מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

מגמות ענף הרכב בישראל

22/03/2022
זמן קריאה: 4.5 דק'

על פי נתוני סוף שנת 2021, בכבישי ישראל נעים כיום 3.7 מיליון כלי רכב. מכאן שמגמת העלייה וקצב הגידול ממשיכים.

בעשור האחרון, ענף הרכב בישראל מצוי בצמיחה עקבית, עם גידול האוכלוסייה, עלייה ברמת החיים, היעדר פתרונות הולמים להסעת המונים והשפעת נגיף קורונה, שגרם לציבור להעדיף לנסוע בכלי רכב פרטיים ולהימנע בכך מהתקהלויות מסכנות.

רמת מינוע: בשנת 2021 מצבת כלי הרכב בישראל הייתה 3.75 מיליון, מתוכם 3.2 מיליון רכבי נוסעים פרטיים - 86%. רמת מינוע נקבעת לפי היחס בין מספר התושבים למספר כלי הרכב שברשותם - כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים. בישראל כ-390 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. רמה זו נחשבת נמוכה יחסית לקיים במדינות ה-OECD. מנגד, צפיפות התנועה בישראל היא מהגבוהות בעולם: 2,730 כלי רכב לקילומטר כביש - פי 3.5 מהממוצע במדינות ה-OECD. גורמים לכך גודלה של המדינה, כמות הכבישים, ריכוזי אוכלוסייה צפופים במרכזי הערים ובסביבתן, תחבורה ציבורית דלילה מדי, קצב בנייה מוגבר במרכז הארץ וסלילת כבישים שלא תואמים את תנופת הבנייה.

מסירות כלי רכב: ענף הרכב בישראל זינק בחדות במסירות כלי הרכב החדשים בשנת 2021, עם יותר מ-289 אלף מסירות ועלייה של 35% לעומת 2020. אשתקד הייתה ציפייה לשיא מסירות של יותר מ-300 אלף כלי רכב, אך היא לא התממשה בגלל מחסור במלאי אצל יבואני הרכב.

שוק המשומשות: זינוק חד נוסף חל בשוק המכוניות המשומשות, תחום שמגלגל יותר מ-600 אלף מכירות בשנה רגילה, ואשתקד זינק עקב מחסור ברכב חדש. המחסור נובע ממשבר הצ'יפים (שבבים) העולמי, שפגע בתעשיית הרכב ובאספקת רכבים בעולם כולו. הביקוש גבר על ההיצע, עד כי מכוניות נמכרו במחירים גבוהים מערכן במחירון הרשמי של לוי יצחק. גם כאשר מדובר ברכבי ליסינג המחירון לא שיקף את המציאות, והדגמים המבוקשים נמכרו באלפי שקלים מעל מחיר המחירון.

רכבים חשמליים: מ-2020 ניכרת תנופה בישראל במכירת כלי רכב חשמליים. ישראל נחשבת למתחילה במגמה בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו כ-11 אלף כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-58%, כ-6,300 כלי רכב, מתוצרת טסלה בלבד, ולפיכך היא הובילה את המהפכה והזניקה את הנתונים.

נתח הרכבים החשמליים מסך מכירות כלי הרכב בישראל נחשב נמוך, אך בהתחשב בכך שב-2020 נמסרו רק כ-1,500 כלי רכב חשמליים, כ-0.7% מכלל המסירות, ב-2021 נתח המכירות היה כ-4% מהמסירות - מהפך של ממש. החשמלית טסלה מודל 3 הזניקה ללא ספק את המעבר להנעה החשמלית, תוך שינוי כללי השיווק של מכוניות. לראשונה בישראל השיווק מקוון, ללא יבואן רשמי, והכול תוך התקשרות ישירה בין היצרן בחו"ל לצרכן הסופי. המחירים הגבוהים לא הרתיעו את הלקוחות, שמיהרו לרכוש. הביקוש לטסלה גבר, וכל המלאי נמכר בשלבים מוקדמים. עד כה נמסרו יותר מ-7,500 מכוניות של טסלה.

יותר מותגים סינים נכנסים לשוק, בעיקר בעלי הנעה חשמלית. נתח הייבוא מסין היה אשתקד כ-3% מכלל הייבוא. מותגים חשמליים כגון ג'ילי, מקסוס וסקאיוול התווספו ל-MG, והשנה צפויים להצטרף אליהם מותגים נוספים שרובם בעלי הנעה חשמלית. החדירה של מכוניות חשמליות לישראל איטית בין היתר בגלל היעדר תשתיות טעינה מתאימות במרחב הציבורי, בחניונים, בתחנות הדלק ובבתים משותפים. תחום זה יקבל תנופה השנה ויביא לגידול בתחום הרכב החשמלי. בעיות של מלאי קיימות גם לגבי דגמים המיובאים מסין.

השכרות רכב: שוק השכרת הרכב מבוסס בעיקר על תיירות, וזו ירדה באופן בעל משמעות. הפעילות עברה לשוק המקומי, שבו יש ביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר ולטווח ארוך. המחסור ברכבים חדשים פרקי זמן ממושכים אילץ את חברות הליסינג להסב את ציי ההשכרה שלהן לרכבי "גישור", כנגד הזמנות חדשות שנכנסו להמתנה. למעשה, פעילות חברות ההשכרה מוגבלת עם הביקושים אל מול כמות רכבי ההשכרה שברשותן.

ענף הרכב מבחינה כלכלית: נתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים ב-2021 הביאו לשיפור בקרב החברות בענף הרכב, ולצד זה תוצאות עסקיות חיוביות לעומת שנת הקורונה שקדמה לה והביאה למיתון בענף.

בחודש ינואר החלו יבואני הרכב לפרסם את מחירוני הרכב לשנת 2022. בדגמים רבים חלה עליית מחירים בשיעור של עד 5%, והמשמעות היא התייקרות ממוצעת של אלפי שקלים לדגם רכב.

מלבד היצע נמוך וביקושים גבוהים על רקע התייקרות חומרי הגלם וההובלה והמחסור העולמי בשבבים, מתייקרים הרכבים ההיברידיים. ב-1 בינואר השתנתה ההטבה של מיסי הקנייה על רכבים היברידיים שנועדה לעודד שימוש ברכבים ידידותיים אלו. עד סוף 2021 הוטל על כלי רכב היברידיים מס קנייה של 50%, ובתחילת ינואר 2022 עלה מס הקנייה על הרכבים ההיברידיים ל-83%, שמהם מנוכים סכומים המגיעים לכל היותר ל-17 אלף שקלים במיסוי ירוק. ביטול הטבת המס גרם לרכבים היברידיים להיות זהים מבחינת רמת המיסוי המוטל עליהם לזה המוטל על כל מכונית נוסעים המונעת בבנזין או בסולר. יבואניות הרכב וחברות הליסינג נערכו לשינוי, והצטיידו בכמויות של רכבים היברידיים ברבעון האחרון של 2021 כדי "לתפוס" את רמת המיסוי של אשתקד ומחירי אשתקד.

שנת 2022 נפתחה בעצלתיים עם קצב מסירות דל ושוק רכב מקרטע. חודש ינואר בעשור האחרון היה חודש שיא במסירות עם יותר מ-40 אלף מכוניות שנמסרו. השנה - מהפך. בחודש ינואר נמסרו 37,404 מכוניות חדשות. בהשוואה ל-2021 נמסרו פחות 10,989 מכוניות. מדובר בירידה של 23% לעומת אשתקד. יונדאי הוא המותג המוביל בשנים האחרונות ושומר על המסורת. המותג מדורג ראשון גם בינואר, עם תנופה של 15.5% לעומת אשתקד. קיה עקף את טויוטה ועלה למקום שני. מאזדה עקף את סקודה. מרצדס מדורג לראשונה במקום השביעי עם 28%.

בחלוקה לפי ייבוא מיבשות, הייבוא מדרום קוריאה צמוד למדי לייבוא מיבשת אירופה, לראשונה זה שנים. ניכר כי השפעת הקורונה חלה באופן ממשי על מפעלי ייצור הרכב במדינות אירופה, והייבוא משם דל. הנתונים מלמדים על שינויים בצמרת של מסירות הרכבים, שהגורם לו הוא מלאי המכוניות של כל יבואן.

לסיכום, השנה תהיה קשה מקודמתה בכל הקשור לאספקת רכבים חדשים לישראל בגלל משבר השבבים העולמי ומלחמת רוסיה-אוקרינה שאף היא משפיעה על תעשיית הרכב.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן