מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
ארגון חברות ההסעה
לעמוד קודם

מחסור בנהגים: שת"פ עם צהל ומשרד הביטחון

29/09/2022
זמן קריאה: 3.5 דק'

באוגוסט התקיימה פגישה בין נציגי ארגון חברות ההסעה לנציגי צה"ל ומשרד הביטחון, כדי לייזום שיתוף פעולה בנושא גיוס נהגי אוטובוסים לחברות ההסעה.

הדיון התקיים בראשות סמנכ"ל וראש חטיבת תובלה והיסעים באגף מבצעים, לוגיסטיקה ונכסים במשרד הביטחון (אמון), נתן אפרתי, ובנוכחות מנכ"ל הארגון דודי גיל, חברי הנהלת הארגון נריה קרני ומוטי איינהורן, ראש האגף לחיילים משוחררים ומנהל הקרן לחיילים משוחררים אייל הנס, מפקד מרכז הובלה אל"ם עודד צמח, ראש היחידה לסיוע נוסף השכלה והכשרה מקצועית לימור לוי, ראש חטיבת תובלה והיסעים באמון אורלי רכטמן, ראש מערכת היסעים באמון איתן אורי ומרכז הובלה וראש ענף משאבי אנוש סא"ל רותם תייר.

בפגישה, הציג המנכ"ל דודי גיל את סוגיית המחסור בנהגי אוטובוסים בישראל. החסמים בתחום הם שכר, הכשרות מיושנות ומסורבלות, תדמית מקצוע ירודה ועוד.

הסמנכ"ל נתן אפרתי בירך על הצורך לשתף פעולה בין משרד הביטחון, צה"ל וארגון חברות ההסעה בישראל. הוא ציין כי משרד הביטחון עומד לרשות הארגון ומציע פגישות ייעודיות באמצעות קיום שולחן עגול, בניסיון להגיע לפתרון פרקטי בנושא המחסור בנהגים, בהשתתפות נציג חיילים משוחררים אייל הנס, נציג לעניין הפרקטי אל"ם עודד צמח, נציג מאגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה ונציג לעניין התפעולי - אורלי רכטמן.

האחריות הכוללת לטיפול בנושא היא של משרד התחבורה, ועל כן מנכ"ל הארגון ידאג לעדכן בתהליך את המשרד ולפתוח מולו ערוץ עבודה.

 

הכשרת נהגים: פרויקטור לענף ההיסעים

בפגישה שקיימו מנכ"ל הארגון דודי גיל ויו"ר הארגון ניסים סרוסי עם מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ומנהל הרשות הארצית לתחבורה ציורית במשרד התחבורה רן שדמי, מונה רן שדמי לפרויקטור של ענף ההיסעים בהנחיית שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי.

בפגישה הוחלט לקיים במשרד התחבורה שולחן עגול בנושא הכשרת נהגים.

מנכ"ל הארגון דודי גיל פנה למשרד הכלכלה, למשרד התחבורה ולמשרד הביטחון וביקש לקדם את הפיכת מקצוע נהג האוטובוס לעבודה מועדפת. בקרוב צפויה להתקיים פגישה ייעודית בעניין זה.

 

 

חובת הנגשה של רכבי היסעים

לאחרונה החלו הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים לדרוש מחברות ההסעה להחזיק בחברה אוטובוס מיוחד נגיש הכולל מעלון ללקוחות הזקוקים לכך.

בשנת 2012 תיקן משרד התחבורה תקנה במטרה ליצור "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות". ארגון חברות ההסעה מעוניין להיות שותף לתהליך החשוב למען חברה שוויונית יותר, אולם לצערנו מספר סעיפים בתקנה אינם ניתנים ליישום ואינם מקדמים את המטרה שלשמה נוצרו, אלא מפלים לרעה חלק מאותם "בעלי זכויות".

על פי התקנות, על חברות ההסעה להעמיד אוטובוס מיוחד נגיש לרשות מי שמבקש לקבל שירות הסעה באוטובוס כזה, אם בקשתו הוגשה חמישה ימי עבודה לפחות לפני המועד המבוקש להסעה. אי עמידה בתקנות אלו משמעותה קנס של 50,000 ₪ על כל עבירה ללא צורך בהוכחת נזק.

עלות אוטובוס נגיש היא 320,000 עד 1,056,000 ₪. על פי התקנה, בכל רגע נתון בטווח של חמישה ימים, החברה אמורה להותיר אוטובוס נגיש פנוי מסידור עבודה למקרה שיוזמן לשירות מונגש זה או אחר. ענף ההיסעים הוא ענף עונתי, ובתקופות עמוסות בשנה, כל חברות ההיסעים סובלות ממחסור ברכבי הסעה. השארת אוטובוס ללא סידור עבודה עלולה לגרום נזק כלכלי קשה.

עוד על פי התקנה, מי שעיסוקו בהשכרת רכב ומי שעיסוקו בהשכרת אוטובוס מיוחד, יעמידו להשכרה רכב השכרה נגיש או אוטובוס מיוחד נגיש, תמורת מחיר זהה למחיר של רכב השכרה שאינו נגיש או אוטובוס מיוחד שאינו נגיש. אוטובוס מיוחד זעיר נגיש יקר ב-20,000 עד 45,000 ₪ מאוטובוס מיוחד זעיר שאינו נגיש. שכר הנהג גבוה ב-10% עד 20% משכר נהג רגיל. גם עלות הביטוח ועלות האחזקה לאוטובוס מונגש גבוהה יותר.

נוסף על כך נהיגה באוטובוס נגיש כרוכה בעבודה פיזית קשה, ורק נהגים מעטים מוכנים לבצעה.

העלויות הגבוהות אינן עומדות בקנה אחד עם היכולת הכלכלית והתפעולית של החברות כפי שדורשת התקנה - לחייב מחיר זהה לשני סוגי הנסיעות. היא תגרום נזק כלכלי לחברות.

כאשר החלו לאכוף את התקנה, חברות ההסעה החלו לקבל מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים דרישה להחזיק אוטובוס מיוחד נגיש. הארגון פנה בעבר למשרד המשפטים ולוועדת הכלכלה, והוחלט שחברות ההסעה יעמידו רכבים נגישים לאנשים עם מוגבלויות על פי הסכם חמישה ימים מראש בלבד באמצעות התקשרות עם חברות שמפעילות רכבים מסוג זה.

אלא שלמרות הסיכום, לאחרונה שוב החלו חברות ההסעה לקבל דרישה להחזיק בחברתם אוטובוס נגיש. בעקבות זאת, בפגישה שהתקיימה בין מנכ"ל הארגון דודי גיל לאסי סוזנה, מנהל אגף רישוי ומל"ח ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, סוכם כי בתוך 90 ימים חברות ההיסעים יתקשרו עם חברות היסעים אשר מפעילות רכבי היסעים נגישים, ויתחייבו לספק מענה לכל הזמנה בתוך חמישה ימים, בהתאם לתקנות הנגישות.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן