כלי רכב מנועיים בישראל בשנת 2024
מספר כלי הרכב המנועיים בישראל הגיע בסוף שנת 2024 ל-4,220,410 - עלייה של 2.9% לעומת סוף שנת 2023 (3.2% בשנת 2023). שיעור הגידול במספר כלי הרכב הפרטיים היה 3.2% בשנת 2024 (3.6% בשנת 2023). אחוז כלי הרכב המיוחדים (כולל אמבולנסים) עלה ב-7.1% (לאחר עלייה של 5.5% ב-2023 ושל 5.7% ב-2022).
מתוך כל כלי הרכב היו 3,671,022 כלי רכב פרטיים, 305,080 משאיות (מתוכן 127,973 משאיות מעל 3.5 טונות), 173,215 אופנועים, 25,781 אוטובוסים, 22,453 מוניות, 15,241 אוטובוסים זעירים ו-7,618 כלי רכב מיוחדים.
בשנת 2024 נוספו למצבת כלי הרכב 396,531 אלף כלי רכב, מהם 309,879 אלף כלי רכב חדשים. בתקופה זו נגרעו מהמצבה 277,498 כלי רכב, לפיכך התוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה ב-119,033 כלי רכב. מתוך 309,879 כלי הרכב החדשים שעלו לכביש בשנת 2024, 262,695 היו כלי רכב פרטיים (84.8%).
מערכות בטיחות בכלי רכב פרטיים
ככל שכלי רכב חדש יותר, מותקנות בו יותר מערכות אבזור בטיחות. ב-99.9% מכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2024, קיימות שתי המערכות - בקרת סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים - שהן חובה בכלי רכב המיובאים לארץ מינואר 2018.
אלו שיעורי ההתקנה של מערכות הבטיחות הנמנות במדד אִבזור בטיחותי שקבע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2024 (הנתונים כוללים מערכות בטיחות המדווחות למשרד הרישוי): ב-98.8% מכלי הרכב שעלו על הכביש בשנת 2024 מותקנת מערכת בלימה בעת חירום; ב-94.4% קיימת מערכת לבלימת חירום בזיהוי הולכי רגל ו/או רוכבי אופניים; ב-91.3% - מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב.
אביזרי בטיחות נוספים הם בקרת שיוט אדפטיבית (81.1%), זיהוי ב"שטח מת" (63.8%), בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור (47.2%), בקרת מהירות חכמה (32.3%), מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בצד "שטח מת" (31.4%) והכנה להתקנת מנעולי אלכוהול (26.8%).
תרשים 1 - מערכות בטיחות המותקנות בכלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2022 ו-2024 (אחוזים)
גיל ממוצע
בשנת 2024 היה הגיל הממוצע של כל כלי הרכב המנועיים 7.7 שנים (7.6 בשנת 2023). הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים היה 7.6 (7.5 בשנת 2023). הגיל הממוצע של משאיות עד 3.5 טונות היה 11.6, והגיל הממוצע של משאיות מעל 3.5 טונות היה 6.8.
הגיל הממוצע של אוכלוסיית כלי הרכב המיוחדים היה 8.5 שנים (זהה לגיל בשנת 2020, לאחר שבשנים 2023-2021 היה הגיל 8.8). מתוכם, גילם הממוצע של אמבולנסים היה 5.2 שנים (זהה לגיל בשנת 2020, לאחר שבשנים 2023-2021 הוא הגיע ל-5.8).
סוג הנעה
בשנת 2024 כ-72.6% מכל כלי הרכב הונעו בבנזין. שיעור זה נמצא במגמת ירידה משנת 2015 (84.0%). 13.1% מכל כלי הרכב מונעים בסולר. שיעור זה נמצא במגמת ירידה משנת 2020 (14.2%). 550,877 כלי רכב מונעים בסולר, מתוכם 52.2% הם משאיות, כלומר הן צרכניות הסולר העיקריות מבין כלי הרכב.
21,167 כלי רכב מונעים בגז, מתוכם כ-17,958 כלי רכב פרטיים (84.8%) ו-1,141 אוטובוסים (5.4%). בשנת 2024 מספר האוטובוסים המונעים בגז עלה ב-74.2% (655 בשנת 2023).
סוג הנעה | סך הכול | בנזין | סולר | היברידי | גז | חשמל |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 4,220,410 | 3,063,519 | 550,877 | 422,139 | 21,167 | 162,708 |
רכב פרטי | 3,671,022 | 2,877,076 | 207,887 | 413,230 | 17,958 | 154,871 |
משאית - סך הכול | 305,080 | 14,261 | 287,695 | 3 | 2,050 | 1,071 |
מזה: עד 3.5 טונות | 177,107 | 13,249 | 161,454 | 3 | 1,892 | 509 |
מעל 3.5 טונות | 127,973 | 1,012 | 126,241 | - | 158 | 562 |
אוטובוס זעיר | 15,241 | 11 | 15,169 | - | - | 61 |
אוטובוס | 25,781 | - | 22,556 | - | 1,141 | 2,084 |
מונית | 22,453 | 2,541 | 10,457 | 8,906 | 14 | 535 |
רכב מיוחד | 7,618 | 502 | 7,112 | - | 4 | - |
אופנוע | 173,215 | 169,129 | - | - | - | 4,086 |
תרשים 2 - מצבת כלי הרכב לשנת 2024 לפי סוג רכב וסוג הנעה (אחוזים)
מספר כלי הרכב ההיברידיים (היברידי רגיל והיברידי נטען) היה בשנת 2024 422,139, עלייה של 0.8% (בשנת 2023 עלה ב-15.4%). בשנת 2024 ירד ב-0.5% מספר כלי הרכב ההיברידיים הרגילים (לעומת עלייה של 12.3% בשנת 2023). לעומת זאת עלה מספר כלי הרכב ההיברידיים הנטענים ב-8.1% (לעומת עלייה של 34.2% בשנת 2023). רוב כלי הרכב ההיברידיים הם רכבים פרטיים.
בשנת 2024 עלה מספרם של כל כלי הרכב החשמליים ב-69.9% והגיע ל-162,708 (לעומת 95,761 בשנת 2023). זה שיעור עלייה מתון לעומת כל אחת משלוש השנים הקודמות (261.9% בשנת 2021, 178.6% בשנת 2022 ו-111.5% בשנת 2023).
בשנת 2024 הגיע מספר כלי הרכב הפרטיים החשמליים ל-154,871 (90,273 בשנת 2023).
תרשים 3 - מספר כלי רכב היברידיים וחשמליים, 2024-2020
בתרשים 4 אפשר לראות כי חלקם של כלי הרכב החשמליים מתוך כל כלי הרכב החדשים שעלו לכביש באותה שנה עלה מ-3.9% בשנת 2021 ל-25.4% בשנת 2024. בד בבד ירד חלקם של הרכבים המונעים בבנזין ובסולר. מספר האופנועים החשמליים היה 4,086 (3,248 בשנת 2023), ומספר האוטובוסים החשמליים היה 2,084 - עלייה של כ-35.8% לעומת שנת 2023 (לאחר עלייה של 158.9% בשנת 2023).
תרשים 4 - כלי רכב פרטיים חדשים לפי סוג הנעה, 2020 עד 2024
תרשים 5 - אוטובוסים לפי סוג הנעה, 2024-2020
כלי רכב פרטיים לפי סוג בעלות
בשנת 2024 היו 88.9% מכלי הרכב הפרטיים בבעלות פרטית (בשנים 2023-2021 - 88.7%), והיתר בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) - 6.5%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 3.6% והשכרה או תיור - 1.0%.
מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2024 היו 58.2% בבעלות פרטית (58.0% ב-2023), והיתר בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) 28.3% (29.8% בשנת 2023), חברות (לא כולל עצמאיים) - 10.0% (9.2% בשנת 2023) וחברות השכרה או תיור 3.5% (3.0% בשנת 2023).
תרשים 6 - כלי רכב פרטיים חדשים לפי סוג בעלות, 2023 ו-2024
רכב פרטי חשמלי שעלה לכביש בשנת 2024
מספר כלי הרכב הפרטיים החשמליים שעלו לכביש בשנת 2024 היה 66,723 (48,725 בשנת 2023). מתוכם, 11.6% היו בבעלות חברת החכר (ליסינג), 11.7% בבעלות חברה ו-76.7% בבעלות פרטית.
תרשים 7 - כלי רכב פרטיים שעלו לכביש בשנים 2023 ו-2024 לפי סוג הנעה וסוג בעלות של כלי רכב חשמליים
ארץ ייצור
21.1% מכלי הרכב, שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון מזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה). במקום השני נמצאת קוראה הדרומית עם 15.3% (יצרנית המכוניות: יונדאי, דייהו, קיה ושברולט). במקום השלישי נמצאת צ'כיה עם 8.2% (יצרנית המכוניות: סקודה, יונדאי, טויוטה וסיאט). שלוש המדינות שמרו על מקומן בשנים 2024-2019. במקום הרביעי נמצאת טורקייה (6.3%).
ניתן לראות שנתח השוק של סין ממשיך לגדול והגיע ל-4.1% בשנת 2024 (2.6% בשנת 2023).
ארץ ייצור | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
מספרים מוחלטים | 4,220,410 | 4,101,377 | 3,973,311 | 3,840,104 | 3,689,299 |
אחוזים | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
יפן | 21.1 | 21.7 | 22.5 | 23.4 | 24.5 |
קוראה הדרומית | 15.3 | 15.2 | 15.0 | 14.6 | 14.2 |
צ'כיה | 8.2 | 8.1 | 8.0 | 7.9 | 7.6 |
טורקייה | 6.3 | 6.6 | 6.9 | 7.0 | 6.9 |
גרמניה | 6.0 | 6.1 | 6.2 | 6.4 | 6.6 |
ספרד | 5.8 | 5.9 | 6.0 | 6.1 | 6.2 |
טאיוואן | 4.6 | 4.7 | 4.7 | 4.8 | 4.7 |
צרפת | 4.4 | 4.4 | 4.3 | 4.3 | 4.4 |
סין | 4.1 | 2.6 | 1.5 | 0.8 | 0.5 |
הממלכה המאוחדת | 3.8 | 4.0 | 4.2 | 4.3 | 4.3 |
אחר ולא ידוע | 20.4 | 20.7 | 20.7 | 20.4 | 20.1 |
תרשים 8 - כלי רכב מנועיים לפי ארץ ייצור בשנים 2020 ו-2024, אחוזים
כלי רכב פרטיים לפי יצרן
כ-33.5% מכל כלי הרכב הפרטיים שנוספו בשנת 2024 יוצרו על ידי 3 חברות מובילות: טויוטה, יונדאי, קיה (39.8% בשנת 2023). לראשונה מאז שנת 2016 יונדאי איננה החברה היצרנית המובילה בקרב מכוניות שעלו על הכביש. במקום הראשון נמצאת חברת טויוטה שחלקה ב-2024 היה 13.0% (11.5% ב-2023). במקום השני יונדאי עם 10.8% מהשוק (15.9% בשנת 2023), ובמקום השלישי קיה, שחלקה בשנת 2024 היה 9.7% (12.4% בשנת 2023).
נראה כי ייצוגן של יצרניות סיניות בקרב אוכלוסיית כלי רכב פרטיים בישראל עלה בשלוש השנים האחרונות: בי.וויי.די, צ'רי, סאיק, אקספנג וג'ילי.
שנה | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
סך הכול (מספרים מוחלטים) | 262,695 | 261,650 | 259,636 | 282,852 | 210,849 |
סך הכול | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
טויוטה | 13.0 | 11.5 | 13.0 | 14.7 | 14.6 |
יונדאי | 10.8 | 15.9 | 16.6 | 15.4 | 15.8 |
קיה | 9.7 | 12.4 | 14.4 | 14.0 | 12.0 |
סקודה | 7.3 | 5.3 | 5.0 | 6.8 | 8.5 |
בי.וויי.די | 6.3 | 5.8 | - | - | - |
מזדה | 5.2 | 5.3 | 7.2 | 5.3 | 4.4 |
צ'רי | 4.9 | 4.2 | - | - | - |
מיצובישי | 4.0 | 3.9 | 4.0 | 3.8 | 5.7 |
סיאט | 3.7 | 2.9 | 3.2 | 4.5 | 4.9 |
סוזוקי | 3.5 | 3.4 | 3.3 | 3.7 | 3.6 |
טסלה | 3.1 | 2.6 | 2.2 | 2.2 | - |
סאיק | 2.4 | 2.1 | - | - | - |
אקספנג | 1.9 | - | - | - | - |
ג'ילי | 1.7 | - | - | - | - |
סובארו | 1.6 | 1.7 | 1.7 | 1.9 | 1.8 |
ניסן | 1.5 | 1.1 | 1.4 | 4.0 | 3.6 |
פולקסווגן | 1.5 | 1.4 | 1.3 | 1.3 | 1.8 |
רנו | 1.4 | 1.7 | 1.3 | 2.4 | 3.3 |
שברולט | 1.4 | 1.2 | 1.8 | 3.0 | 3.2 |
פיג'ו | 1.3 | 2.6 | 2.1 | 2.6 | 2.6 |
יתר היצרנים | 13.8 | 15.2 | 21.3 | 14.3 | 14.2 |
רמת מינוע
רמת המינוע בישראל בשנת 2024 עלתה והגיעה ל-421 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (417 בסוף שנת 2023), מזה 367 כלי רכב פרטיים. בתרשים 9 אפשר לראות את הגידול ברמת המינוע בישראל משנת 2000. בתרשים 10 אפשר לראות שבהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית.
תרשים 9 - רמת המינוע בישראל, 2024-2000
תרשים 10 - רמת המינוע בישראל ובמדינות OECD נבחרות, 2023
מקור: נתוני IRTAD, קבוצה בין-לאומית לאיסוף נתוני בטיחות בדרכים ולחקירתם.
העברת בעלות
בשנת 2024 בוצעו 714,007 העברות בעלות על כלי רכב, מתוכם 613,769 כלי רכב פרטיים, 45,614 משאיות ו-43,380 אופנועים.
צבע כלי הרכב הפרטיים
הצבע הדומיננטי במצבת כלי הרכב הפרטיים הוא לבן - 38.3% מסך כלי הרכב, ואחריו אפור - 34.7%, שחור - 12.6%, כחול - 6.7%, בז'-חום - 3.7%, אדום - 2.4%, ירוק - 0.8% וצהוב - 0.7%. מבין כלי רכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2024, הצבע הדומיננטי הוא לבן (47.8%), ואחריו אפור - 31.8%.
תרשים 11 - צבע כלי הרכב הפרטיים, אחוזים
מעורבות כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים
בשנת 2024, שיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים שנחקרו על ידי המשטרה (ל-1,000 כלי רכב) המשיך לרדת - 3.5 בשנת 2024 לעומת 3.9 בשנת 2023.
שיעור המעורבות בתאונות אינו אחיד בין סוגי הרכב. שיעור כלי הרכב הפרטיים שהיו מעורבים בתאונה בשנת 2024 היה 2.8 ל-1,000. שיעור המעורבות בתאונות עם נפגעים של כלי רכב ציבוריים (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות) ושל משאיות כבדות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה היה גבוה יותר. שיעור המעורבות של משאיות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה היה 5.7 ל-1,000 משאיות מאותו סוג, ושל אוטובוסים - 15.0 ל-1,000 אוטובוסים. יצוין כי לכלי רכב אלה נסועה שנתית גבוהה. גם שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות עם נפגעים גבוה, אף שהנסועה השנתית שלהם נמוכה.
שנה | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 3.5 | 3.9 | 4.7 | 5.5 | 5.3 | 5.9 | 6.0 |
רכב פרטי | 2.8 | 3.0 | 3.6 | 4.2 | 4.1 | 5.1 | 5.2 |
משאית עד 3.5 טונות | 3.0 | 3.4 | 4.3 | 4.6 | 4.6 | 5.6 | 5.6 |
משאית מעל 3.5 טונות | 4.3 | 4.8 | 5.3 | 6.1 | 6.1 | 7.1 | 7.1 |
מזה: משאית מעל 34.0 טונות | 5.7 | 7.6 | 6.5 | 7.7 | 7.6 | 10.9 | 11.2 |
אוטובוס זעיר | 6.2 | 8.2 | 8.9 | 10.5 | 8.1 | 12.5 | 12.5 |
אוטובוס | 15.0 | 21.1 | 23.8 | 23.8 | 23.2 | 28.3 | 26.8 |
מונית | 13.7 | 15.7 | 18.9 | 22.2 | 21.1 | 26.1 | 27.8 |
כלי רכב מיוחד | 2.1 | 2.0 | 2.7 | 3.1 | 2.8 | 2.8 | 2.4 |
אופנוע | 9.1 | 9.9 | 13.0 | 14.7 | 15.1 | 15.5 | 16.3 |
* כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון.
הערה: הנתונים המופיעים בהודעה זו הם תוצאה של עיבודים שבוצעו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) של קובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה.