מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

רפורמת מיסוי לכלי רכב חשמליים

12/12/2022
זמן קריאה: 3 דק'

רפורמת מיסוי לכלי רכב חשמליים

באוצר בוחנים מחדש את יישום הרפורמה למיסוי על כלי רכב חשמליים שתיכנס בינואר 2023. בשל מציאות של משבר בתעשיית הרכב, מחסור בייבוא כלי רכב חשמליים ואי עמידה ביעדים לכמות כלי הרכב מסוג זה הנרכשים בישראל, נשקלת האפשרות לדחות את יישום הרפורמה בשנה, ל-2024.

בשנת 2019 נקבעה תוכנית מיסוי על כלי רכב חשמליים ומונעי סיוע חשמלי (פלאג-אין היברידי), שבמסגרתה יופחתו ההטבות על מיסי קנייה המוטלים על כלי רכב חדשים באופן מדורג כמה שנים. בהתאם לתוכנית, מינואר 2023 מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי אמור לעלות מ-10% ל-20%, וכעבור שנה, בינואר 2024, לעלות ל-35%.

המשמעות של יישום הרפורמה היא התייקרות של כלי רכב חשמליים בשיעורים של 20-10 אלף ₪ לגבי מכוניות חשמליות נפוצות שמחיריהן עד 200 אלף ₪. בשל מצוקות המלאי של היבואנים, אלפי לקוחות ממתינים יופתעו משינוי המחירים המהותי. היבואנים אפשרו למזמינים לשקול מחדש את כדאיות הרכישה, ואף לבטלה ללא קנסות.

רעיון ההטבות הניתנות לכלי רכב חשמליים נועד לתמרץ צרכנים בישראל לרכוש מכוניות שלא מזהמות ולעודד מודעות לסביבה ירוקה. שינויים רבים התרחשו בעולם משנת 2020, בהם פרוץ הקורונה ובהמשך כמה משברים עולמיים נוספים - מלחמת רוסיה-אוקרינה, מחסור בחומרי גלם ובשרשרת האספקה הבינלאומית. שינויים אלה גרמו לתעשיית הרכב בעולם לצמצם את היקף פעילותה, וכמויות הייצור ירדו מאוד. בעקבות זאת עלו מחירי המכוניות בעולם, ועליית מחירי הסוללות השפיעה ישירות על מחירי המכוניות החשמליות.

ציי רכב שתכננו ליישם השנה את תהליך המעבר לכלי רכב חשמליים, נאלצו לדחות את התוכנית בגלל צמצום בייבוא רכבים והקצאתם לשוק הפרטי בלבד. נציגי הציים פנו לאחרונה לגורמים באוצר וביקשו לדחות את יישום הרפורמה, בשל כך שאי אפשר לממש את התמריצים כל עוד אין צפי למכוניות. בשל מגוון סיבות לא התאפשר לשנות את המתווה.

היבואנים בישראל מנסים לזרז ייבוא של כלי רכב חשמליים בכמויות גדולות עוד בטרם תיכנס הרפורמה לתוקף. כיום קיימים בשוק כעשרה מותגי רכב חשמליים, וכמה יתווספו אליהם עד סוף השנה. מתחילת השנה נמסרו כ-15 אלף מכוניות חשמליות. הצפי הוא שהשנה יימסרו קצת יותר מ-20 אלף מכוניות. נתח שוק החשמליות הוא כיום 7% לעומת 3% בשנת 2021.

 

הביקוש למכוניות חשמליות גובר

מגמת המכוניות החשמליות זינקה מאוד בשנים האחרונות. אם בשנת 2020 נתח השוק החשמלי היה 0.7%, בשנת 2021 הוא הגיע ל-3%, והשנה הגענו לנתח שוק של 7% עד סוף הרבעון השלישי. קצת יותר מ-20 אלף מכוניות חשמליות יימסרו. המותגים המובילים בתחום החשמלי היו ג'ילי, טסלה, יונדאי, איוויז, סקודה, סקאיוול, פיאט, סרס, מרצדס, קיה ווולוו.

המגמות שיוצרות תנופה בביקוש לחשמליות הן הטבות המס הניתנות לרכבים אלו, מגמות עולמיות של מעבר לרכב חשמלי ועליית מחירי הדלק.

מסירות של כלי רכב חשמליים, ינואר-ספטמבר 2022
דירוג תוצר דגם כמות
1 ג'ילי גיאומטרי 4,257
2 טסלה מודל 3 2,157
3 יונדאי איוניק 5 1,664
4 איוויז U5 805
5 יונדאי קונה 787
6 סקודה אניאק 526
7 סקאיוול ET5 487
8 טסלה מודל Y 472
9 פיאט 500 451
10 סרס 3 448
11 מרצדס EQA 278
12 קיה נירו 263
13 וולוו XC/C40 168
14 מרצדס EQE 161
15 פיג'ו 2008 159

הגדרת רכבי ליסינג מחדש

בכוונת אגף הרישוי במשרד התחבורה להגדיר מחדש את כלי הרכב שבבעלות חברות הליסינג ל"החכר". עד כה מוגדרים רכבי הליסינג ברישיון כ"השכרה/החכר". בעקבות אי הבנות בהגדרת הרכבים, נוצר בלבול בין רכב השכרה לרכב ליסינג בקרב צרכנים בעת קניית רכב משומש.

הגדרת הבעלות קובעת את ערכה של המכונית והפערים בין מכונית ליסינג, שבדרך כלל מוצמדת לעובד/ת לתקופה ממושכת של כ-3 שנים, לבין מכונית בהשכרה. מכונית ליסינג מתוחזקת על ידי החברות ביעילות. לעומתה מכונית שכורה עוברת בין נהגים רבים. הפער בין ערך מכונית שכורה למכונית בליסינג גדול, ונאמד בעשרות אלפי שקלים.


הכותב הוא מנהל ויועץ תחבורה וליסינג www.autocom.co.il

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן