מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
ארגון חברות ההסעה
לעמוד קודם

הסעות נגישות ונגישות רפואית בירושלים

28/03/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

בהמשך לפעילותנו מול ראש עיריית ירושלים משה איילון ולנוכח חריגת עיריית ירושלים מן הכללים להפעלת הסעות נגישות ונגישות רפואית בידי הורים, פנינו לשמעון אבני, מנהל אגף א' הסעות והצטיידות במשרד החינוך, וביקשנו שיתערב כדי שמשרד החינוך יחדל להשתתף בעלות כלשהי של הסעות אלו וכדי שהמשרד ישתתף אך ורק בהתאם להוראות המשרד.

היות שתופעות דומות מתרחשות ברשויות מקומיות נוספות ברחבי הארץ, ביקשנו מאבני לשלוח תזכורת לכל הרשויות, המדגישה את התנאים שקבע המשרד לעניין השתתפותו בהסעות תלמידים על ידי הוריהם.

התנאים שקבע משרד החינוך, המאפשרים להורים להסיע את ילדיהם למוסדות החינוך בעצמם ולקבל על כך החזר הוצאות מאת המשרד, הם רק בעבור תלמידים שאי אפשר לשבצם במערך הסעות הקיים ברשות בגלל חוסר מקום ברכבי ההסעה או מחסור ברכבי הסעה או מחסור במלווים בהסעות.

עיריית ירושלים פועלת בניגוד לכלל זה, ולאחר תחילת שנת הלימודים אף פנתה ביוזמתה להורים לתלמידים שהוסעו במערך ההסעות, כדי לשכנעם לגרוע את ילדיהם מן המערך ולהסיעם בעצמם. זאת כדי לחסוך את עלות המלווה, מכיוון שהורים שמסיעים את ילדיהם אינם נדרשים למלווה.

העירייה פעלה כך בלי ליידע מראש את חברות ההסעה שזכו במכרז ההסעות בעיר, לפיכך אותן חברות הסעה הכינו מערך הסעות על בסיס כל התלמידים הזכאים, נערכו בהתאם והפעילו מערך הסעות מלא. רק לאחר תחילת שנת הלימודים החלה העיריה לשאת ולתת עם הורים, וגרעה טיפין-טיפין מן החברות את התלמידים שהוריהם שוכנעו להסיעם בעצמם. החברות שלא יכלו לבטל מסלולים קיימים, נשארו עם מערך מלא של רכבי הסעה ונהגים, אך עם תמורה פחותה בהרבה והפסדים ניכרים.

הדגשנו בפנייתנו שרוב הסעות התלמידים על ידי הורים מתבצעות בסטנדרטים נמוכים מאוד יחסית להסעות התלמידים במערך ההסעות: רכבים שאינם עומדים בתקינה ובסטנדרטים נדרשים, חוסר חלופה להורה חולה, חוסר בליווי רפואי ועוד.

 

יישום החלטת ממשלה: מענק הצמדה לחברות ההסעה

בעקבות פניית הארגון למשרדי הממשלה ולוועדת הכלכלה של הכנסת, הוחלט בוועדת הכספים שהתקיימה ביוני 2023 על תמיכה חד-פעמית בסכום של 50 מיליון ₪ שתועבר לחברות ההסעה באמצעות הרשויות המקומיות, כפיצוי לחברות ההסעה בגין התייקרויות. כן הוחלט כי משנה זו יתווסף סכום זה מדי שנה לבסיס תקציב ההסעות של משרד החינוך, והובטח לארגון כי משנת 2025-2024 יכללו מכרזי משרד החינוך מנגנון הצמדה.

לפני כחודשיים נפגשנו עם מאיר שמעוני, מנכ"ל משכד החינוך, ואלכס שפרלינג מאגף ההסעות, ונתבקשנו להיפגש עם הגורמים המקצועיים במשרד החינוך. בפגישות עימם הובטח לנו לקדם את יישום ההחלטה ולהכניס את הפיצוי המדובר לבסיס תקציב שנת 2024. ההעברה נקבעה ל-1.3.2024.

לאחרונה נמסר לארגון כי הסכום הועבר לרשויות המקומיות, לפי חלקן היחסי.

הארגון הגיש בקשה לעניין חוק חופש המידע כדי לקבל את טבלת אופן החלוקה של הכספים שהועברו לרשויות. כאשר נקבל מידע זה, הארגון יעביר לחברות ההסעה מכתב הסבר, שבעזרתו יוכלו החברות לפנות לרשות המקומית שעימן התקשרו כדי לקבל את השיפוי המגיע להן בגין התייקרויות מתוך הכספים שקיבלה הרשות ממשרד החינוך.

מנכ"ל הארגון דודי גיל שוחח עם חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, ועם שלמה דולברג, מנכ"ל השלטון המקומי, והם הבטיחו לסייע.

אנו מבקשים ליידע את הארגון בכל מקרה שהרשות המקומית מערימה קשיים או מעכבת את העברת הכספים.

תזכורת לוועדת הכספים לגבי דיון על תשתית לתדלוק בגז טבעי

במסגרת דיון שהתקיים בוועדת כספים בנושא הבלו על הסולר, העלינו את הסוגייה של תשתית תחנות תדלוק מסחריות בגז טבעי שלא עונה על צרכי הענף. בעקבות זאת הבטיח יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לקיים דיון שיעסוק בנושא.

לאחרונה פנינו בשיתוף מועצת המובילים ליו"ר הוועדה כדי להזכיר לו לקיים דיון דחוף בנושא. נמשיך לעקוב.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן