מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
ארגון חברות ההסעה
לעמוד קודם

דיון על תשתית טעינה לאוטובוסים חשמליים

16/03/2022
זמן קריאה: 3 דק'

הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ), דנה בהיערכות המשק לגמילה משימוש בבנזין ובסולר.

ח"כ מוסי רז אמר, כי הוועדה עוקבת אחר רווחי היתר (מס ששינסקי) מהפקת גז. ככל שיימכר יותר גז, יהיו לקרן יותר רווחים. מצד שני, משיקולים חברתיים, אנחנו רוצים להיגמל כמה שיותר מהר מגז. עם זה גז פחות גרוע סביבתית, ומגדיל את ההכנסות לקרן לאזרחי ישראל. ח"כ רז טען, כי אם לא יהיו מספיק תחנות טעינה לכלי רכב ולאוטובוסים, ואם לא נתגבר על החסמים, הציבור לא יעבור לכלי רכב חשמליים.

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אף כי בשנת 2020 רק 14% מכלל כלי הרכב שנעו בארץ תודלקו בסולר, צריכת הסולר שלהם הייתה 47% מסך הדלק לתחבורה. עוד נכתב בדו"ח, כי בשנת 2020 הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים הייתה כ-13,500 ק"מ, ירידה של 16.7% לעומת 2019. לעומת זאת, הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברות החכר (ליסינג) הייתה כ-30,100 ק"מ.

סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור הציג את תוכנית משרדו לתחבורה נקייה ואמר, כי ברחבי הארץ נעים 3.7 מיליון כלי רכב שאחראים ל-24% מפליטות גזי החממה. מתוכם כ-14 אלף כלי רכב חשמליים, ורק 10,000 מהם יובאו בשנת 2021. חל גידול של כ-100 אלף כלי רכב בשנה. היום נעים בארץ כ-200 אוטובוסים ממונעים בגז ומתודלקים בעיקר ממשאיות. בסוף שנת 2022 ינועו בארץ 540 אוטובוסים חשמליים. עוד אמר, כי המשרד חתם על הסכם עם חברת דן, ולפיו עד שנת 2025 ייכנסו 200 אוטובוסים חשמליים נוספים. משנת 2026, 100% מהאוטובוסים העירוניים ינועו על חשמל.

עוד מדברי אבנר פלור: מכיוון שאין עדיין זמינות למשאיות חשמליות, קבענו שעד שנת 2035 מחצית מהמשאיות המיובאות ינועו על חשמל. שרת התחבורה מובילה מהפך לקידום תחבורה נקייה, בכלל זה קידום שבילי אופניים בהשקעה ארצית של שני מיליארד שקלים. כמו כן הוקצו 11 מיליארד שקלים לחשמול 90% מקווי הרכבת.

 

 

בעניין הרכב האוטונומי, אמר פלור, כי הוא עשוי לצמצם את כמות כלי הרכב. כל משפחה תסתפק ברכב אחד שישמש אותה במקום כמה כלי רכב. נוסף לזה חיסכון במקומות חניה.

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר שכניסת כלי רכב אוטונומיים תפגע מאוד בנהגי המוניות.

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, סתר את דבריו של אבנר פלור ואמר, כי מערך ההיסעים במדינה בנוי על דיזל. חברות ההסעה לא יוכלו לעבור להיסעים בגז, כי העולם עובר לחשמל. נוסף על כך קיים חוסר בתחנות טעינה לאוטובוסים. לא נוכל לרכוש אוטובוסים אם לא יהיו לנו תחנות טעינה ומצברים לנסיעה של לפחות 500 ק"מ.

אלי אוברוב, ראש תחום תכנון ובקרה בחברת דן בדרום אמר, כי אוטובוס חשמלי עולה כפול מאוטובוס המונע בבנזין.

אמיר זלצברג מהמשרד להגנת הסביבה אמר: ייעדנו יותר מ-80 מיליון שקלים לטובת רכישת אוטובוסים חשמליים, ואנו מפרסמים קול קורא ל-40 מיליון שקלים נוספים לתמיכה בחברות שירכשו אוטובוסים חשמליים.

ניר קנטור מהתאחדות התעשיינים אמר, כי המימן הכחול הוא שלב בדרך להגעה למימן ירוק. צריך להתחיל עם הכחול כתשתית ובסיס, אבל להגיע למימן הירוק. חשוב לדאוג לטכנולוגיות כחול-לבן.

יו"ר הוועדה ח"כ רז סיכם את הדיון ואמר בין השאר: "ככל שיזורז המעבר להנעה בגז, הכנסות הקרן יגדלו. זה חשוב גם מבחינה סביבתית. גז הוא אנרגיה זמנית, ואנחנו מקווים שהמעבר לגז יסמן מעבר לאנרגיות מתחדשות."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן