מרכז הניסויים הלאומי לתחבורה חכמה באשדוד
חברת נתיבי איילון, המשמשת כזרוע הטכנולוגית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, קיימה את אירוע AI ON TRACK בשיתוף תעשיית האוטו-טק במרכז הניסויים לתחבורה חכמה באשדוד. באירוע הודגמו יכולות טכנולוגיות וניסויים חדשניים והועברו הרצאות בנושא חדשנות בעולם התחבורה והשפעת ה-AI על תחבורת המחר בארץ ובעולם. בתערוכה הוצגו גם טכנולוגיות מתקדמות של תעשיית האוטו-טק הישראלית.
באירוע, שהתקיים בנוכחות מאות אורחים ממגוון תחומי הליבה של התחבורה החכמה בישראל, התקיימה תצוגת תכלית ייחודית בשטח המרכז, עם הדגמות טכנולוגיות מול קהל חי, בהן ניסוי המדמה בלימה אוטונומית; תצוגה של רכב העוקף אופנוע עם שדה ראייה מוסתר בזמן שרכב שמגיע מנתיב נגדי מאלץ אותו לחזור לנתיב המקורי מוקדם מהצפוי; ניסוי המדמה התנגשות בין אופנוע לרכב של חברת מעבדת הרכב מגל הנדסה ותקינה; וניסוי המדמה מניעת תאונות לרכב דו-גלגלי של חברת RideVision.
באירוע הציגו חברות טכנולוגיה מובילות את שלל החידושים והפיתוחים בעולם התחבורה החכמה. בין החברות שהשתתפו: רשות החדשנות, Cando Drones, GM, Innoviz, מעבדת הרכב מגל הנדסה תקינה, מעבדת הרכב אריאל, נתיבי איילון, מרכז לתחבורה חכמה CyITS ומימוני הנדסה וייעוץ.
מרכז הניסויים הלאומי לתחבורה חכמה באשדוד הוקם ומנוהל על ידי חברת נתיבי איילון, הזרוע הטכנולוגית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. במרכז תשתית ייחודית ומתקדמת, והוא משמש כ"ארגז חול" לניסויים ליותר מ-50 חברות ושחקנים מהמובילים בתעשיית האוטו-טק בארץ ובעולם. המרכז נועד להיות קרקע פורה ליצירת אקוסיסטם בין חברות האוטו-טק לבין המדינה, לתת במה לשיתופי פעולה בין החברות הפועלות בו ולקדם סטארט-אפים וטכנולוגיות פורצות דרך בתחום התחבורה החכמה.
במרכז ישנו קטע כביש היקפי של כ-1.5 ק"מ ובו מספר נתיבים, כיכר, גשר עם מעברי חצייה, מעגל תנועה, אפשרות להתקנת רמזורים ותמרורים ואלמנטים נוספים המדמים כבישים ציבוריים. במרכז מגוון טכנולוגיות - מטרות בעלות חתימות ויזואליות ורדאר המדמות הולכי רגל, רוכב אופניים, קטנוע ורכב, מאושרות לבדיקות NCAP, משטחי הסעה למטרות מאובזרים במערכות TrackFi,RTK based DGPS, Sync-o ועוד. כל השירותים מסופקים בעלויות מסובסדות - בשונה מהשירותים המוצעים בעולם - מתוך כוונה לעודד מיזמים חדשניים "כחול-לבן" אשר ישנו את פני התחבורה בישראל.
ניסויים רבים במגוון נושאי הליבה בתחום התחבורה החכמה מבוצעים במרכז, בהם מעבר לרכבים אוטונומיים, אוטומציה והטמעת תשתיות טכנולוגיות בתחום התחבורה.
צילום: נועם קום
הטבת אגרות רישוי לרכב חשמלי תבוטל מינואר 2025
ועדת הכספים בכנסת קיימה דיון חוזר, לבקשת משרדי האוצר והתחבורה, שדרשו לבטל את ההטבות הניתנות בתעריך אגרות הרישוי לרכבים חשמליים כדי לצמצם את כמות כלי הרכב הנעים בכבישים וכך לטענתם לעודד מעבר לשימוש בתחבורה הציבורית. לאחר דיון סוער וברוב דחוק של חברי הוועדה, הוחלט לבטל את ההטבה הניתנת כיום בתעריפי אגרות הרישוי. השינוי ייכנס לתוקף בינואר 2025 כדי להקל את המעבר.
מדובר בגזירה נוספת על רכב חשמלי שאינו מזהם. זאת נוסף למיסי הקנייה שעלו השנה ל-35%. שיעור העדכון בינואר 2025 טרם נקבע. לכלי רכב חשמליים במשקל של עד 3,500 ק"ג ניתנת כיום הטבה בתעריף אגרת רישוי, שהיא תמריץ ועידוד למעבר לרכב מונע בחשמל שאינו מזהם.
עלות אגרת הרישוי לרכב חשמלי אינה קשורה ל-7 קבוצות הרישוי לסוגי הרכבים שבהתאם למחיר הקנייה שלהם נקבעים תעריפי האגרה. לרכב חשמלי עלות האגרה אחידה - 567 ₪ (כולל אגרת רדיו).
קבוצת רישוי | רכב עד מחיר ב-₪ | עלות אגרה ב-₪ | הפרש מול רכב חשמלי ב-₪ |
---|---|---|---|
4 | 179,000 | 2,326 | 1759+ |
5 | 232,000 | 2,643 | 2076+ |
6 | 330,000 | 2,693 | 3126+ |
7 | מעל 330,000 | 5,203 | 4636+ |
צילום: נועם קום
כ-25% מכלי הרכב שיובאו ב-2023 היו חשמליים
רשות המיסים פרסמה את הסקירה השנתית אודות "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב". זו מוקדשת השנה לשנים 2022 ו-2023 עם דגש במגמות ארוכות טווח. השנה חולקה הסקירה למספר חלקים. חלק א' שפורסם מתמקד בנתוני ההכנסות ממיסים, במגמות במיסוי וביבוא, בהתייחסות לשיטת המיסוי ולהתפתחות ברכישות של רכב חשמלי ובחלוקת השוק לפי סוגי היבואנים.
מהסקירה עולה, כי למרות האתגרים של תקופת הקורונה והמלחמות באוקראינה ובישראל, השנתיים האחרונות היו שנות גאות ביבוא כלי רכב לישראל. כמויות היבוא בשנת 2022 התקרבו לרמות השיא של 2016. ב-2023 כמויות היבוא היו נמוכות יותר, אך עדיין גבוהות מאוד יחסית לממוצע הרב-שנתי.
למרות צמצום ההטבה במס קנייה, נמשכת מגמת העלייה בשיעור כלי הרכב החשמליים וברכבי פלאג-אין בישראל. בשנת 2023 חצה שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שיבואו לארץ את הרף של 25%, ושיעור רכבי הפלאג-אין הגיע לממוצע שנתי של 5.2%. כמו כן נרשמה כמות שיא של רכבים חשמליים לתנועה - 48.4 אלף רכבים, 18% מסך כלי הרכב שנרשמו לתנועה.
בסוף שנת 2023, לקראת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין, היה רושם שהיקף הקדמת היבוא יהיה נמוך יחסית בשל בעיית החות'ים שגרמו עיכוב באספקת הסחורות דרך הים. אך גם בתנאים אלה הצליחו היבואנים לאגור כלי רכב במחסני המכס עד לשחרור. בעקבות זאת שיעורם של כלי הרכב החשמליים הגיע בדצמבר 2023 ל-56.5%, ושיעורם של כלי רכב פלאג-אין עלה בדצמבר 2023 ל-8.4%. ערך היבוא של כל כלי הרכב הסתכם בשנת 2022 ב-27.4 מיליארדי ₪ - עלייה של 22.4% במונחים ריאליים לעומת 2021.
בשנת 2023 חלה עלייה נוספת בערך היבוא, ל-30 מיליארד ש"ח - עלייה ריאלית של 5.2%. ההכנסות ממס קנייה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארדי ש"ח - עלייה ריאלית של כ-14.9%. בשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קנייה ל-13.95 מיליארדי ש"ח שהם עלייה ריאלית של 3.3%. העלייה המתונה יחסית בהכנסות ממס קנייה בהשוואה לערך היבוא נובעת מעלייה במשקלם של כלי הרכב החשמליים, שהמיסוי עליהם אמנם עלה אך עדיין נמוך מהממוצע.
הנתונים המובאים בסקירת רשות המסים מבססים את מדיניות משרד האוצר להטיל גזירות נוספות על כלי רכב מונעים חשמלית, בטענה שלמרות הכול הביקוש להם גובר. עם זאת בתחשיבים שאותם אנו עושים, נקודת האיזון לאי הכדאיות הכלכלית מתקרבת. בכוונת האוצר להטיל מס נסועה בסך 15 אגורות לק"מ. המשמעות היא שעל כל 10,000 ק"מ נשלם 1,500 ₪ בכמות הנסועה של ציי רכב. ככל הנראה נאלץ לחזור למכוניות מונעות בבנזין ומזהמות.