מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

ועדת הכספים: מס על רכב חשמלי

14/02/2023
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכספים: מס על רכב חשמלי

ועדת הכספים בכנסת התכנסה ב-2 בינואר 2023 לדון ביישום הרפורמה למיסוי על כלי רכב חשמליים. בדיון הוצגו נתונים על כמות כלי הרכב החשמליים הנעים בישראל. לטענת רשות המיסים, כ-20% מהרכבים הפרטיים הם רכבי פלאג-אין וחשמליים. נציג משרד התחבורה תיקן וטען שרכבים חשמליים הם כיום בסך הכול כ-1.2% מהרכבים בישראל.

הרפורמה למיסוי ירוק על כלי רכב נועדה לעודד מעבר למכוניות ידידותיות לסביבה והחלה בשנת 2009. בשנת 2019 נקבעה תוכנית מיסוי על כלי רכב חשמליים ורכבים היברידיים נטענים (פלאג-אין), שבמסגרתה מופחתות בהדרגה, בכמה שנים, ההטבות במיסי קנייה המוטלים על כלי רכב חדשים.

בהתאם לתוכנית שנקבעה, מינואר 2023 מס הקנייה המוטל על רכב חשמליים עלה מ-10% ל-20%. בעוד שנה, בינואר 2024 הוא יעלה ל-35%. כאשר מדובר ברכבי פלאג-אין, מס הקנייה שהיה עד כה 40% ב-2023, עלה ל-55%, ובשנת 2024 יעלה ל-83%.

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים אמרה, שהממשלה מקדמת ומעודדת רכבים חשמליים. רכב חשמלי זוכה להטבת מס ממשית כיום - 20% מס קנייה והטבה של עד 60 אלף ₪. רכב חשמלי לא משלם בלו על החשמל לעומת רכב בנזין שמשלם זאת בדלק. לעובד שמחזיק רכב ניתנת הטבה בסך 1,200 ₪ בשווי שימוש לרכב צמוד. לדבריה, אלו הטבות מהותיות. נתח הרכבים החשמליים והנטענים, פלאג-אין, הוא כיום 20%.

לטענת גלית כהן, מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, כניסת כלי רכב חשמליים היא קריטית בעת זו. התחייבנו ליעדים שב-2030 כ-20% ממצבת הרכבים החדשים תהיה נטולת פליטות. זיהום אוויר מכלי רכב גורם תמותה של כ-2,500 בני אדם בשנה. מדינת ישראל נמצאת בתחילת הדרך וחייבת להעניק תמריצים למעבר לרכבים שאינם מזהמים. הכדאיות הכלכלית נפגעה, וצריך לדחות את המועד לעוד שנתיים.

ארגון מנהלי תחבורה ופורום נוהגים הייטק שמאגדים כ-200 חברות במשק שיש להן ציי רכב גדולים טענו בישיבה, כי מטרתם לקדם איכות סביבה בתחבורה. המעבר לשימוש במכוניות שאינן מזהמות, בהן מכוניות חשמליות, הוא כיום פתרון אטרקטיבי בקרב ציי החברות, שבהם יותר מ-300 אלף כלי רכב.

עקב המשבר בתעשיית הרכב, שלא פסח על מדינת ישראל, התוכנית להצטייד בכלי רכב חשמליים בציים לא יצאה לפועל בגלל בעיות מלאי בקרב יבואני הרכב. לפיכך ההטבות במיסוי למעשה לא נוצלו עד כה. המעבר למכוניות חשמליות הוא צו השעה להשגת המטרה. שינוי שיעור המיסוי על כלי רכב חשמליים יביא להתייקרות ולאי כדאיות כלכלית ברכישתם.

המעבר לשימוש בתחבורה חשמלית מחייב השקעה ממשית נוספת בהקמת תשתיות טעינה בחניוני החברות ובבתי העובדים. מנהלי התחבורה ביקשו לא לשנות בעת הזו את מתווה המיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים, ולהקפיא את התהליך לשנה, שבה הם מקווים שתהיה התאוששות בתעשיית הרכב העולמית ובשוק הרכב בישראל.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, סיכם ואמר, כי חברי הוועדה מאוחדים בדעה שיש לעודד את כלי הרכב החשמליים, לכן ראוי לדחות את המתווה בשנה. בפנייה לרשות המיסים, ביקש לבחון מחדש את השינוי שחל החודש. הוא ביקש מהרשות לבחון מחדש את השינוי ולהשיב לוועדה בתוך שלושה ימים. רשות המיסים לא הגיבה לדרישת הוועדה, ויבואני הרכב בתגובה עדכנו את מחירי המכוניות החשמליות והעלו את מחיריהם.

 

ועדת הכספים. צילום: נועם קום

דגמי סוזוקי מוכרים כהיברידיים

עקב חילוקי הדעות לגבי מערכות הנעה מיקרו-היברידיות בכלי רכב, פורום נוהגים הייטק פנה למשרד התחבורה ולרשות המיסים כדי לקבל הבהרות. משרד התחבורה פרסם לאחרונה, כי כלי רכב מיקרו-היברידיים המונעים במתח חשמל שמתחת ל-50 וולט יירשם כהיברידי, אם היצרן מציג אישור לקיום יחידת הנעה היברידית ברכב.

חברת סוזוקי הציגה את האישורים הנדרשים, ועל כן הדגמים שלה יוכרו כהיברידיים ויהנו מהטבות מס וזיכוי בסך 500 ₪ בחיוב שווי שימוש למחזיק רכב צמוד. מדובר בדגמים ההיברידיים איגניס, סוויפט, ויטארה ואס-קרוס.

בחברות הפורום ישנם הרבה מאוד רכבים מתוצרת סוזוקי שנחשבים חסכוניים בדלק וידידותיים לסביבה, בהם הדגמים ההיברידים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן