מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

מערכת צבעים ככלי בטיחות

02/11/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בתערוכת התאורה הבינלאומית לרכב (ISAL) שהתקיימה בדארמשטט שבגרמניה הציגה אופל (Opel) עם קבוצת סטלנטיס (Stellantis) והאוניברסיטה הטכנית של דארמשטט (TU Darmstadt) פרויקט מחקר ייחודי: רכב ניסוי מדגם גרנדלנד (Grandland) המדגים כיצד כלי רכב אוטונומיים ברמת נהיגה 3 לפי תקן SAE - כלומר, "ללא ידיים ועיניים על הכביש" - יכולים לתקשר עם הולכי רגל ונהגים אחרים באמצעות מערכות התאורה החיצונית שלהם.

פיליפ רקל (Philipp Röckl), מנהל תחום התאורה הגלובלי בקבוצת סטלנטיס, ויוליסה לה (Julisa Le), מהנדסת חדשנות בכירה, הציגו קונספט שבו התאורה ברכב נהפכת לאמצעי תקשורת חכם. "הפנסים כבר מזמן לא רק כלי לשיפור הראות", הסביר רקל. "מערכות תאורה מודרניות מסוגלות לשמש גם להעברת מידע חזותי לרכב ולסביבה."

בפרויקט שיתפו פעולה מהנדסי אופל, צוות מעבדת הקונספטים של החברה וסטודנטים מאוניברסיטת דארמשטט. יחד הם יצרו גרסה ייחודית של הרכב שמצוידת במצלמות לזיהוי עצמים ותנועות, במערכת חיזוי כוונות מבוססת בינה מלאכותית ובמערכת תאורה חכמה המסוגלת לשנות צבעים ודפוסי תאורה בזמן אמת.

כאשר הרכב פועל במצב אוטונומי ברמה 3 ומעלה, האיתותים הקדמיים והאחוריים מאירים בצבע טורקיז קבוע - סימן ברור לנהגים אחרים שמדובר ברכב אוטונומי. התאורה האחרת נותרת לבנה. אם מצלמות הרכב מזהות הולך רגל שנכנס לנתיב הנסיעה, התאורה משתנה לצבע סגול מג'נטה, והסמל הקדמי מואר באותו צבע, ובכך מתריע להולך הרגל כי הרכב מתקרב ומתחיל להאט.

כאשר הרכב נעצר לחלוטין, התאורה משתנה לירוק והמסך הקדמי מציג דמות ירוקה של הולך רגל בדומה לאות רמזור חצייה - סימן שהמערכת זיהתה את הסכנה, עצרה, והולך הרגל יכול לעבור בבטחה. אם המצב מורכב מדי לאלגוריתם הבינה המלאכותית, הנהג מקבל הודעה לקחת שליטה, בהתאם לנהלי מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS).

לדברי יוליסה לה, הצבעים נבחרו בקפידה כדי למנוע בלבול עם פונקציות רכב אחרות: "אדום הוא צבע מובן אינטואיטיבית, אך הוא כבר משמש לאורות בלם. לכן בחרנו צבעים כגון טורקיז ומג'נטה שאינם קיימים כיום בתקשורת תעבורתית כדי להבטיח העברת מסרים ברורה וחד־משמעית."

הפרויקט משקף את מחויבותה של אופל לחדשנות ולבטיחות נגישה לכל משתמשי הדרך, תוך חיזוק האמון הציבורי בכלי רכב אוטונומיים. שיתוף הפעולה עם האוניברסיטה הטכנית של דארמשטט החל בשנת 2022 כחלק ממערך המחקר הבינלאומי של קבוצת סטלנטיס, הנקרא OpenLabs, שבו חברות הרכב מפתחות טכנולוגיות עתידיות עם מוסדות אקדמיים. במסגרת שיתוף פעולה זה סטלנטיס מממנת שלושה דוקטורנטים בפקולטה להנדסת חשמל ומידע באוניברסיטה, כחלק ממאמץ אסטרטגי להוביל את הדור הבא של טכנולוגיות התאורה לרכב.

 

לפרטים נוספים

 

המערכת ברכב אופל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן