארכת טווח הנסיעה של הרכב באותה רמת טעינה. כמו כן מערכת אלחוטית תופסת פחות מקום ומאפשרת לשלב סוללות גדולות יותר, מה שתורם לגמישות תכנונית ולביצועים טובים יותר.
לדברי ד"ר רזבן פנאטי (Razvan Panati), ראש תחום אלקטרוניקה בחטיבת הרכב החשמלי של מארלי, "wBMS היא פריצת דרך בתעשייה. היא מבטלת את הצורך בכל מערכת החיווט של סוללת הרכב. תכננו את שתי הגרסאות, הן הקווית והן האלחוטית, על בסיס אותה ארכיטקטורה טכנית, מה שמאפשר שימוש גמיש בפלטפורמות רכב שונות ללא צורך בשינויים ממשיים. התוצאה: הפחתת עלויות פיתוח והפיכת הטכנולוגיה לנגישה לשוק הרחב."
ניהול חכם של מצב הסוללה
wBMS מגיעה עם שכבת תוכנה מתקדמת הכוללת אלגוריתמים המבוססים על טכניקת "מיזוג חיישנים" (Sensor Fusion). באמצעותה אפשר להעריך במדויק את מצב הטעינה, מצב הבריאות והספק הסוללה של כל תא סוללה בנפרד. מידע זה מאפשר ניהול חכם ומדויק יותר של כל מערכת ההנעה החשמלית ברכב.
מערכת ניהול סוללה (BMS) היא ה"מוח" של מערך הסוללה ברכב חשמלי: היא אחראית לניטור הספק, לניהול אנרגיה, לבקרה על מצב הסוללה ולהגנה מפני חריגות. לכן פיתוח מערכות מתקדמות לניהול סוללה הוא משימה מרכזית בתכנון רכבים חשמליים.
חלק מארכיטקטורה מודולרית
כבר שנים רבות שמארלי מפתחת מערכות ניהול סוללה משולבות ומודולריות, שמספקות פתרונות מותאמים לפי דרישות יצרני הרכב. תיק העבודות של החברה כולל גם רכיבים יחידים, מערכות משניות ופתרונות שלמים לניהול אנרגיה, כולל יכולות מוכחות בתחום ההנעה החשמלית והניהול התרמי של רכבים.