מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
בטיחות וצרכנות בהיי-טק
לעמוד קודם

תעשיית הרכב העולמית במשבר | התשוקה למכונית חשמלית

08/12/2021
זמן קריאה: 3.5 דק'

תעשיית הרכב העולמית במשבר

שוק הרכב הישראלי שובר שיאים בכמות המסירות של המכוניות החדשות עקב ביקוש גובר בשוק. אלא שלמרות הביקוש ליבואנים אין מה להציע, ולחלק מדגמי הרכב אין גם צפי להגעה לישראל.

מנהלי צי רכב העומדים בפני הזמנות רכבים נתקלים מתחילת השנה בבעיה חדשה, שאינה מוכרת מימים עברו. סביר להניח שמצאתם עצמכם מבצעים הזמנת מכוניות חדשות בחודשים האחרונים, ונתקלתם בבעיה: אי אפשר לספק את הרכב השנה. במקרים מסוימים נדרשת המתנה של מספר חודשים, אך למרבית הדגמים המבוקשים אין עדיין צפי.

הסיבה לכך קשורה למשבר הקורונה שהחל לפני יותר משנה, במרס 2020. בעקבות מגפת הקורונה תעשיית הרכב העולמית צמצמה את תהליכי הייצור של כלי רכב. ההשלכות היו בין השאר צמצום הזמנות מיצרני משנה של חלקי חילוף הנחוצים לייצור, בהם רכיבים אלקטרוניים הקשורים לניהול מערכות הרכב הממוחשבות, אך לא רק. לדוגמה: מנועים, תיבות הילוכים, מכללי בטיחות ואבזור. מפעלי הייצור לא נותרו שאננים, ופנו לאפיקי ייצור אחרים - מוצרי אלקטרוניקה לצריכה ביתית, בהם טלוויזיות, מחשבים וטלפונים, שכה נדרשו בימי סגר ממושכים.

בדיעבד, ההימור הפסימי של בכירי תעשיית הרכב הסתבר כשגוי. עם תחילת החזרה למסלול ייצור סדיר, כל היצרנים שביטלו הזמנות מספקים גילו את טעותם. פסי הייצור שלהם נתקעו עקב מחסור בכל אותם חלקים הנדרשים להשלמת הייצור של המכוניות. המחסור ברכיבים ובצ'יפים אלקטרוניים הוא הגורם העיקרי לעיכוב ולדחייה של הגעת המכוניות החדשות ארצה. במרבית הדגמים העיכוב מגיע לחודשים רבים. חלק מהדגמים צפויים לנחות כאן רק ברבעון הראשון של 2022, וגם זה לא סופי עדיין.

היצרנים האירופים הם הנפגעים העיקריים מהמשבר. בהם סקודה עם שלל הדגמים שלה, סיטרואן עם דגמים של מכוניות פרטיות ומסחריות, פולקסווגן, פיג'ו, סיאט ואופל. העיכובים לא פוסחים על יצרנים נוספים, בכלל זה יצרנים ממדינות המזרח, ובהם יונדאי, טויוטה, קיה, סובארו, MG, שברולט וטלסה.

ההשלכות של המצב החדש בישראל גורמות לבידול מהותי בין השוק הפרטי לשוק העסקי ושוק הליסינג. עיקר היבוא מנותב לשוק הפרטי, שמשלם מחיר מלא. כאן הביקוש גובר עקב השלכות הקורונה והחשש להשתמש בתחבורה ציבורית מטעמי בריאות. נוסף על כך לרבים בציבור התפנה תקציב בשל ביטול חופשות בחו"ל, והם מפנים אותו לרכישת מכוניות חדשות. לעומתם שוק הליסינג נמצא בפעילות מצומצמת בכל הקשור לאספקת רכבים חדשים.

מבחינת מנהלי התחבורה, השנה מאתגרת במיוחד ומצריכה יצירתיות ותמרון ככל האפשר. ראשית, ראוי להתפשר ולהתמקד בדגמי מכוניות הזמינים בשוק גם אם אינם הכי מבוקשים. הקדמת הזמנות עוד השנה תביא לחיסכון ניכר, בעיקר כאשר מדובר במכוניות היברידיות, שבעבורן הטבת המיסוי המוזל מתבטלת בינואר 2022. אפשרות נוספת היא להאריך עסקאות לשנה נוספת על לרגיעה ולהתייצבות בשוק. דרך אחרת להתמודד עם הבעיה היא להתנהל מול ספקי ליסינג המייצגים מותגים שזמינים במלאי.

 

התשוקה למכונית חשמלית

העשור הבא, למרות המשבר העולמי הנוכחי, נראה מרחיק לכת בכל הקשור לעולם הרכב ולטכנולוגיות שבו. המעבר להנעה חשמלית מצוי כיום בתנופה עולמית, ואינו פוסח על ישראל, שבה חל כעת מהפך עם שלל דגמים חשמליים חדשים, הקמת תשתיות טעינה ונתוני מכירות מרשימים.

מותג טסלה, המכונית החשמלית הנחשקת מאמריקה, פועל בישראל באמצעות אתר וללא תמיכת יבואן רשמי. טסלה נכנסה לארץ בסערה חסרת תקדים, שינתה את כללי המשחק ומובילה במכירות את הטרנד החשמלי בכבישים. מעל ארבעת אלפים מסירות מדגם מודל 3 נרשמו בשמונת החודשים הראשונים השנה.

בקרב ציי הרכב יש ביקוש למותג והם מפגינים התעניינות ורצון להזמין רכבים, אך מצד טסלה אין קול ואין מענה. הטעמים לכך מובנים. מדובר בקהל יעד אחר, מהסוג ששואף להגשים חלומות ברכישה של מותג מוביל בעידן החשמל. מבחינת ציי רכב, במקרה של טסלה הפשרות יהיו גדולות מאוד. רמת השירות לא בסטנדרטים שלהם אנו רגילים, וצריך להסתגל לפשרות במקרה של תקלה, שכן מדובר במכונית חשמלית כמעט קדושה ומובילה בעולם הרכב. לסיום אציין כי להגשמת חלומותיי בתחום החשמלי אסתפק במותגים מובילים אחרים, המתאימים עצמם לדרישותינו.

 

מכוניות חשמליות של חברת אלדן

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן