מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

פורסם להערות צו מס הקנייה על כלי רכב שיחל ב-2025

20/11/2024
זמן קריאה: 6 דק'

משרד האוצר פרסם להערות הציבור צו מתוקן בהתאם מתווה מס הקנייה המוטל על כלי רכב שהאוצר מקדם בחוק ההסדרים. מס הקנייה על רכבים פרטיים הוא מקור הכנסה מרכזי למדינת ישראל. בשנת 2023 נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ש"ח. לדברי האוצר, המס נועד לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר בגלל גודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס הוא 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב.

רכב חשמלי: במסגרת מתווה מיסוי ייחודי מס הקנייה על כלי רכב נטולי פליטות המונעים על חשמל הוא 35%.

מיסוי ירוק: מנובמבר 2009 מונהגת בישראל תוכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרתה מס הקנייה המרבי על כל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%. לצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. כדי לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו באופן שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.

גובה ההטבה במסגרת תוכנית מיסוי ירוק נקבע באופן שלכל רכב המיובא לישראל יש ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר שלו. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. כדי לעודד יבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך נקבע, כי מס הקנייה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב. על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול הטבה גבוהה יותר.

בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ש"ח, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ש"ח ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה ושיעור מס הקנייה נותר 83%.

על אף שגובה ההטבה במסגרת התוכנית נקבע באופן ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בשל הרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד הרבה יותר. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא היה יותר מ-62%. ירידה של 2.5% בלבד אפשר לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. גובה הטבת המס בגין תוכנית "מיסוי ירוק" התבטא בהורדת המס האפקטיבי הרבה יותר מהצפוי. ישנה חריגה של 12% בשיעור המס האפקטיבי יחסית לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התוכנית והתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כשלושה מיליארד ש"ח.

בשל כל זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת רפורמת המיסוי הירוק. כדי לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כדי שהפער המוחלט במחיר בין הרכבים יישאר דומה.

קבוצת זיהום מרבי 15: כדי ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה. בצו מוצע לתקן את כללי ההפחתה בטבלת ההטבות להפחתת מס, ועל דרגת זיהום 15 להכיל תוספת תשלום ככל ההרכב מזהם יותר. משמעות השינוי היא שהצעה זו יוצרת תקדים שבו לראשונה יחול קנס כספי על כלי רכב מזהמים, שיהיה תוספת על שיעור מס הקנייה המרבי 83%. הדבר יביא להתייקרות של רכבים בדרגות הזיהום הגבוהות.

רכבים חשמליים נטולי פליטות: באוצר רוצים שהתיקונים ייכנסו לתוקף מ-1 בינואר 2025. מוצע ליצור בהוראת שעה אבחנה בין רכב נטול פליטות כגון רכב חשמלי לבין רכבים בדרגות זיהום 2-1 שאינם נטולי פליטות (היברידים נטענים) כדי להמשיך ולעודד יבוא של רכבים חשמליים. לשם כך מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע, באופן שהפחתת המס בעבורם במסגרת תוכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.

התיקון המוצע בצו צפוי להיכלל כחלק מהתוכנית הכלכלית לשנת 2025.

הצעת המכס והפטורים ומס הקנייה על כלי רכב שיחליפו את טבלת ההטבות הקיימת
דרגת זיהום האוויר ציון ירוק סכום ההפחתה מהמס המלא, מצב קיים, בשקלים סכום ההפחתה או התוספת מהמס המלא אחרי תיקון, בשקלים
1 0-50 הפחתה של 18,417 הפחתה של 14,427
2 51-130 הפחתה של 18,417 הפחתה של 14,427
3 131-150 הפחתה של16,882 הפחתה של 12,892
4 151-170 הפחתה של14,734 הפחתה של 10,744
5 171-175 הפחתה של 12,893 הפחתה של 8,903
6 176-180 הפחתה של 11,356 הפחתה של 7,366
7 181-185 הפחתה של 10,130 הפחתה של 6,140
8 186-190 הפחתה של 8,901 הפחתה של 4,911
9 191-195 הפחתה של 7,980 הפחתה של 3,990
10 196-200 הפחתה של 6,756 הפחתה של 2,766
11 201-205 הפחתה של 6,139 הפחתה של 2,149
12 206-210 הפחתה של 4,912 הפחתה של 922
13 211-220 הפחתה של 3,990 0
14 221-250 הפחתה של 2,455 תוספת של 1,535
15 251-300 0 תוספת של 2,455
301-350 0 תוספת של 5,000
351 ומעלה 0 תוספת של 7,500

 

צילום: נועם קום

דף עמדה: מדיניות מיסוי על רכב חשמלי

מבחינת פורום נוהגים הייטק, המעבר למכוניות חשמליות בהווה ובעתיד הוא צו השעה להשגת המטרה הסביבתית. שינוי שיעור המיסוי על כלי רכב חשמליים והטלת מס נסועה בעתיד, יביאו להתייקרות של כלי הרכב בעשרות אלפי שקלים ולאי כדאיות כלכלית של רכישתם. המעבר לשימוש בתחבורה חשמלית מחייב את ציי הרכב להיערך ולהשקיע סכומים ניכרים בהקמת תשתיות טעינה בחניוני החברות ובבתי העובדים. הטלת מס הנסועה תחייב התקנת עמדות חכמות ומנוהלות והפקת דוחות לצריכה של חשמל ונסועה, ועימם עלויות נוספות.

עתה, לקראת סוף השנה, אנו מצויים באי ודאות מוחלטת לגבי מדיניות המיסוי שתיכנס לתוקף בינואר 2025. הדבר מקשה עלינו להיערך בהתאם מהבחינות רכש וניהול ציי הרכב בחברות. אנו מבקשים לעודד ולתמרץ את המעבר לכלי רכב חשמליים, תוך שקיפות מלאה ובלי להכביד על התהליך המורכב בנטל מיסים נוסף.

הערותינו למתווה מס קנייה ומס נסועה

מדיניות המיסוי על כלי רכב חשמליים - עליית מס הקנייה מתחילת השנה ואי הוודאות לגבי המתווה המיסוי העתידי - היא גורם מרכזי בשיקולי הכדאיות למעבר לרכב חשמלי. כעת, עם הכוונה לבטל את מתווה המיסוי בינואר 2025 ולהעלות את מיסי הקנייה ל-83%, ובהמשך להחיל מס נסועה משנת 2026 על כלי הרכב החשמליים, מסתמן כי המהלכים יפגעו בתהליכי ההסבה של ציי רכב מהשיקולים האלה:

  • שיקול כלכלי: הרכבים החשמליים יתייקרו מאוד, בעשרות אלפי שקלים לעומת מחירם כיום ויחסית לרכבי בנזין ודיזל. בהתחשב בדרישה להשקיע בתשתיות טעינה מנוהלות התואמות למס הנסועה ולחובת הדיווח, לציי רכב לא תהיה כדאיות כלכלית לעבור לרכב חשמלי.
  • מדיניות מתמרצת: ביטול ההטבות במס קנייה והטלת מס נסועה משנת 2026, מבטלים למעשה את התמריצים, ולפיכך יהיו חסם נוסף לכדאיות המעבר לכלי רכב חשמליים.
  • כפל מס: גם כלי רכב היברידיים נטענים PHEV מונעי בנזין ייכללו בחובת מס נסועה, נוסף על תשלום מס הבלו, המוטל על הדלק שממנו הם ניזונים ומהווה מקור אנרגיה עיקרי להפעלתם. החלטה זו אינה מוצדקת.
  • עלויות טעינה: מס הנסועה בסך 15 אגורות לק"מ, אינו נוגע לתעריפי הטעינה המשולמים על טעינה במרחב הציבורי, שגם עליהם מתבססים בציי הרכב. הטעינה יקרה: כ-2.5 ש"ח לקוט"ש (רכב צורך בממוצע 500 קוט"ש בחודש).
  • דיווח תקופתי: מס הנסועה יתבסס על דיווחי הנסועה השנתית לכל רכב חשמלי. האופן והתדירות של הדיווח אינם ברורים. צריך שהם יהיו קלים לתפעול ולביצוע.
  • אגרות רישוי: ההטבה על תעריפי אגרות הרישוי תבוטל, ולמעשה מעלה את התעריף בהתאם לשיוך של כל דגם רכב לקבוצת הרישוי שלו. כלי הרכב החשמליים יקרים יותר. המשמעות היא התייקרות של כ-2,500 ש"ח בשנה בממוצע, שתייקר באלפי שקלים בשנה את עלויות הרישוי והאחזקה של הרכבים.
  • שווי שימוש לרכב צמוד: התייקרות המכוניות בגלל תנאי היבוא של כלי הרכב ועליית מסי הקנייה ל-83% או לשיעור אחר, יביאו לעליית מחירים ממשית של כעשרות אלפי שקלים (צפי ל-40 אלף ש"ח). שווי השימוש, המבוסס על שיעור של 2.48% ממחיר הרכב, יעלה מאוד, ל-1,000 ש"ח בחודש בערך. לפיכך ההטבה הניתנת לרכבים אלו, בסך 1,260 ש"ח, שתקפה עד 31/12/2025, אינה ריאלית ולא תהיה תמריץ לעובדים המקבלים רכב חשמלי. אשר לכלי רכב חשמליים, יש לבצע עדכון שיהיה תואם לממוצע המחירים של כלי רכב חשמליים.

לסיכום, פורום נוהגים הייטק רואה חשיבות בהמשך מתווה הקשור למס קנייה המוטל על כלי רכב חשמליים. זה התמריץ היחיד שנותר ליצירת כדאיות. על המתווה להימשך כמה פעימות לפחות עד שנת 2028, מאחר שמדובר בהחלת מס נסועה משנת 2025. אנו מצויים כיום באי ודאות מוחלטת לגבי הצפוי לקרות בעוד כארבעה חודשים. חשוב שתיקבע מדיניות ברורה לעתיד. במצב הנוכחי אנו מתקשים לנהל תכנון יעיל לרכש כלי רכב.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן