חידוש צמיגים
חידוש צמיגים (retread) הוא תהליך המאפשר להפיק יותר מהצמיגים, להאריך את חיי השירות שלהם ולחסוך עלויות. צמיגים מחודשים הם פתרון כלכלי וידידותי לסביבה, ומיועדים בעיקר לציי משאיות ורכב כבד.
צמיגי משאיות מודרניים מתוכננים מראש באופן שמאפשר חידוש או שחזור אחד לפחות, ולעיתים מספר חידושים, בתנאי שמבנה הצמיג (המעטפת) נשמר במצב תקין. החידוש כולל הסרת שכבת הדריכה הישנה, תיקון נזקים והדבקה או עיצוב של שכבת דריכה חדשה. תהליך זה תופס כיום כ־50% מהחלפות הצמיגים בציי משאיות בצפון אמריקה.
שלבי תהליך החידוש
חברות מובילות בתחום מבצעת תהליך קפדני שמורכב מכמה שלבים קריטיים. הראשון הוא סקירה ידנית, בדיקות חשמליות וטכנולוגיית לייזר (Shearography) לאיתור פגמים נסתרים. לאחר מכן מגיע שלב של הסרת השכבה הישנה, תיקוני נזקים והחזרת עיגול הצמיג. שכבה אחידה וחדשה משמשת להדבקת הדריכה החדשה בדיוק מרבי. לאחר מכן הצמיג נכנס לתהליך ריפוי, לחיבור קבוע בין השכבות.
בדיקת איכות סופית היא שלב הכרחי בכל תהליך חידוש של צמיג. בקרת איכות להבטחת ביצועים ובטיחות מראה אם הצמיג שומר על היכולות הפיזיות והטכניות שלו.
חידוש צמיגים חוסך 50% עד 70% מהעלות של צמיג חדש. מכיוון שחלק גדול מעלות הצמיג תלוי במבנה הצמיג, החלפת הדריכה בלבד מצמצמת מאוד את ההוצאות. על פי נתונים רשמיים, תעשיית התובלה וענפים לוגיסטיים אחרים חוסכים כשלושה מיליארד דולר בשנה הודות לחידוש צמיגים. כמו כן צמיגים מחודשים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול (LRR) תורמים לחיסכון בדלק.
השפעה סביבתית חיובית
חידוש צמיגים מצמצם את כמות הגומי המושלכת למזבלות, חוסך עשרות ליטרים של דלק ונפט בהשוואה לייצור צמיג חדש ומקטין פליטות פחמן. לפי מחקר של Ernst & Young, החידוש מפחית גם את השימוש במים ואת זיהום האוויר. יתרה מזו, גומי מכל צמיג ממוחזר לשימושים נוספים כגון משטחי משחקים ומחצלות.
טכנולוגיות מודרניות מבטיחות כי צמיג מחודש איכותי מספק ביצועים דומים לצמיג חדש ואף זהים לו. עם תחזוקה נכונה אפשר להוסיף לצמיג חיי שירות של מאות אלפי קילומטרים. משתמשים בצמיגים מחודשים גם בתעופה, ברכבי חירום וברכבי שטח תחרותיים.
אם כן חידוש צמיגים הוא פתרון יעיל המשלב חיסכון כספי, אחריות סביבתית ורמת בטיחות גבוהה. ארגונים גדולים, ציי משאיות ותחומי תעופה כבר אימצו את השיטה, והמספרים מדברים בעד עצמם.