דרישה למנגנון הצמדה במכרזי הרשויות המקומיות
ארגון חברות ההסעה פנה למשרד האוצר באמצעות באי כוחו, עו"ד אלון גלרט וינקי פפר ממשרד עו"ד מיתר, בטרם פנייה לערכאות משפטיות, בדרישה לקבוע מנגנון הצמדה במכרזי הרשויות המקומיות.
פנייה זו מצטרפת לפניות נוספות בעניין אי הכנסת סעיף ההתייקרויות למכרזי משרד החינוך. מצב זה נמשך שנים רבות ומאיים על היכולת של חברות ההסעות להמשיך לספק שירותי הסעות לתלמידים בשל חוסר כדאיות כלכלית. חוסר הכדאיות הכלכלית נובע מאפליה במכרזי משרד החינוך לרשויות המקומיות שאינם כוללים הצמדה/התייקרויות. הדבר מביא לשחיקת התמורה המשולמת לחברות. כמו כן במכרזים אלה נקבעים מחירי מקסימום שמבוססים על מחירי ההסעות בשנה הקודמת.
מדיניות זו של משרד החינוך, שאיננה קיימת בשום משרד ממשלתי אחר, יוצרת אפליה בין רשויות חזקות, שבכוחן להשלים מקופת הרשות מעבר למחיר המרבי שנקבע במכרז שמכתיב משרד החינוך, לבין רשויות חלשות שאין בכוחן לשלם את ההפרש מכיסן.
חברות הסעה שעובדות מול הרשויות המקומיות סובלות גם משחיקה מתמדת של הרווח בעקבות ההסכמים במחירים נומינליים, שאינם מתחשבים בעליית מחירי התשומות (דלק, שכר נהגים וכדומה). שיטה זו מנוגדת להוראות החשכ"ל, המחייבות לכלול מנגנון הצמדה בהתקשרויות ארוכות טווח של המדינה.
השיטה מביאה גם להתפשרות ברמת השירות - שימוש בכלי רכב שאינם מתאימים או אינם בטיחותיים, נהגים בלתי מתאימים וכדומה.
בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדת הכלכלה בשנת 2023, הסכים משרד האוצר להעביר פיצוי נומינלי בסך 50 מיליון ₪ בגין ההתייקרויות של חברות ההסעות שמשרד החינוך לא אישר בעבר. לצערנו, עד עתה לא קרה דבר, והמכרזים לשנת הלימודים תשפ"ה אינם כוללים מנגנון כזה.
בפנייתנו הדגשנו, כי ההתנהלות של משרד החינוך ומשרד האוצר בלתי סבירה ובלתי מידתית, ויוצרת אפליה פסולה. ההנחיה המחייבת של משרד החינוך לרשויות המקומיות לפרסם מכרזים להסעות התלמידים ללא מנגנון התייקרויות כתנאי להשתתפות המשרד בעלות ההסעות, היא הנחיה שרירותית.
ביקשנו לתאם פגישה דחופה בהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף תקציבים, מנכ"ל משרד החינוך, מנכ"לית השלטון המקומי וגורמי המקצוע במשרדים אלו ובשלטון המקומי, עם מנכ"ל הארגון דודי גיל ונציגיו, כדי לדון בנושא ולהביא לתיקונו המיידי. הדגשנו כי אם הדבר לא יקרה, בכוונת הארגון לפנות לערכאות משפטיות.
קבלת הפיצוי החד-פעמי מרשויות מקומיות
כפי שכבר עדכנו בעבר, בעקבות פעילות נמרצת של הארגון ולאחר מספר דיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימו בנושא אי הכנסת סעיף התייקרויות למכרזי משרד החינוך, בשנת 2023 העביר משרד האוצר, באמצעות משרד החינוך, 50 מיליון ₪ אל הרשויות המקומיות. הסכום נועד לפצות את חברות ההסעות שהסיעו תלמידים בשנת הלימודים הקודמת על התייקרויות שלא שולמו להן.
הסכום איננו מיועד לקופת הרשות, אולם ישנן רשויות שאינן מעבירות את הכסף לחברות ההסעה.
הארגון פנה לגזברי הרשויות המקומיות ודרש להעביר לחברות ההסעה את סכום הפיצוי החד-פעמי בגין ההתייקרויות. לפנייה צורפו מכתביהם של שי חג'ג' מיום 26.7.2024 וגבי לירון דורון לוי מיום 10.7.2024, שמוענו אל כל ראשי הרשויות המקומיות וגזבריהן, ומבהירים כי "ככל שהמחיר ששולם על ידי הרשות המקומית לחברת ההסעות תואם את המחיר המקסימלי שאישר משרד החינוך או נמוך ממנו, אזי על הרשות המקומית להעביר את הפיצוי שהתקבל אל חברת/חברות ההסעה."
דרשנו מגזברי הרשויות לבצע התחשבנות מול חברות ההסעות ללא דיחוי נוסף, ולהעביר אליהן את הכספים שהתקבלו ברשות כמפורט במכתבים אלה.
הדגשנו שבדעת הארגון לפעול בנחישות, בכלל זה באמצעות ערכאות משפטיות, כדי שהכספים יועברו לחברות ההסעות בהקדם.