מגהמה - ציי רכב
מדורים
מגה סטטיסטיקה
לעמוד קודם

נסועה בשנת 2022

26/09/2023
זמן קריאה: 5 דק'

בשנת 2022 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים ב-65.9 מיליארד ק"מ, עלייה של 3.0% בהשוואה לשנת 2021. כזכור, שנת 2021 התאפיינה בעלייה חדה בנסועה בעקבות הסרת מגבלות הקורונה. סך הנסועה בשנת 2021 עלה ב-16.1% לעומת סך הנסועה בשנת 2020 (שבה פרצה המגפה).

סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלתה ב-9.3% (מ-4,728 מיליוני ק"מ בשנת 2021 ל-5,166 מיליוני ק"מ בשנת 2022). לעומת זאת סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית עלה ב-2.2% (מ-41,862 מיליוני ק"מ בשנת 2021 ל-42,788 מיליוני ק"מ בשנת 2022).

הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית ירדה ב-1.4%, ואילו הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלתה ב-2.5%.

 

תרשים 1 - נסועה ממוצעת של כלי רכב פרטיים לפי סוג בעלות, 2022-2019

 

רוב הנסועה השנתית בשנת 2022 הייתה של כלי רכב פרטיים (79.2%), בדומה לשיעור בשנת 2021.

בשנים 2019-2005 היה חלקן של המשאיות במגמת ירידה, מ-27.5% ל-13.4%. בשנת 2020 (שנת הקורונה) עלה שיעור נסועת המשאיות ל-14.9% (בד בבד עם ירידה בחלק של כלי רכב פרטיים). מאז ועד שנת 2022 התחדשה מגמת הירידה בחלקן של משאיות (13.2%).

 

תרשים 2 - סך נסועה שנתית לפי סוג רכב (אחוזים), 2022

 

בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000 נמצא, כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הכבישים ובשטחם (תרשים 1). בשנים 2022-2000, הנסועה השנתית גדלה ב-81% ומצבת כלי הרכב גדלה פי 2.2. לעומת זאת באותה תקופה גדל שטח הכבישים ב-61%, ואורך הכבישים גדל ב-25%.

 

תרשים 3 - נסועה שנתית, מצבת כלי הרכב, שטח הכבישים ואורכם, 2022-2000. בסיס: 100=2000

 

בשנת 2022 חלו עלייה של 5.7% במכירת בנזין לרכב (95 ו-98 אוקטן) ועלייה של 17.3% במכירת סולר לתחבורה לעומת שנת 2021.

לוח א': צריכת מוצרי דלק לתחבורה (אלפי טונות)
מוצר דלק לתחבורה 2021 2022 הפרש
בנזין לרכב 3,256 3,441 5.7%
סולר תחבורה 3,100 3,636 17.3%

בלוחות ב' ו-ג' מוצגת השוואה של הנסועה הממוצעת וסך הנסועה בשנת 2019 (לפני התפרצות הקורונה), בשנת 2020 (שבה התפרצה הקורונה), בשנת 2021 (לאחר שהוסרו רוב מגבלות הקורונה) ובשנת 2022. הנסועה השנתית הממוצעת של חלק מסוגי כלי הרכב בשנת 2022 לא חזרה לרמתה לפני הקורונה.

הנסועה השנתית הממוצעת של מוניות עלתה ל-67.7 אלף ק"מ בשנת 2022 (66.8 אלף ק"מ בשנת 2021). אומנם היא עלתה ב-21.8% בהשוואה לשנת 2020 (55.6 אלף ק"מ), אך היא עדיין נמוכה מרמתה בשנת 2019 (72.8 אלף ק"מ).

הנסועה הממוצעת של אופנועים ירדה מעט (7.5 אלף ק"מ בשנת 2022 לעומת 7.6 אלף ק"מ בשנת 2021), אם כי היא עדיין גבוהה מרמתה בשנת 2019 (7.2 אלף ק"מ).

בסך הנסועה השנתית חלה עלייה בכל סוגי הרכב בהשוואה לשנת 2019 (טרום הקורונה), למעט מוניות (ירידה של 8.8%).

לוח ב': נסועה ממוצעת לרכב לפי סוג רכב, 2022-2019
סוג רכב נסועה ממוצעת לרכב (אלפי ק"מ)       אחוז שינוי
- 2019 2020 2021 2022 2022 לעומת 2019 2022 לעומת 2021
כל כלי הרכב 17.6 14.9 16.7 16.6 -5.7 -0.6
רכב פרטי 16.2 13.5 15.3 15.2 -6.2 -0.7
משאית 27.2 26.5 27.9 27.7 1.8 -0.7
מונית 72.8 55.6 66.8 67.7 -7.0 1.3
אוטובוס 57.5 47.4 57.3 56.4 -1.9 -1.6
אוטובוס זעיר 50.1 41.9 48.1 49.4 -1.4 2.7
רכב מיוחד 18.1 20.1 18.4 18.1 0.0 -1.6
אופנוע 7.2 6.8 7.6 7.5 4.2 -1.3
לוח ג': נסועה שנתית לרכב (מיליוני ק"מ) לפי סוג רכב, 2022-2019
סוג רכב נסועה שנתית לרכב (מיליוני ק"מ)       אחוז שינוי
  2019 2020 2021 2022 2022 לעומת 2019 2022 לעומת 2021
סך כלי הרכב 63,191 55,121 64,001 65,900 4.3 3.0
רכב פרטי 49,831 42,844 50,595 52,205 4.8 3.2
משאית 8,495 8,189 8,619 8,684 2.2 0.8
מונית 1,750 1,293 1,497 1,596 -8.8 6.6
אוטובוס 1,252 1,055 1,277 1,318 5.3 3.2
אוטובוס זעיר 743 624 722 757 1.9 4.8
רכב מיוחד 102 120 117 121 18.6 3.4
אופנוע 1,019 997 1,174 1,220 19.7 3.9

כפי שניתן לראות בתרשים 4, הנסועה הממוצעת של כל כלי הרכב בשנים 2021 ו-2022 נותרה כמעט זהה (16.6 אלף ק"מ בשנת 2022 ו-16.7 ק"מ בשנת 2021). בכל סוגי הרכב נראה ירידה בנתון זה, למעט אוטובוס זעיר ומונית, שבהשוואה לשנת 2021 עלו ב-2.7% וב-1.3%, בהתאמה.

 

תרשים 4 - נסועה ממוצעת לרכב (אלפי ק"מ) לפי סוג רכב, 2021, 2022

 

לעומת הירידה בנסועה הממוצעת, חלה עלייה של 3.0% בסך הנסועה של כלי הרכב בשנת 2022 (ראו תרשים 5). סך הנסועה של רכב פרטי עלה ב-3.2% באותה תקופה. סך הנסועה השנתית של מוניות עלה ב-6.6% - מ-1,497 מיליון ק"מ בשנת 2021 ל-1,596 מיליון ק"מ בשנת 2022. הנסועה הממוצעת של הרכב הפרטי ירדה ב-0.5% והסתכמה ב-15.2 אלף ק"מ (15.3 אלף ק"מ בשנת 2021). היא לא חזרה לרמה שלפני הקורונה - 16.2 אלף ק"מ בשנת 2019.

סך הנסועה של כלי הרכב הפרטיים הייתה 52,205 מיליוני ק"מ (50,595 מיליוני ק"מ בשנת 2021), והיא גבוהה מרמתה לפני הקורונה - 49,831 מיליוני ק"מ בשנת 2019.

 

תרשים 5 - סך הנסועה השנתית (מיליוני ק"מ), לפי סוג רכב, 2021, 2022

 

כלי רכב חדשים נוסעים יותר. ככל שכלי רכב חדש יותר, כך הנסועה הממוצעת שלו גבוהה יותר. לדוגמה, בשנת 2022 רכב פרטי בקבוצת הגיל 3-0 נסע 19.6 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.0 אלף ק"מ בקבוצת הגיל 6-4. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-4.6 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטי שגילו יותר מ-30 שנה.

כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר מכלי רכב פרטיים חדשים בבעלות פרטית. בחינת הנסועה של כלי רכב פרטיים שעלו על הכביש בארבע השנים האחרונות לפי בעלות מלמדת, כי בשנת 2022 הייתה הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בבעלות חברת החכר 28.4 אלף ק"מ (27.6 אלף ק"מ בשנת 2021). זאת לעומת 16.0 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית, 26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ו-26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור.

כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז וכלי רכב היברידיים נוסעים יותר. בשנת 2022, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 22.8 אלף ק"מ, כלי רכב היברידיים נסעו בממוצע 21.1 אלף ק"מ, וכלי רכב המונעים בגז נסעו 18.8 אלף ק"מ לעומת 14.0 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.

משאיות גדולות נוסעות יותר. בשנת 2022 הייתה הנסועה השנתית הממוצעת של משאית סולר שמשקלה 34 טונות ומעלה 67.0 אלף ק"מ, פי שלושה מהנסועה הממוצעת של משאית סולר שמשקלה עד 3.5 טונות - 22.4 אלף ק"מ.

אופנועים בעלי נפח מנוע גדול נוסעים יותר. ככל שנפח המנוע של האופנוע גדול יותר, כך עולה הנסועה השנתית הממוצעת שלו. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנוע בעל נפח מנוע של 401 סמ"ק ומעלה הסתכמה בשנת 2022 ב-7.8 אלף ק"מ לעומת 7.3 אלף ק"מ לאופנוע בעל נפח מנוע של עד 125 סמ"ק.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן