תאונות דרכים עם נפגעים, 2024
להלן נתונים סופיים הנוגעים לתאונות דרכים עם נפגעים מסוג ת"ד מורחב אלא אם כן צוין אחרת.
בשנת 2024 ירד מספר התאונות לעומת שנת 2023. מספר התאונות הקטלניות והקשות עלה לעומת שנת 2023.
נתוני תאונות דרכים ונפגעים לאורך שנים
תרשים 1: הרוגים בתאונות דרכים(1) 2024-1949
מקום המדינה עד סוף שנת 2024 נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 33,434 בני אדם. מספר ההרוגים בישראל ירד משיא של 756 בשנת 1975 ל־290 בשנת 2011. מאז שנת 2011 לא הייתה מגמה יציבה לאורך זמן. בשנת 2020 ירד מספר ההרוגים בישראל ל־305 בעקבות התפרצות נגיף קורונה, ובשנת 2024 הגיע לשיא של 439 הרוגים, מספר שלא היה כמותו מאז שנת 2006.
שיעור ההרוגים ל־100,000 תושבים (אוכלוסייה ממוצעת) ירד מ־4.6 בשנת 2009 ל־3.7 בשנת 2012. בשנת 2016 עלה שיעורם ל-4.4, בשנת 2022 ירד ל־3.6 ובשנת 2024 הגיע ל־4.5. בשנת 2024 שיעור ההרוגים למיליארד ק"מ נסועה היה 6.7 (סך הנסועה לאותה שנה), דומה לשנת 2016 וגבוה פי 1.2 מהשיעור בשנת 2023 (5.5).
תרשים 2: הרוגים בתאונות דרכים למיליארד ק"מ נסועה - השוואה בין־לאומית(1) 2023-2021
על אף הירידה במספרים מוחלטים בסך כל התאונות בשנים האחרונות, אחוז התאונות החמורות (קטלניות וקשות) מכל התאונות עולה מדי שנה.
תרשים 3: תאונות חמורות (קטלניות וקשות) בעשור האחרון
על אף הירידה במספרים מוחלטים בסך כל הנפגעים בשנים האחרונות, שיעור הנפגעים באופן חמור (הרוגים ופצועים קשה) ל־100,000 תושבים עלה בשנים האחרונות.
תרשים 4: נפגעים באופן חמור (הרוגים ופצועים קשה) בתאונות דרכים בעשור האחרון
תאונות דרכים ונפגעים ב־2024
בשנת 2024 דווחו למשטרת ישראל על 8,315 תאונות דרכים עם נפגעים שסווגו בלמ"ס כת"ד מורחב. בתאונות אלה נפגעו 14,450 בני אדם. מספר התאונות הקטלניות (405) היה גבוה ב־19.8% ממספרן בשנת 2023 (338) וב־29.0% מממוצע השנים 2022-2020.
64.9% מהתאונות אירעו בשעות היום ו־35.1% אירעו בשעות הלילה. 66.0% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב.
חומרת תאונה / חומרת פגיעה | 2024 | 2023 | ממוצע בשנים 2022-2020 | אחוז שינוי לעומת שנת 2023 | אחוז שינוי לעומת ממוצע 2022-2020 |
---|---|---|---|---|---|
סך כל התאונות | 8,315 | 8,832 | 10,931 | 5.9- | 23.9- |
קטלניות | 405 | 338 | 314 | 19.8 | 29.0 |
קשות | 2,452 | 2,374 | 2,142 | 3.3 | 14.5 |
קלות | 5,458 | 6,120 | 8,475 | 10.8- | 35.6- |
סך כל הנפגעים | 14,450 | 15,897 | 18,971 | 9.1- | 23.8- |
הרוגים | 439 | 361 | 340 | 21.6 | 29.1 |
פצועים קשה | 2,808 | 2,668 | 2,379 | 5.2 | 18.0 |
פצועים קל | 11,203 | 12,868 | 16,252 | 12.9- | 31.1- |
סוג תאונה | 2024 | 2023 |
---|---|---|
סך הכול | 100.0 | 100.0 |
התנגשויות | 66.0 | 66.3 |
פגיעה בהולך רגל | 25.6 | 24.7 |
תאונות רכב יחיד | 5.8 | 6.2 |
אחר | 2.6 | 2.8 |
בשנת 2024 עלה מספר ההרוגים היהודים ב־14.7%, ומספר ההרוגים הערבים עלה עלייה חדה של 62.2% לעומת שנת 2023. בשנת 2023 ירד מספר ההרוגים הערבים ב־14.0% לעומת שנת 2022. חלקם של הערבים מבין הנפגעים (26.6%) ומבין ההרוגים (36.2%) בתאונות דרכים גבוה מחלקם באוכלוסייה (21.4%).
עלה גם מספר הילדים הערבים שנהרגו. 32 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2024 (22 ילדים ב־2023 ו־14 ילדים ב־2022), שהם 72.7% מכל הילדים שנהרגו (62.9% בשנת 2023 ו־48.3% בשנת 2022).
חומרת התאונות בדרכים לא־עירוניות הייתה גבוהה מחומרת התאונות בדרכים עירוניות: 8.9% מהתאונות בדרכים לא־עירוניות היו קטלניות (6.0% ב־2023) ו־31.8% קשות, ואילו בדרכים עירוניות 2.7% מהתאונות היו קטלניות (בדומה ל־2023) ו־28.3% תאונות קשות. 63.2% מהתאונות הקטלניות אירעו בדרכים לא־עירוניות (54.7% ב־2023).
חלה ירידה קלה באחוז התאונות שאירעו בדרכים לא־עירוניות ובאחוז הנפגעים בתאונות שאירעו בדרכים לא־עירוניות. 44.9% מכל הנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא־עירוניות, שהן 34.5% מכל התאונות.
עלייה של 41.7% ניכרת במספר ההרוגים בדרכים לא־עירוניות ובאחוז ההרוגים בתאונות שאירעו בדרכים לא־עירוניות (65.8% לעומת 56.2% בשנת 2023). לעומת זאת רוב הפצועים קשה (57.8%) נפצעו בדרכים עירוניות.
16.2% מהנפגעים היו הולכי רגל: 27.3% מההרוגים (28.3% מכל ההרוגים בשנת 2023) ו־22.3% מהפצועים קשה.
חלקם של בני 65 ומעלה בקרב הולכי הרגל שנפגעו ((27.1% גבוה פי 2.1 מחלקם באוכלוסייה (13.1%).
הולכי רגל | מספר הולכי הרגל שנפגעו ב־2024 | מספר הולכי הרגל שנפגעו ב־2023 | אחוז שינוי לעומת שנת 2023 | אחוז מכל הנפגעים באותה חומרה, 2024 | אחוז מכל הנפגעים באותה חומרה, 2023 |
---|---|---|---|---|---|
סך הכול | 2,339 | 2,418 | 3.3- | 16.2 | 15.2 |
הרוגים | 120 | 102 | 17.6 | 27.3 | 28.3 |
פצועים קשה | 626 | 637 | 1.7- | 22.3 | 23.9 |
פצועים קל | 1,593 | 1,679 | 5.1- | 14.2 | 13.0 |
נפגעים במעברי חצייה
50.6% מהולכי הרגל שנהרגו בשנת 2024 בעת חציית כביש נהרגו במעבר חצייה לעומת 42.9% בשנת 2023, 38.0% בשנת 2022, 41.3% בשנת 2021 ו־60.0% בשנת 2020.
בקרב הנפגעים בעת חציית כביש (1,875 בני אדם), 80.4% (1,507 בני אדם) נפגעו במעבר חצייה, מתוכם 17.6% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור (265 בני אדם).
בקרב ילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש (411 ילדים), 77.9% נפגעו במעבר חצייה, ובקרב בני 65 ומעלה שנפגעו בעת חציית כביש (526 בני אדם), 76.8% נפגעו במעבר חצייה.
תרשים 5 - הולכי רגל שנפגעו בעת חציית כביש(1) לפי חומרת פגיעה, 2024
בקרב הנפגעים בעת חציית כביש, 12.2% מהולכי הרגל שנפגעו לא במעבר חצייה נהרגו, לעומת 2.7% מאלה שחצו במעבר חצייה. 43.4% מהולכי הרגל שנפגעו לא במעבר חצייה נפצעו קשה לעומת 15.6% מאלה שחצו במעבר חצייה.
כלי רכב ונהגים בתאונות דרכים
14,815 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2024, ירידה של 6.5% לעומת שנת 2023 וירידה של 24.8% לעומת ממוצע השנים 2022-2020.
שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות דרכים קטלניות לעומת חלקם במצבת הרכב, 2024
שיעור המעורבות של משאיות בתאונות דרכים קטלניות לעומת חלקן במצבת הרכב, 2024
39.5% מכל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה (38.9% ב־2023).
חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24) המעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים (20.0%) גבוה פי 1.3 מחלקם מכל המורשים לנהוג (15.3%). חלקם של נהגים מבוגרים (בני 65 ומעלה) המעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים (11.9%) נמוך פי 0.8 מחלקם מכל המורשים לנהוג (14.1%).
בשנים האחרונות עלה אחוז הנשים המעורבות בתאונות קטלניות והגיע ל־14.0% (12.6% ב־2023 ו־10.2% ב־2022).
מעורבות של נהגים גברים בתאונות דרכים לעומת חלקם מכל המורשים לנהוג, 2024
סך הכול נהגים מעורבים | סך הכול נהגים שנפגעו | הרוגים | פצועים קשה | פצועים קל | |
---|---|---|---|---|---|
סך הכול (כולל אחרים וזרים ומין לא ידוע) | 14,815 | 8,284 | 248 | 1,643 | 6,393 |
יהודים | 10,436 | 5,501 | 150 | 1,062 | 4,289 |
ערבים | 3,673 | 2,358 | 84 | 490 | 1,784 |
גברים | 10,207 | 5,974 | 227 | 1,406 | 4,341 |
נשים | 3,505 | 2,285 | 21 | 234 | 2,030 |
אחוז הנהגים המעורבים שנפגעו מתוך כל הנהגים המעורבים היה 55.9%.
אחוז הנהגים המעורבים הערבים שנפגעו בתאונות דרכים מתוך כל הנהגים המעורבים הערבים (64.2%) גבוה מהאחוז המקביל בקרב הנהגים המעורבים היהודים (52.7%). מבין הנהגים המעורבים הערבים שנפגעו, 3.6% נהרגו. אחוז זה גבוה פי 1.3 מאחוז היהודים שנהרגו (2.7%).
אחוז הנהגות המעורבות שנפגעו בתאונות דרכים מתוך כל הנהגות המעורבות בתאונות דרכים (65.2%) גבוה מהאחוז המקביל בקרב הנהגים הגברים (58.5%). בקרב הנהגים המעורבים שנפגעו, אחוז הגברים שנהרגו (3.8%) גבוה פי 4.1 מאחוז הנשים שנהרגו (0.9%).
תאונות דרכים עם אופניים וקורקינטים חשמליים
לפי הדיווחים למשטרה, בשנת 2024 נפגעו 1,566 בני אדם ב־1,433 תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים (1,407 תאונות בשנת 2023). מהן 335 סווגו כתאונות מסוג ת"ד מורחב, והשאר סווגו כ"כללי עם נפגעים קל". בבתי החולים אושפזו 627 נפגעים בעקבות תאונות דרכים שלא דווח עליהן למשטרה.
נפגעים בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, 2024
לפי הדיווחים למשטרה, בשנת 2024 נפגעו 1,465 בני אדם ב־1,386 תאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים (1,083 תאונות בשנת 2023). 268 מהתאונות היו מסוג ת"ד מורחב, והשאר מסוג "כללי עם נפגעים קל" - עלייה של 28.0%. בבתי החולים אושפזו 696 נפגעים בעקבות תאונות דרכים שלא דווח עליהן למשטרה.
נפגעים בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, 2024
תאונות מסוג כללי עם נפגעים קל
בשנת 2024 דיווחה משטרת ישראל על 44,687 תאונות דרכים שסווגו בלמ"ס כ"כללי עם נפגעים קל", עלייה של 3.7% לעומת שנת 2023 ועלייה של 12.6% לעומת ממוצע השנים 2022-2020. בתאונות אלו דווח על 56,856 בני אדם שנפגעו קל, עלייה של 1.0% לעומת שנת 2023 ועלייה של 8.4% לעומת ממוצע השנים 2022-2020. היו מעורבים בהן 81,383 כלי רכב, עלייה של 4.1% לעומת שנת 2023 ועלייה של 13.3% לעומת ממוצע השנים 2022-2020.
70.2% מהתאונות מסוג "כללי עם נפגעים קל" אירעו בדרכים עירוניות ו־8.4% אירעו בצמתים. 24.1% מהתאונות שאירעו בדרכים לא־עירוניות אירעו בצמתים.
74.2% מהתאונות אירעו בשעות היום ו־25.8% - בשעות הלילה.
77.5% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב (56.7% מההתנגשויות היו התנגשות חזית באחור), 8.2% היו מסוג פגיעה בהולך רגל, והשאר היו דיווחים על אירועים שבהם היה מעורב רכב יחיד.