מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

כנס ישראל לתנועה, תחבורה וחניה 2023

06/06/2023
זמן קריאה: 3 דק'

כנס ישראל לתנועה, תחבורה וחניה התקיים כמיטב המסורת בירושלים והתמקד בפתרונות תחבורה מתקדמים בערי ישראל. ירושלים היא כיום מודל לתחבורה מתקדמת ולפתרונות להסעת המונים וחניה.

משה ליאון, ראש העיר ירושלים, אמר: "ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ובה כ-983 אלף תושבים. העיר בעיצומה של מהפיכת תחבורה. נהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקק. העיר בתנופת תשתית עם פי שלושה היתרי בנייה מבעבר. בצירי הרכבת החדשים מתירים בנייה לגובה.

"הרכבת הקלה של ירושלים פועלת בהצלחה רבה ומשנעת כ-200 אלף תושבים ביום. בקרוב ייפתחו הקו בדרום לבי"ח הדסה עין כרם ולשכונת נווה יעקב בצפון העיר. בהמשך יתווספו הקווים ירוק, אדום וכחול, שיתפרסו ברחבי העיר ויפחיתו את הצורך להשתמש בכלי רכב פרטיים. הרכבות יפעלו בעתיד עד השעה 02:00 וצפויות לשרת יותר מ-400 אלף איש ביום."

שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, סקר את מגמות התחבורה העתידיות. לדבריו, הנעת כלי הרכב תהיה חשמלית. יעדי הצמצום של הזיהום הסביבתי מחייבים מעבר לחשמל. מכוניות נוסעים פרטיות כבר בתהליך המעבר לחשמול, ונתח המכירות כיום הוא כ-16% מהשוק. הטווחים יעילים יותר בזכות סוללות משופרות.

לגבי אוטובוסים עירוניים, הטכנולוגיה החשמלית בשלה. טווח הנסיעה של אוטובוס נאמד ב-200 ק"מ ליום, שזה טווח מעשי. תשתיות הטעינה לאוטובוסים מוקמות בחניונים ומופעלות בשעות הלילה וביום. היעד הוא שב-2026 נהיה עם 100% אוטובוסים חשמליים.

בכוונת משרד התחבורה לקדם פתרונות לצמצום עומסי התנועה בערים. להלן חלקם:

* מיקרו קאר (קוואדורוסייקל): פתרון עירוני יעיל בגודלו. מדובר בכלי רכב מזערי וחשמלי שאין לו בעיות חניה. החיסרון הוא במחיר, יותר מ-50 אלף ₪ - אינו כלכלי.

* אופנועים חשמליים: לאלה עלות-תועלת טובה מאוד. הם שקטים ביותר ואינם מזהמים. הטווחים טובים ותואמים את המטלות, ועלויות האחזקה נמוכות.

* מיקרומוביליטי: מדובר בכלים כגון אופניים וקורקינטים חשמליים היעילים ביותר לתחום העירוני. המגבלות כעת הן בתשתית תואמת וייעודית. ללא קיומה, הם נאלצים לנוע בכבישים, בין מכוניות, תוך סיכון.

* שאטלים: יוטמעו שאטלים חשמליים אוטונומיים שיוכלו לנוע מתחנות מרכזיות לאוטובוסים ולרכבות למקומות ציבוריים ולמרכזי תעסוקה ומסחר. המיניבוסים יותאמו להסעה של עשרה אנשים.

* מימן: הנעת כלי רכב במימן היא פתרון של תאי דלק המותאם לכלי רכב כבדים כגון משאיות ואוטובוסים. הפליטה היא מים נקיים מזיהום. לאחרונה נפתחה תחנת תדלוק ראשונה בישראל ביגור, וזמן התדלוק קצר. בישראל יש כיום שתי משאיות מימן מתוצרת יונדאי. בעתיד יגיעו אוטובוסים עם תא דלק מימני.

 

משה ליאון

שי סופר

נטלי כץ

עוזי לוין

 

ד"ר נטלי כץ, משנה למנכ"ל רכבת ישראל ציינה, כי כיום כ-3% מהנוסעים משתמשים ברכבת. בכוונת רכבת ישראל להגדיל את כמות הנסיעות פי ארבעה. "אם לא נפעל כעת, 44% מהכבישים בישראל יהיו פקוקים. באמצעי תחבורה של 1,000 איש, 500 מהם ייסעו ברכב פרטי, 20 באוטובוס, שניים ברכבת קלה ונוסע אחד ברכבת. בישראל 1,502 ק"מ של מסילות רכבת, 24 מנהרות, 625 רכבות נוסעים ביממה ו-70 מיליון נוסעים בשנה."

עוד אמרה כץ, כי התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל ל-2040 היא 300 מיליון נסיעות בשנה, פי ארבעה מתקופת הטרום קורונה. כ-69% מהאוכלוסייה יהיו במרחק 45 דקות מהמטרופולין. 27% מהנסיעות יהיו מקושרות עם מערכות תחבורה ציבוריות אחרות כגון אוטובוסים, רכבת קלה ומטרו. היעד ל-2040: מעבר של כ-40% תושבים הנוסעים יותר מ-50 ק"מ מרכב פרטי לרכבת.

עוזי לוין, סמנכ"ל נתיבי אילון, סקר את תוכנית הנתיבים המהירים בנתיבי איילון. מדובר בדרך חכמה להגיע לעבודה. נסיעה ברכבים פרטיים מייצרת פקקים - מציאות שבה כמיליון כלי רכב נכנסים בכל יום לגוש דן. בעשור האחרון חלה עלייה של 50% בכמות השימוש ברכב פרטי. 80% מהמשתמשים נוסעים לבד בדרכם לעבודה, ממוצע של 1.2 נוסעים ברכב אחד.

השינוי הנדרש הוא נסיעה עם אנשים נוספים. הפתרון: מודל חדש של נתיבי אילון, "הנתיבים המהירים". הרעיון הוא למנוע כניסת רכבים פרטיים לגוש דן. הנתיבים המהירים יהיו מנתניה עד ראש"לצ בציר איילון, באורך של 120 ק"מ. חמישה חניוני 'חנה וסע' רובוטיים חכמים יוקמו ויכילו 26 אלף כלי רכב. מהחניונים ייצאו שאטלים חינמיים כל 5 דקות למרכזי הערים ולמקומות עבודה. ההערכה היא של 32 מיליון נוסעים בשנה.

בנתיבים ינועו אוטובוסים, שאטלים וכלי רכב פרטיים במהירות ממוצעת של 70 קמ"ש. בנתיבי איילון רואים בנתיבים המהירים הזדמנות לשינוי התנהגותי בדרך לעבודה, וכך להביא לצמצום עומסי התנועה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן