מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

שוק הרכב - לאן?

10/12/2023
זמן קריאה: 5 דק'

מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר, הפתיעה את המשק הישראלי ובכלל זה שוק הרכב, שנקלע למצב של אי ודאות קיצוני, בתרחיש שלא היה צפוי כלל בניהול הסיכונים של ענף הרכב בישראל. התחזיות קודרות בעת הזו של לחימה בגלל עלייה בשערי מטבע ובעיות שינוע ימי. הציפיה לשיא במסירות של כלי רכב השנה כבר התפוגגה, והתחזית לרבעון הראשון של 2024 אינה ברורה. ברבעון זה נמסרות בשגרה כ-100 אלף מכוניות חדשות, מתוכן כ-40 אלף בחודש ינואר, מועד העלייה לכביש של השנתון החדש. למציאות החדשה קיימים כעת שני תרחישים: לעת מלחמה ולאחר שתסתיים.

תחזית חיובית: בראייה אופטימית, ביום שאחרי המלחמה, המשק יחזור למסלולו בתנופה. כמו בעבר, מדינת ישראל יודעת לעבור ממשבר לצמיחה. ראינו זאת לאחר מגפת הקורונה.

נזקי המלחמה גרמו להשבתת אלפי כלי רכב שנפגעו ונשרפו. על פי הערכות מדובר בהשבתה של יותר מעשרת אלפים רכבי נוסעים ורכבים מסחריים. המציאות תגרום לביקוש של רכבים אישיים חדשים ומשומשים על חשבון ניידות ושימוש בתחבורה ציבורית. החזרה לשגרה תביא ככל הנראה להתחזקות השקל יחסית לשערי המטבע שנסקו בשנה האחרונה. השינוי יביא להוזלת מחירים או למבצעי מכירה אטרקטיביים.

עליית מחירי המכוניות בינואר עקב עדכון שערי מטבע ושינוי במיסוי על רכבים חשמליים, שיעלה ב-15%, תביא לגל של רכישת רכבים במחירי טרום עליית מס, אשר כבר יובאו ארצה ושוחררו מהמכס ברמת מס של 20%.

תחזית שלילית: בראייה פסימית, המלחמה המתמשכת תכניס את המדינה להוצאות של מאות מיליארדים ותוריד את הצמיחה הכללית. האינפלציה תעלה לשיעורים של יותר מ-6%. מצב זה יביא למיתון ולאבטלה במשק. פעילות ענף הרכב תושפע גם היא. הביקוש של לקוחות פרטיים ועסקיים לרכבים, יירד. קיים חשש שלקוחות לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות להלוואות שלקחו לרכישת רכב. היקף האשראי לרכישת כלי רכב נאמד ב-11 מיליארד ₪. מיתון יגרום לשבירת עסקאות ולהחזרת רכבים בטרם תסתיים תקופת העסקה שלהם. את המצב הזה חברות הרכב הגדולות וחברות הליסינג ישרדו. הן ימתינו לימים טובים יותר, להתאוששות המשק ולתנופתו מחדש ביום שאחרי הניצחון.

שערי מטבע: שערי המטבע שבהם נסחרות המכוניות כגון דולר ואירו, זינקו בשנה האחרונה בשיעורים של יותר מ-20%. הדבר הביא לייקור המכוניות הנפוצות בישראל. עליית המחירים החלה בדגמים של טויוטה, ועברה ליונדאי, מיצובישי ושברולט, באלפי שקלים ובשיעורים של 5-3 אחוזים. מותגים נוספים בדרך.

תנודות שערי המטבעות בעקבות המלחמה גרמו להיפוך ותיסוף השקל. בכך התמתנה מגמת העלייה. בעניין ההתייקרויות, יש להתייחס לכלי הרכב החשמליים שיתייקרו בינואר בעקבות עליית מיסי הקנייה מ-20 ל-35 אחוזים. אם הורגלנו לרמת מחירים של משפחתיות חשמליות ב-160 אלף ₪ ומעלה, נצטרך להסתגל לרמות מחיר של 180 אלף ₪ ויותר בעקבות תנאים מסחריים חדשים. השינוי יביא להתייקרות גם בעסקאות הליסינג במאות שקלים לחודש.

שווי שימוש לרכב: תנודות המחירים משפיעות על שיעור מס שווי השימוש לכל דגם רכב בתחילת השנה הבאה, בהתאם לשינויים שקרו במשך שנה לעלייה לכביש ובהצמדה למדד שנע כלפי מעלה לאחרונה. תעריף שווי השימוש, הנזקף כהטבה למקבלי רכב צמוד ממקום העבודה, מתבסס על מחירי הדגמים בשנה הראשונה מיום העלייה שלהם לכביש. בשנה הראשונה מחייבים לפי מחיר חודש ינואר בשנת העלייה לכביש של כל דגם. בתום השנה הראשונה מבוצעת התאמה לרמת המחירים של אותה שנה ("המחיר המתואם"). כך נקבע מחיר המכונית. בשנה העוקבת נקבע בחודש ינואר שיעור שווי הרכב שישולם בעתיד ויוצמד למדד בכל שנה.

 

 

ליסינג: ענף הליסינג רוכש כל שנה כ-90 אלף מכוניות חדשות. מרבית הרכישות מתבצעות ברבעון הראשון בגלל המתנה לשנת עלייה לכביש, שקובעת את ערך הגרט לעתיד. טרום מלחמת אוקטובר, התכנון והיעדים ל-2024 היו הצטיידות ב-50 אלף מכוניות ברבעון הראשון, בהם רכבים חשמליים ונטענים שהטבות המס עליהם משתנות. בשל המיתון במשק ומצב של אי ודאות, לכל ברור שהיעדים אינם רלוונטיים בעת הזו. מנגד, בעקבות השבתת רכבים רבים עקב נזקי מלחמה והצטיידות ברכבים חדשים לכוחות הביטחון, יתעורר ביקוש מסוים לרכבים ולעסקאות חדשות.

שינוע ימי: בעקבות המלחמה נקלענו למציאות חדשה. אוניות מטען לשינוע מכוניות מאוימות על ידי החותים. האיום מעיק על יכולת השינוע בנתיבים לכיוון אילת דרך הים האדום. ההובלות נדחות, ולא בטוח שכמות המכוניות החשמליות שהייתה אמורה להגיע לישראל עוד השנה תגיע. יבואני הרכב מדווחים על סירוב של חברות ספנות לנוע בנתיבים מסוכנים בדרכם לישראל. המציאות מביאה לייקור במחירי הביטוח ולהתארכות של כשבועיים ועד חודש בזמן ההובלה אם מדובר בפריקה בנמלים אשדוד או חיפה לעומת אילת. השינויים עשויים להשפיע על כמות הרכבים שיגיעו ארצה ולייקור נוסף במחירי המכוניות.

בנמלי ישראל - אילת, אשדוד וחיפה - נאגרו יותר מ-85 אלף כלי רכב, מהם 40 אלף באילת. מרבית הרכבים חשמליים או נטענים - פלאג-אין, שיובאו לצורך שחרורם מהמכס עוד השנה בשיעור מס קנייה מופחת, לשם שיווקם בינואר במחירי ערך מס של 2023. מצוקת החניה שקיימת בנמלים הביאה למציאת פתרונות חניה בשטחים סמוכים לנמלים, ואף קיימת מחשבה להכשיר מתחמי חניה לאחסנה בחניון נתב"ג שאינו בתפוסה כיום.

מכירות רכב: מתחילת השנה עד סוף נובמבר נמסרו בישראל יותר מ-265 אלף מכוניות חדשות. מדובר בגידול של כ-3.5% לעומת אשתקד. הרבעון הראשון של 2024 צפוי להיות בעל משמעות במסירות רכבים חדשים. היבואנים הקדימו לייבא מלאי, בעיקר של רכבים חשמליים, שמתייקרים ב-15%. אותם ישחררו מהמכס עוד השנה. המלאי הקיים יביא למכירות בתנאים אטרקטיביים. המגמה צפויה להתמתן עם גמר המלאי.

רכבים חשמליים: מינואר עד סוף נובמבר השנה נמסרו יותר מ-46 אלף כלי רכב חשמליים. הצפי הוא למסירה של עוד כ-10,000 כלי רכב חשמליים. בישראל ינועו ככל הנראה כ-100 אלף רכבים מונעי חשמל בלבד עד סוף השנה. המגמה מלמדת על גידול של יותר משישה אחוזים בתוך שנתיים. מדובר בהרבה יותר מהתחזיות של משרד האנרגיה והתשתיות.

האם הטרנד החשמלי יימשך ב-2024 או ייכנס להאטה?

במצב המלחמה, חוסר הוודאות העתידי במשק, החזרה לשגרה ועליית מחירי המכוניות החשמליות, הם שיקבעו את המגמה לעתיד. מינואר הכדאיות הכלכלית תשתלם פחות, עם עליית מחירים ניכרת של עד 20 אלף ₪ לחלק מהדגמים. זאת בעקבות שינוי מס הקנייה, שייעלה ל-35% לעומת 20% כיום. לזה ייתווספו שינויים בשערי המטבעות, שינוע ימי ממזרח אסיה וביקוש לדגמים חשמליים המיובאים מסין באירופה.

החשיבות וההעדפה של ישראל כמדינת מעבר ושער לשוק אירופה, פחות רלוונטיים כיום. מרבית היצרנים המובילים בסין התאימו את דגמיהם לתקינה האירופית, וחלקם זכו בציוני בטיחות ראויים במבחני ריסוק באירופה. בעקבותיהם התנאים המסחריים ישתנו לרעה וישפיעו על רמת המחירים וההנחות לחברות הליסינג. מנגד, סעיף ירידת הערך של רכב חשמלי הוא יתרון יחסי ונחמה בתחשיב הכלכלי, שכן ההתייקרות במחירי המכוניות החדשות תביא לעלייה בערכן של המכוניות החשמליות המשומשות. עליית המחירים המתוארת וההתייקרות עקב עליית מחירים בהובלה ימית, מבטיחות ערך גרט יציב לדגמים החשמליים. מכאן שלאחר עליית המחירים צפויה גם עליית מחירים של החשמליות המשומשות במחירון לוי יצחק. חברות הליסינג נותנות את הדעת לסעיף זה ומקדמות הזמנות להבטחת מחירים אטרקטיביים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן