מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

מערכת למניעת פגיעות אחוריות

23/07/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

חברת יונדאי מוביס (Hyundai Mobis), זרוע הטכנולוגיה והחדשנות של קבוצת יונדאי, הכריזה על מערכת בטיחות מהפכנית שנועדה למנוע פגיעות מאחור בעת נסיעה בכביש מהיר. בניגוד למערכות קיימות שמסתפקות בהתראות, הטכנולוגיה החדשה מסוגלת לבצע פעולה יזומה, ולהאיץ את הרכב כדי ליצור מרחק בטוח מרכב עוקב שמתקרב יותר מדי.

המערכת נחשפה רשמית ב־11 ביוני ומוצגת כקפיצת מדרגה ביכולות הבטיחות האקטיבית של רכבים חכמים. היא פועלת באמצעות שילוב מתקדם של רדארים אחוריים צדדיים, מצלמות קדמיות וחיישנים הסורקים את סביבת הרכב. כשהיא מופעלת עם מערכת בקרת שיוט חכמה (Smart Cruise Control), אפשר לנטר ברצף את התנועה מאחור באופן דומה למעקב קדמי אוטונומי.

פעולת המערכת

במצב רגיל המערכת שומרת על ערנות הנהג לתנועה מאחורי הרכב. אם רכב אחר מתקרב במהירות או נמצא בטווח של פחות מעשרה מטרים, הנהג יקבל התראה קולית וחזותית. אולם אם הרכב ממשיך להתקרב ונשקפת סכנה מוחשית להתנגשות מאחור, הרכב של הנהג מאיץ באופן עצמאי כדי להגדיל את המרחק, ובכך מונע פוטנציאל לפגיעה ישירה.

גישה חדשנית זו שונה מהמקובל כיום אצל יצרנים אחרים, שם הפתרונות כוללים לכל היותר הידוק חגורות בטיחות אוטומטי או הכנה למכה הצפויה. ביונדאי מוביס בחרו פתרון בדרך של זווית פעילה, שבה המכונית פועלת לא רק להגנה אלא להימנעות מוחלטת מהמגע עם הרכב שמאחור.

התקדמות לנהיגה אוטונומית בטוחה

סגן נשיא ומנהל חטיבת האלקטרוניקה של החברה הסביר: "בכוונתנו לספק לרכב יכולת תגובה חכמה גם לאיומים מאחור, לא רק מלפנים. מדובר במענה שלם יותר לסכנות בכביש." הוא הדגיש כי המערכת משפרת מאוד את כושר התגובה האוטונומית של הרכב, במיוחד בכבישים מהירים, שם פגיעות מאחור עלולות להיות קטלניות.

המערכת פותחה בעקבות זכייה בפרס הראשון בתחרות החדשנות של קבוצת יונדאי בשנת 2022, ומאז עברה שלבי אבטיפוס, בדיקות שטח ואינטגרציה עם מערכות קיימות ברכבים. מעבר לפונקציית ההאצה, החברה כבר החלה לפתח יכולת מתקדמת נוספת: מעבר אוטומטי לנתיב אחר כאשר המערכת מזהה שרכב מאחור מתקרב באופן מסוכן ומתמשך, מה שיאפשר הימנעות מלאה מהתנגשות תוך שמירה על בטיחות בתנועה.

עתיד בטוח יותר מכל הכיוונים

יונדאי מוביס מציבה את הטכנולוגיה הזו כחלק ממהלך רחב יותר להרחבת מעטפת הבטיחות האקטיבית בכלי רכב אוטונומיים למחצה. הרעיון הוא שהרכב לא יסתפק בניטור שטחים קדמיים אלא יוכל להבין ולנתח את כל סביבתו - מאחור, בצדדים ובתנאים משתנים - ולנקוט פעולה בהתאם. החידוש משלים את מגמת המעבר מכלי רכב שמגיבים לאחר מעשה לכלי רכב שמונעים את הסכנה גם כשהאיום מגיע מאחור ולנהג אין יכולת תגובה בזמן אמת.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן