מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

שוק הרכב 2023

13/09/2023
זמן קריאה: 2 דק'

שנת 2022 זכורה לטובה כשנת מפנה אחרי המשבר החמור שעבר שוק הרכב הישראלי בעקבות מגפת הקורונה, משבר הצ'יפים, חומרי הגלם ומלחמת רוסיה אוקראינה, שמיתנה את תעשיית הרכב בעיקר במפעלי מזרח אירופה. אלו ועוד גרמו למשבר תעשיית הרכב ולבעיות בשרשרת האספקה ובשינוע הימי. אלא שבישראל יודעים תמיד להפוך את הלימון ללימונדה.

שנת 2022 האירה פנים ליבואני הרכב, שאמנם מכרו פחות (ירידה של 23 אלף מכוניות לעומת 2021, ירידה של 8%), אך הרוויחו יותר על כל מכונית שמכרו. המחסור במלאי מכוניות חדשות הביא לעודף ביקוש הן בשוק הפרטי והן בעסקי, שנתח המכירות שלו ירד לשליש בערך לעומת מחצית מכמות המכירות של כלי רכב בשנים שקדמו לקורונה. הקונים חטפו מכל הבא ליד ובכל מחיר.

המגמה חלה בשוק המכוניות החדשות ובשוק המשומשות. תם עידן ה-0 ק"מ והמבצעים.

שנת 2023 החלה בתנופה יחסית. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, מינואר עד סוף יולי נמסרו 197,760 מכוניות חדשות. בהשוואה ל-2022, נמסרו יותר כ-17,050 מכוניות. מדובר בעלייה של כ-9.4%. בחודש יולי בלבד נמסרו 23,424 מכוניות חדשות.

עד סוף יולי נמסרו 32,121 כלי רכב חשמליים - כ-16.3% מהמסירות, 30,367 מכוניות היברידיות, - כ-15.3% מהמסירות ו-11,292 מכוניות פלאג-אין היברידיות - כ-5.6% מהמסירות.

נתוני 2023 מלמדים על שיפור ואופטימיות בשוק הרכב, אולם הדוחות הכספיים למחצית השנה של חלק מיבואני הרכב מלמדים על היפוך המגמה לעומת אשתקד בכל הקשור לרווחיות היבואנים.

נתח המכירות גדל, אך הרווחיות פחתה בשיעורים ניכרים של כ-20% ויותר. השינוי נובע משינוי השערים של מטבעות הדולר והיורו, המכתיבים את מחירי מרבית המכוניות. מלבד זה העלייה הגדולה בריבית מקשה על רוכשים שבחרו בשנים האחרונות בערוץ המימון שנעשה נפוץ ברכישת מכוניות בריבית מופחתת. במציאות החדשה, רוכשים מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות ונמנעים מרכישת מכוניות, והירידה בביקוש ניכרת.

 

 

בקרב היבואנים שפרסמו את הדוחות ניכרת מגהמה אחידה. קרסו מוטורס (פריזבי) מכרה מבין כל מותגיה יותר מ-4,500 מכוניות, גידול של 79%, אך הרווחים שלה בגין המכירות ירדו. כך גם בדלק, יבואנית מזדה, פורד וב.מ.וו שמכרה כ-3,500 מכוניות.

אין ספק שעם המעבר לרכב חשמלי, נתח הרכבים הסיניים נמצא בעלייה מתמדת. לסינים יכולת ייצור ושליטה בחומרי גלם לייצור סוללות ומרכיבי מערכות טכנולוגיות הקשורות לייצור רכבים חשמליים. בישראל, מינואר עד יולי השנה, ניכר זינוק ביבוא של כלי רכב מסין, עם נתח של יותר מ-33,140 אלף מכוניות - כ-17% מהמסירות.

המגמה תמשיך ותתחזק, והנימוקים לכך הם שתעשיית הרכב חולשת על ייצור כלי רכב חשמליים בסין ובמדינות נוספות, בהן מדינות אירופה וארה"ב, אם כי שם ניצבים בפני הסינים חסמים למניעת חדירה יתרה של מותגים סינים על חשבון המותגים האמריקנים. התעשייה הסינית מתאימה עצמה במרץ לעמידה בתקנים האירופים המועדפים גם בישראל.

אנו בעיצומה של מהפיכה חשמלית לעומת אשתקד. מדובר בגידול של יותר מ-15,000 רכבים, 97%+, והוא עתיד לזנק בעקבות השינוי הצפוי במיסוי הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים, שיעלה ב-15% בינואר 2024 לשיעור של 35%. היבואנים נערכים לגל יבוא גדול ולשחרור מהמכס של מלאי גדול של מכוניות חשמליות שיסופקו בתחילת שנת 2024.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן