מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

מיסים על כלי רכב 2023

22/02/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2023 נמסרו 270,023 מכוניות חדשות. בהשוואה ל-2022, נמסרו 1,892 מכוניות יותר. מדובר בעלייה של 0.7% של מכוניות ידידותיות לסביבה, שזוכות להטבות מיסים כתמריץ למעבר לרכב ירוק. הדבר בא לידי ביטוי בהפחתה של מיסי קנייה, מע"מ ובלו המוטל על הדלק.

להלן נתוני מסירות של מכוניות ירוקות ב-2023: 48,219 כלי רכב חשמליים, כ-18% מהמסירות; 45,972 מכוניות היברידיות, כ-17% מהמסירות; 15,157 מכוניות פלאג-אין היברידית, כ-5.6% מכל המסירות.

כיום נעים בכבישי ישראל כ-100 אלף כלי רכב חשמליים מתוך 3.4 מיליון כלי רכב - כ-3% בלבד. יוצא שכ-97% מכלי הרכב מונעים בבנזין או בסולר ומוטל עליהם מס הבלו. למרות זאת במשרד האוצר מודאגים מאובדן הכנסות ממיסים המוטלים על כלי רכב, ומגבשים לאחרונה תוכנית עתידית הנוגעת למיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים.

בהתאם למתווה המיסוי שהחל בשנת 2019, בינואר 2025 אמורה להתבטל ההטבה במיסי קנייה הניתנת לכלי רכב חשמליים, שכיום היא 35%. כמו כן מתוכננות גזירות חדשות.

ביטול אגרת רישוי מוזלת: בכוונת האוצר לבטל את ההטבה הניתנת בתעריף אגרת הרישוי לרכב חשמלי, שעלותה כ-500 ₪. הכוונה לשייך את כלי הרכב החשמליים ל-7 קבוצות הרכב שבהתאם למחיריהם נקבע תעריף אגרת הרישוי.

מס נסועה על רכב חשמלי: בכוונת האוצר ליישם את מס הנסועה על רכב חשמלי משנת 2026. מס הנסועה המוצע יהיה 15 אגורות לק"מ ויהיה צמוד למדד. מס הנסועה נכלל בחוק ההסדרים. כיום מוטל מס בלו על דלק המסופק לרכבים עם בעירה פנימית. מס הבלו הוא 47% ממחיר ליטר בנזין. מכונית חשמלית הטוענת חשמל פטורה ממס זה. מס הנסועה אמור להשוות את המס המוטל על האנרגיה להנעת כלי הרכב.

מס טעינה: בכוונת האוצר לגבות מס על טעינה חשמלית של כלי הרכב. הרעיון הוא לחייב התקנה של עמדות טעינה חכמות, שבאמצעותן יתאפשר לזהות את כלי הרכב, מיקום הטעינה - ציבורי או פרטי, שעת הטעינה, משך הטעינה וכמות החשמל שנצרכה. בטעינה ביתית יתאפשר לסווג בין צריכת החשמל השוטפת לבית לבין טעינת מכונית, מתוך כוונה לחייב במס בתדירות חודשית. תעריף החיוב לשימוש בטעינת הרכב יהיה גבוה יותר. לטענת הוגי הרעיון, השיטה תביא להתייעלות בצריכת החשמל ותגרום לטעינת כלי רכב שלא בשעות העומס ובתעריף מוזל.

 

ההכנסות ממיסים גדלו ב-2023

מנתוני האוצר לשנת 2023 עולה, כי הכנסות המדינה ממיסוי על כלי רכב נמצאות דווקא במגמת עלייה. בשנה זו היו ההכנסות כ-50 מיליארד ₪ - גידול של כ-10%. ההכנסות נובעות ממיסים מגוונים המוטלים על ענף הרכב, ללא חלקי חילוף.

מס קנייה: מוטל על מכוניות חדשות המיובאות לישראל. ההכנסות ממס זה היו 12.7 מיליארד ₪. מדובר בגידול של 3% לעומת 2022.

מע"מ: מוטל על כלי רכב ועל דלק לכלי הרכב. ההכנסות היו ארבעה מיליארד ₪.

בלו על הדלק: למרות המעבר לרכב חשמלי, הייתה עלייה בתצרוכת הדלק. הכנסות הבלו היו 23.1 מיליארד ₪ - עלייה של כ-4% לעומת 2022.

אגרות רישוי רכב: הכנסות אלו היו 5.4 מיליארד ₪ - גידול של כ-2% לעומת 2022.

שווי שימוש לרכב: מס המוטל על עובדים המקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם. מדובר בתשלום חודשי בסך 2.48% ממחיר המכונית, צמוד למדד. מדובר ב-300 אלף כלי רכב בקירוב. ב-2023 הסתכמו ההכנסות בחמישה מיליארד ₪, ונותרו ללא שינוי. זאת ככל הנראה בשל המעבר למכוניות היברידיות וחשמליות, הזוכות להטבה בזיכוי בתעריף שווי שימוש. מכונית חשמלית זוכה להטבה של 1,260 ₪, מכונית היברידית - 530 ₪, ומכונית פלאג אין זוכה לזיכוי של 1,050 ₪.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן