מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
ארגון חברות ההסעה
לעמוד קודם

פיצוי בגין התייקרויות לחברות ההסעה

31/07/2024
זמן קריאה: 2 דק'

פעילות מאומצת של הארגון מול משרדי הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת, הביאה לתשלום פיצוי בסך 50 מיליון ₪ על אי הכנסת סעיף ההתייקרויות במכרזי משרד החינוך עם דגש בהכנסת סכום זה לבסיס התקציב.

בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה ביוני 2023 סוכם, כי משרד האוצר יעביר 50 מיליון ₪ כפיצוי חד-פעמי בגין חלק מההתייקרויות בעלות ההסעות בשנים עברו (לא כולל השנה החולפת) כדי לאפשר את המשך הפעלתן.

באפריל 2024 התקבל ברשויות המקומיות סכום הפיצוי, אשר חולק באופן יחסי בין כל הרשויות המקומיות בהתאם לחלקה של כל רשות בסך תשלומי משרד החינוך בעבור היסעים לרשויות המקומיות. בד בבד שלח מרכז השלטון המקומי לרשויות המקומיות מכתב ובו הנחיות מומלצות לחלוקת הסכום שהתקבל.

הפיצוי נועד להגיע למי שנשא בהתייקרויות בפועל - חברות ההסעות או הרשות, ובמקרים מסוימים, שניהם.

במכרזי ההסעות נקבע סכום מרבי שאישר משרד החינוך:

  1. רשות מקומית ששילמה לחברת ההסעות את המחיר המרבי שאישר משרד החינוך, או נמוך ממנו, תעביר את הפיצוי שקיבלה לחברת ההסעה.
  2. אם הרשות שילמה לחברת ההסעות מחיר גבוה מהמחיר המרבי שאישר משרד החינוך, עליה להשאיר אצלה את סכום הפיצוי שקיבלה.
  3. ככל שהרשות המקומית וחברות ההסעות נשאו כל אחד בחלק מעלות ההתייקרויות, יחולק ביניהן סכום הפיצוי בהתאם לשיעור שכל אחת מהן נשאה בעלות ההתייקרויות.

בד בבד עמל ארגון חברות ההסעה על הכנת בג"ץ כדי שמשרד האוצר ומשרד החינוך יוסיפו למכרזים סעיף התייקרויות קבוע, כפי שיש בכל מכרז אחר במשק.

 

תיקון מס' 3 לתקנות התעבורה יצר חוסר בהירות בענף ההיסעים

ב-3 בדצמבר 2023 פורסם ברשומות תיקון מספר 3 לתקנות התעבורה, התשפ"ד-2023: בעל רישיון נהיגה D1 רשאי לנהוג באוטובוס זעיר שביו יותר מ-16 מקומות ישיבה (מלבד הנהג). התיקון האמור יצר בשוק בכלל, ובשוק ההיסעים בפרט, בלבול בנוגע לפרשנותו ולמקרים הנכללים בחובו.

לדוגמה, קציני בטיחות של חברת הסעות מסוימת לא אפשרו לנהגים בעלי רישיון נהיגה D1 לנהוג ברכב בעל 19 מקומות ישיבה (כגון אצ"ז) מכיוון שברישיון הרכב נרשם "אוטובוס" ולא "אוטובוס זעיר". לא צלחו הניסיונות להסביר לקצין הבטיחות כי הרציונל של התיקון הוא לאפשר לנהג אוטובוס זעיר שהיה מורשה עד כה לנהוג ברכב בעל 16 מקומות ישיבה לנהוג גם ברכב בעל 19 מקומות ישיבה, כי משרד התחבורה הגיע למסקנה שאין הבדל מהותי בנהיגה בין שני סוגי הרכבים.

במקרה אחר, נהג מונית בעל רישיון נהיגה D1 רשאי לנהוג ברכב שבו יותר מ-16 מקומות ישיבה [לפי תקנה 184(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961], אך נהג בעל רישיון נהיגה D2 הרשאי לנהוג באוטובוס זעיר, אינו רשאי להסיע יותר מ-16 נוסעים.

התיקון שהוביל הארגון מול משרד התחבורה נועד לאפשר לכל נהג רכב המסיע 16 נוסעים להסיע 19 נוסעים בלי לעבור דרך חתחתים של קבלת רישיון נהיגה חדש על כל הכרוך בכך. על כן פנה מנכ"ל הארגון, דודי גיל, לאדמון בן ליש, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, וביקשו לתאם פגישה דחופה לבחינת דרכי הפתרון האופטימליות למצב האבסורדי שיצר התיקון לא בכוונה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן