מגהמה - ציי רכב
מדורים
טכנולוגיות מתקדמות
לעמוד קודם

שליטה ברכב באמצעות עיניים

19/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בעולם הרכב המודרני, שבו יצרנים מתלבטים בין ממשקי מגע עתידניים לבין כפתורים פיזיים מוכרים, פולקסווגן (Volkswagen) מנסה להציע כיוון חדש. פטנט שפורסם לאחרונה חושף מערכת שליטה ברכב באמצעות תנועות עיניים כדי לצמצם את כמות הכפתורים ולפשט את התפריטים המורכבים במסכי המגע.

המסמך שפורסם מתאר מערכת שבה הנהג מביט אל הרכיב שברצונו להפעיל - מגבים, חלון גג, מערכת השמע או בקרת האקלים - ולאחר מכן מאשר את הפעולה באמצעות בקר אוניברסלי, מעין "שלט מרכזי". הרעיון מזכיר טכנולוגיות של מציאות רבודה או מכשירי מציאות וירטואלית, אך מותאם להפעלת מערכות רכב בזמן נהיגה.

לפי ההסבר הרשמי בפטנט, ככל שכמות הפונקציות ברכב עולה, כך נדרש מערך תפריטים עמוק יותר או ריבוי של כפתורים פיזיים. לטענת פולקסווגן, הפתרון הזה נועד למנוע עומס של ממשקים שיפריעו לנהג.

למרות שההסבר הגיוני למדי, המערכת מעוררת חששות. כדי להפעיל פונקציה, הנהג יצטרך להסיט את עיניו מהכביש ולהביט ישירות על המתג או האזור הרלוונטי. המשמעות היא ויתור על היתרון המרכזי של כפתורים פיזיים, שאפשר לזהות ולהפעיל במישוש בלבד בלי להביט בהם. כך, במקום להפחית הסחות דעת, הטכנולוגיה עלולה דווקא להגביר אותן.

הפטנט מגיע לאחר שפולקסווגן נאלצה לחזור בה מהחלטתה להחליף כפתורים פיזיים בהגה בבקרי מגע בעקבות תלונות נרחבות של משתמשים. באותה עת דרשו לקוחות ונהגים להשיב את הכפתורים המוכרים, והחברה נענתה. הניסיון הזה מעלה ספק לגבי החלטתה של החברה להוציא את הפטנט החדש אל הפועל הפעם.

יצרנים אחרים בחרו כיוונים אחרים: חברת איניאוס (Ineos) מרבה להשתמש בממשקי כפתורים פיזיים גדולים ברחבי תא הנוסעים, ויצרנים כגון טסלה (Tesla) ו־BYD משקיעים בממשקי מסך מגע מרכזיים מתקדמים. המחלוקת סביב הדרך הנכונה לשלב נוחות, בטיחות וטכנולוגיה, רחוקה מלהסתיים.

גם אם הפטנט אושר, זה לא אומר שפולקסווגן מתכוונת ליישם אותו. חברות רכב רבות מגישות פטנטים כצעד מחקרי או לשם שמירת זכויות עתידיות בלי להתחייב לייצור. לנוכח הביקורת החריפה שנשמעת כבר בשלב מוקדם, סביר להניח שהרעיון יישאר בגדר רעיון מדף בלבד, לפחות בעתיד הקרוב.

הדיון סביב אופי ממשקי הנהיגה מחדד את הדילמה: מצד אחד רצון לצמצם עומס פיזי בתא הנוסעים, ומצד שני הצורך הבסיסי בבטיחות ונוחות תפעולית. פולקסווגן ממשיכה לחפש את נקודת האיזון, אך ייתכן שהציבור לא יהיה מוכן לוותר על הכפתורים לטובת טכנולוגיה שמפריעה לריכוז בכביש.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן