מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

עולם הרכב לאן - חדשנות בצל משברים עולמיים

28/04/2022
זמן קריאה: 5 דק'

נציגי חברות פורום נוהגים הייטק, השתתפו בכנס מנהלי תחבורה. חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, ניתח מגמות בעולם הרכב בעקבות תהליכי חדשנות עקב משברים שמתרחשים בתעשיית הרכב. לטענתו, ענף הרכב מצוי בתקופה מרובת שינויים שלא נראתה כמותה. החידושים הטכנולוגיים שמתרחשים חדשות לבקרים משנים הרגלים והופכים את תעשיית הרכב לנושאת דגל החדשנות, ולמדינת ישראל תפקיד חשוב במהפך, בהיותה שחקן מרכזי בתעשיית האוטו-טק.

לדברי שייב, כלי הרכב החדשים, הן היברידיים הן חשמליים, נעשים נגישים יותר, אם בזכות הנמכת מחירי הסוללות המניעות ואם בבשל עלויות התחזוקה הנמוכות בהרבה. כלי רכב חשמליים מתחילים לתפוס נתח גדול משוק הרכב. כלי רכב משתלבים עם המדיניות הפרו סביבתית הננקטת בעולם.

בתחום הבטיחות של כלי הרכב משתלבות מערכות אקטיביות ואדפטיביות מתקדמות, שמוטמעות ברכבים מודרניים ומכוונות לאפס תאונות. בעתיד הלא רחוק ישתלבו בהדרגה טכנולוגיות חדשות, אשר מלבד תרומתן לסוגיית הבטיחות, יערערו את המבנה המסורתי של רכב, ויאפשרו נסיעות שיתופיות ואוטונומיות. זהו תחילת עידן תנועתי ללא מעורבות נהג, שבו יתאפשר קישור מידע בין כלי הרכב לסביבה ובעקבותיהם ינוטרל ההיבט של טעויות אנוש בכבישים.

מהפכה בתחום הרכב המודרני מזמנת הזדמנויות ליישום תוכניות גריטה לרכבים לא בטיחותיים ומזהמים. שייב מציין כי הוכח שכלי רכב אלה מעורבים פי שישה בתאונות דרכים. ללא גריעתם בתוכנית מסודרת, מספרם ילך ויגדל.

המהפכה כרוכה גם באתגרים הנוצרים מההתפתחות הטכנולוגית המואצת, כגון התאמת תשתיות, בכללן הוספת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים; התאמת הרגולציה הקיימת; התמודדות עם סוגיות ערכיות הנוגעות לכלי רכב אוטונומיים; התמודדות עם סוגיות הנוגעות לסיום חיי הסוללה של כלי רכב חשמליים או מיחזורה.

עוד אמר חזי שייב, כי כלי הרכב החדשים מצוידים בתוכנות האוגרות מידע אישי, מערכות הפעלה ואפליקציות המאפשרות לקבל אינדיקציה על מיקום הרכב ומסלול נסיעתו. המערכות אף יכולות לשלוט בפעולות הרכב כגון הנעה, כיבוי ופתיחת דלתות. על רקע ההתפתחות המואצת בתחום הסייבר העולמי, עם היעדר מודעות לחולשות, כלי הרכב החדשים, בהיותם רכבים חכמים ומקושרים, נעשים מטרה למתקפות סייבר מגוונות.

בין תרחישי הסייבר האפשריים: שיבוש תוכנה, השבתת מנוע, שיבוש מערכות ניווט, השפעה על מערכות הבלימה ופיצוץ סוללת הרכב. ככל שהאינטגרציה בין הרכב לרשת האינטרנט גדלה, פוטנציאל התקיפה גדל. הטכנולוגיה המתקדמת מביאה לחשיפה להתקפות סייבר על כלי רכב. הפורצים יכולים לשלוט על מערכות הרכב, בהן בלימה, האצה והיגוי. החששות מסכנות של השתלטות על כלי רכב, יצרו הזדמנויות עסקיות לחברות סייבר מקומיות. כשליש מחברות הסייבר בעולם מצויות בישראל.

הירידה בעלות סוללות היא מאיץ כלכלי מרכזי במהפכת הרכב החשמלי. מחירי הסוללות ירדו ב-60% בערך בחמש השנים האחרונות, וכעת המחיר הוא 250 דולר לקווט"ש. ב-2010 היה המחיר 1,000 דולר לקווט"ש. משקל הסוללות ירד, וטווח הנסיעה הוכפל. על פי הערכות, בתוך חמש שנים ישתווה המחיר של רכב חשמלי למחיר של רכב בנזין.

 

 

נתח הרכבים החשמליים BEV באירופה הוא כ-10%, וצפוי להגיע ל-15% בסוף השנה. זאת למרות שעדיין יש בעיות תשתיות של טעינת רכבים - חוסר בנקודות טעינה יחסית למכירת כלי רכב חשמליים באירופה. על פי ההערכות, עד 2030 יחסרו שבעה מיליון עמדות טעינה.

החזון הוא עולם תנועה אוטונומי ללא נהגים. חזי שייב מסביר, כי לרכב אוטונומי יש הבנת סביבה וסנכרון בין כלי הרכב, איסוף מידע וקביעת מסלול נסיעה. הרכב האוטונומי נטול טעויות אנוש, ומבנה הרכב המסורתי נעשה מיותר. בתחום האוטונומי קיימות סוגיות ערכיות, ביטוחיות ומוסריות כגון למי תינתן עדיפות במצב של סיכון הולך רגל או רכב.

מדינת ישראל רואה עצמה כזירה אפשרית לניסויים ברכב אוטונומי, כיוון ששטח המדינה מצומצם. בישראל מצויות חברות הזנק בתחום מערכות אוטונומיות אבל היא לא חלק ממדינות האיחוד האירופי. הרגולציה זורמת עם שינוי פקודות התעבורה ת' 130.

המציאות החדשה מציבה בפני עולם הרכב את אחד האתגרים החשובים ביותר כיום. בשנים הקרובות צפויה עלייה ניכרת בכמות הרכבים ובנסועה שלהם. עולם הרכב משתנה בקצב מסחרר, ותעשיית הרכב, גם בעת משברים גלובליים כגון משבר הקורונה, משבר הצ'יפים והמשבר הנוכחי בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה - משברים אשר גרמו מחסור בחומרי גלם רבים, האטה ואף שיתוק מוחלט של תעשיית הרכב - מוכיחה שיש לה יכולת הסתגלות וביכולתה להתאים את עצמה לאתגרים ולשינויים המהירים.

העתיד כבר כאן, ואין ספק שהעשור הזה יהיה אחד העשורים החשובים בהיסטוריה של עולם הרכב ושל ניהול התחבורה בישראל.

 

כנס הנדסת רכב ותחבורה חכמה

לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל קיימה את הכנס השנתי שלה, ה-39 במספר, בנושא רכב ותחבורה חכמה. הכנס התקיים בכנס השנתי של ארגון מנהלי תחבורה ועסק בנושא הליבה: הנדסת רכב, תעשיית הרכב היצרנית בישראל, מערכות תבוניות לתחבורה וחדשנות במרחב הציבורי.

באירוע השתתפו מאות  מקבלי החלטות, אנשי עסקים ובכירים בענף, בהם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר הלשכה הנכנס גיא שעשע, מ"מ יו"ר לשכת המהנדסים יאיר כץ, מייסד ומנכ"ל TEVVE אשר בנט, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה אבנר פלור, מנכ"ל לובינסקי דני שביט וסגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי.

מדברי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים: "תחבורה חכמה היא גורם שמקדם אותנו כחברה והופך את החברה לטובה יותר. יש הרבה רעיונות מגניבים, אבל האתגר שלנו הוא לראות איך זה משרת את הכלל. יש עדיפות לטכנולוגיה שמרתת את "אלה שאין להם", והדבר החשוב ביותר בקידום טכנולוגיה חדשה הוא הפחתת הגודש בכבישים."

מושב הנדסת רכב בהנחיית שמואל בן ארי, יו"ר הכנס וראש הענף להנדסת רכב באיגוד מהנדסי מכונות בלשכה, עסק בשימושים ברכב אוטונומי, ברכב חשמלי, חדשנות בעולם הרכב הכבד (משאיות ואוטובוסים), מגמות עכשוויות בפיתוח רכב צבאי, רכבת קלה על גלגלים, מהפכת הרכב החשמלי במרחב העירוני, טעינת רכבים חשמליים, עמדות טעינה ומשאיות ורכבי שינוע אוטונומיים.

מושב תעשיית הרכב בישראל, בהנחיית דן הרמן, ראש התמחות בהנדסת רכב במכללה האקדמית אפקה, עסק בפיתוחים חדשים ואמיצים, בארכיטקטורה חדשנית למערכות הנעה לרכב חשמלי ובמנועים חשמליים.

מושב חדשנות במרחב הציבורי עסק באתגרים ובחסמים בתחבורה הציבורית ובחדשנות בתשתיות לתחבורה חכמה.

אבנר פלור סקר את מגמות הרכב האוטונומי בעולם ובישראל. לדבריו, הרכב האוטונומי מבוסס על מכוניות מונעות חשמל. המידע מתקבל באמצעות מצלמות, רדארים ולידרים. הרכב יהיה מקושר למידע ויקבל נתוני אמת על המתרחש בדרכים. חזון אפס תאונות צפוי להתגשם עם המעבר לכלי רכב אוטונומיים, בהנחה ש-94% מהתאונות מתרחשים בגלל הגורם האנושי. הרכב האוטונומי צפוי לתת פתרון לבעיות של היסח דעת וחוסר ריכוז בזמן נהיגה.

מנגד, יש לא מעט דילמות. הרכב האוטונומי מציב אתגרים כגון מי יישא באחריות בקרות תאונה. הרכב מבוסס על מערכות ממוחשבות רבות, לחלקן קל לחדור באמצעות מתקפת סייבר ולהעניק לרכב פעולות לא רצויות. יש להיערך לתופעה המסוכנת. גם צנעת הפרט עלולה להיפגע בעידן האוטונומי בגלל איסוף מידע.

בעולם מתפתחת רגולציה בנושא, ומשרד התחבורה לומד בהתאם לתהליכים שם. בישראל התקיימו דיונים הנוגעים לחקיקה ויש היערכות הנוגעת לתשתיות מתאימות ולכלי הרכב. המשרד יבחן איך הציבור עשוי לקבל את השינויים והחידושים. בישראל יבוצע פיילוט להסעת נוסעים באמצעות מוניות אוטונומיות בערים שיותאמו לרכבים אוטונומיים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן