מגהמה - ציי רכב
מדורים
מגה סטטיסטיקה
לעמוד קודם

פונטר מסכמת ניסיונות גניבה וגניבות 2022

09/01/2023
זמן קריאה: 4 דק'

המערך המבצעי של פוינטר (Pointer) מקבוצת פאוורפליט (Powerfleet), חברה לאיתור ולהשבה של כלי רכב גנובים, מסכם את שנת 2022 בגניבות רכב.

תופעה חדשה נתגלתה בחודשים האחרונים - "גניבות תאומות" או "גניבות משולשות". כנופיות של גנבי רכב פושטות על אזורים מסוימים או ערים סמוכות, ובאותן שעות גונבים אותו דגם של רכב: אותו דגם SUV או אותו רכב משפחתי, ולפעמים אפילו אותה שנת מודל וצבע.

התופעה מוסברת בכך שכנופיות הרכב מגיעות מוכנות עם כלי פריצה טכנולוגיים ושיטת גניבה ייחודיים לסוג הדגם של הרכב. לאחר שקיבלו "הזמנה" ספציפית, הן שולחות מספר צוותים כדי להגדיל את אחוז ההצלחה בגניבת אותו רכב מבוקש.

ייתכן גם שה"משחטות" מתמקצעות כל אחת בסוג רכב מסוים, אם בשל ניהול לוגיסטי יעיל יותר של המלאי ומיקוד הלקוחות ואם בשל חלוקת השוק בין משפחות הפשע בעלות המשחטות. עד כה נמצא בידול בהתמחות המשחטות: חלקן התמחו בחלפים למשאיות ואחרות התמקדו בכלי רכב פרטיים.

ניתוח הנתונים של פוינטר מלמד כי שלא כמו בעבר, גניבות הרכב מבוצעות כל שעות היממה ולא רק בשעות הלילה המאוחרות. מדובר בגידול של מאות אחוזים בניסיונות הגניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד 2021. היום הבולט בניסיונות הגניבה הוא יום ראשון (בין שבת לראשון). ברבעון הרביעי השעה הפופולרית ביותר לגניבת רכב הייתה 19:00, שעה שבה חוזרים מהעבודה וזמן התארגנות עם המשפחה והילדים.

תופעה נוספת שהתגלתה היא שבימי שישי, השעות הפופולריות ביותר לגניבת רכב הן בין 14:00 ל-20:00, כאשר רוב המכוניות זמינות ליד הבית, מחשיך מוקדם למדי, ורוב בעלי הרכבים נמצאים במנוחה ובהכנות לסוף השבוע.

שנת 2022 מסתיימת עם עלייה ממשית של 160% בניסיונות גניבת רכב יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. אנו נמצאים במגמת עלייה עקב חוסר עולמי בחלפים ובכלי רכב חדשים, ולאחר שמבצע "שובר גלים", שבו השתתפו כל כוחות הביטחון וצה"ל באופן גלוי וסמוי, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור ופח"ע, נכנס לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות ואת שיגרת הפעילות בשטח וסיגלו לעצמן שיטות התחמקות.

מדובר בניסיונות גניבה. את רובם פוינטר מצליחה לסכל.

 

 

לאחר שהגנבים חודרים לישראל דרך פרצות בגדר או הברחות שב"חים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגניבה למחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב, במיוחד בשעות היום.

ב-90% מסך גניבות הרכב נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. צורת גניבה זו מגיעה לשיעור בלתי נתפס (בחצי השנה הראשון שיעור זה היה כ-80%). הדבר מלמד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת.

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים בדרך כלל קשורות למגרש פירוק מכוניות מסוים, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים.

משהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב מלווה לעיתים קרובות בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה, ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ובפגיעות בגוף. הרכב המוביל מתלווה בדרך כלל לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים.

נראה שיש הלימה בין מבצעי גניבות כלי רכב, מבריחי שב"חים ומבצעי טרור. גנבי הרכוש מונעים ממניעים כלכליים, ואצל חלקם אלה משולבים בשנאה לאומנית. כבר היום באירועי תפיסת רכב נתקלים ביידוי אבנים ואפילו ירי. מדובר באנשים, רובם צעירים, שהחליטו להצטרף לארגוני הפשע כדי לעשות כסף קל. הם מהווים כנראה תשתית נוחה לגיוסם לארגוני טרור תמורת כסף.

לדברי גולדשטיין, חיסול משחתות הרכב, אשר מיקומם ידוע לגורמי הביטחון והמשטרה, יקטין מאוד את היקף גניבות הרכב. המשחתות הן הגורם המניע והמתדלק את מעגל הגניבות, והן שמרכזות את ההזמנות ואת ההיצע. במקום להתמודד בקצה עם עשרות חוליות של גנבי רכב ומאות גנבים שפושטים על ערי ישראל מדי יום וגונבים מכל "הנע" ליד, בכל מקום ובכל שעה, וכמעט ללא מפריע, צריך לטפל במקור הבעיה.

 

 

יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, חל "מהפך" באזורי הגניבה. אזור השרון הוביל בשנה שעברה בפער ניכר עם יותר משליש מהגניבות. השנה אזור המרכז חזר להוביל עם שליש מהגניבות בישראל. אזור השפלה צמח ב-40% כמעט, ואזור הצפון יותר מהכפיל את עצמו.

 

 

בשנת 2022 התקבע מעמדו הבלתי מעורער של ה-SUV בישראל לא רק במכירות אלא גם בשיעור ניסיונות הגניבות, שחצה את רף ה-50%. כל רכב שני שנגנב בישראל הוא רכב פנאי-שטח SUV.

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח הם 51% - גידול של 24% בהשוואה ל-41% בשנה שעברה. רכבים פרטיים הם 17% - ירידה של כ-20% בהשוואה ל-24% בשנה שעברה. רכבים מסחריים הם 10% מסך גניבות הרכב - ירידה קלה בהשוואה ל-11% בשנה שעברה. משאיות הן 6% מסך גניבות הרכב - ירידה בהשוואה ל-10% בשנה שעברה. כלי צמ"ה הם 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי משנה שעברה). דו-גלגלי - 13% מסך הגניבות (ללא שינוי משנה שעברה) וכל השאר הם 1% מסך גניבות הרכב (בדומה לשנה שעברה).

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן