מהכנס המרכזי של מועצת המובילים
הכנס המרכזי של מועצת המובילים התקיים ב-18 במרס 2025 בפלאזה עזריאלי תל אביב, וכותרו הייתה "תהליכים כלכליים וגלובליים בענף השינוע בישראל בעקבות המצב הביטחוני".
גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, התייחס בדבריו לכשל המתמשך באגף מטענים במשרד התחבורה. לדבריו, לצד המחסור בנהגי רכב כבד אשר המשרד אינו פועל לפתרונו, מאות נהגים המורשים להוביל חומרים מסוכנים (חומ"ס) מושבתים בשל ליקוי ארגוני מתמשך. אין גורם מתכלל. אגף המטענים פועל באופן ארכאי, לא מתקיים מעקב אחר קצב הטיפול בבקשות, ולעיתים אין כל מידע על עיכובים החורגים מהזמן הסביר. "נראה כי המערכות במשרד 'אינן מוטרדות' מהנושא", אמר בן-הרוש, "ובאופן קבוע מושבתות מאות משאיות."
עוד ציין בן-הרוש, כי בזמן שמשרד התחבורה מציג קידום תחרות בנמלים, בפועל אין מי שישנע את הסחורות מהנמל בשל אי-חידוש רישיונות לחומ"ס. "לאחר שמיצינו את כל ההליכים מול המשרד, הגשנו בג"ץ כדי לחייב את משרד התחבורה לטפל מייד בעשרות רבות של נהגים ששיבוש עבודתם פוגע בתהליכי ייצור, מעלה את יוקר המחיה ומזיק למאמץ המלחמתי, במיוחד בהעברת מטעני חומ"ס לבסיסי צה"ל."
דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, חיזק את דבריו וציין, כי הבג"ץ הוגש לאחר בחינה מדוקדקת של כל "שרשרת הפעולות" - ממשרד התחבורה, דרך משטרת ישראל ועד גורמי הביטחון. נמצא כי מקור הכשל הוא באגף המטענים של משרד התחבורה.
בהמשך התייחס כוכבא להשפעות חוק אוויר נקי על חברות ההובלה. לדבריו, יעד המדינה להפחתת פליטות של גזי חממה בתחום התחבורה הוא 3.3% עד 2030 ו-96% עד 2050. הדבר מצריך רכישה של 2,000 משאיות חדשות בשנה בעלות של 256 מיליון ש"ח.
בדיון מקצועי שהתקיים בינואר, שהשתתפו בו נציגים של הממשלה ומועצת המובילים, עלו כמה צעדים: הפחתת כמות המשאיות מהסוגים Euro 3, Euro 4 ו-Euro 5, קידום פתרונות ביו-דיזל, הטבות כלכליות לרכבים מותאמים לתשתיות, פיילוטים בתמיכה ממשלתית והסרת חסמים. כל אלה נועדו לאפשר מעבר הדרגתי בשוק חופשי ללא סבסוד נרחב. "אנחנו עם אצבע על הדופק", סיכם.
לאה בוגץ'-גנוסר, מנכ"לית MSC ישראל, התייחסה לממשק שבין חברות הספנות לחברות ההובלה: "יש אתגרים, אבל הם עשויים להביא למגוון הזדמנויות. באמצעות שיתוף פעולה, שקיפות ופישוט תהליכים, אפשר להביא לשיפור כולל. הקשר ביני לבין גבי בן-הרוש החל ממשבר, והיום בזכות הבנה הדדית אנחנו מוצאים פתרונות יחד כדי להקל על כל הצדדים."
משה שלם, מנכ"ל גדות מרקורי, אמר: "במציאות של חוסר יציבות עולמית, חיוני להבטיח שרשרת אספקה עצמאית למשק. קבוצת גדות משקיעה בכך משאבים, אך האחריות היא של כולם - גם של הנמלים ושל חברות ההובלה. רק שיתוף פעולה יאפשר יציבות, ביטחון תעשייתי וחוסן כלכלי."
עופר בלוך, מנכ"ל קבוצת ממן, הדגיש בהרצאתו את החשיבות של שימור תנועת המטענים האווירית בשעת חירום: "רציפות תנועת המטענים האוויריים היא מרכיב קריטי בביטחון הלאומי של ישראל. עלינו לעשות הכול כדי להבטיח שהיכולת הזו תישמר בכל תרחיש."
במסגרת הכנס התקיים פנל בהנחיית דוד כוכבא ובהשתתפות יואב מרגלית, ראש מחלקת מכולות, נמל חיפה, רו"ח ניסן לוי, מנכ"ל נמל אשדוד, וגבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים. הפנל עסק בהשלכות של "חרבות ברזל" על תנועת הסחורות מישראל ואליה.
גבי בן-הרוש העלה את הסוגייה של חוסר היכולת לפרוק מכולות ריקות, ורו"ח ניסן לוי הציע פיילוט שבמסגרתו יאוחסנו מכולות ריקות בנמל אשדוד כדי להבטיח את המשך פעילות המשאיות. המהלך ייטיב עם הנמל ועם המשק כולו. יואב מרגלית התייחס לפיילוט "לילה טוב" שנועד להסיט את תנועת המשאיות ללילה, וציין כי הניסוי לא צלח מכיוון ש"הלוגיסטיקה אוהבת לישון בלילה" - שינוי מלאכותי של דפוסי פעילות התברר כבלתי ישים.
את הכנס חתם פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, בהרצאה שעסקה במציאות הביטחונית של המזרח התיכון לאחר 7 באוקטובר.
נותני החסויות לכנס: צ'מפיון מוטורס, רמות סוכנויות ביטוח, בנק דיסקונט, די.זד מערכות, חברת ג'נגו, JOURNEEZ, קבוצת מילניום וחברת מילגם.
לתמונות מהכנס בפייסבוק הקישו כאן
מכנס מועצת המובילים, משמאל לימין: מנכ"ל מועצת המובילים דוד כוכבא, מנהל חברת משאות המפרץ יוסי יונה, יו"ר מועצת המובילים גבי בן-הרוש, מנכ"ל חברת ארגון נהגי רעננה שירי עזרא, מנכ"ל התנועה עמק חפר אסף דוביז'ינסקי ו מנהל משאבי אנוש בחברת תעבורה ליאור דדוש. צילום: ליאת מנדל
בית המשפט העליון קיבל את עתירת מועצת המובילים
בעקבות כשל ארגוני במשרד התחבורה שגורם עיכובים במתן היתרי חומ"ס, הגישה מועצת המובילים עתירה לבג"צ נגד משרד התחבורה, שרת התחבורה והמשרד לביטחון פנים, באמצעות משרד עו"ד תומר גונן, כדי לחייב את משרד התחבורה לטפל באופן ראוי בעשרות רבות של נהגים שאינם מקבלים חידוש של היתרי שינוע חומ"ס. הדבר גורם לשיתוק תהליכי ייצור במשק, לעלייה ביוקר המחיה בישראל ולפגיעה במאמץ המלחמתי ובשינוע מטעני חומ"ס לבסיסי צה"ל.
המועצה מנהלת זמן רב דיאלוג רצוף מול גורמי משרד התחבורה כדי להגיע לפתרון המשבר שמתקיים זה כשנתיים. למרות שנמצא כי הכשל הוא באגף מטענים במשרד התחבורה, המשבר נמשך באופן של עיכובים בלתי סבירים אשר גורמים להשבתה של נהגים ורכבי משא להובלת חומ"ס. הדבר גורם לענף נזקים בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח כל חודש.
בניסיון לפתור את המשבר הציעה מועצת המובילים להאריך את תוקף הרישיונות הקיימים בשישה חודשים כדי להימנע מהשבתה של נהגים, וזאת באמצעות הוראת שעה.
בשל הזמן הרב שחלף ללא פתרון מעשי ולאחר שמוצו כל ההליכים האפשריים, החליט מטה המועצה, בתיאום עם יועצים משפטיים, להגיש את הבג"צ.
בשלב ראשון נדחתה עתירת המועצה, אולם לאחר השלמת חומרים, הוגש הבג"צ שנית והתביעה התקבלה. המדינה נדרשה להשיב עד 25 במאי 2025 לטענות מועצת המובילים. מהעתירה: "מדוע לא יינתן פתרון מיידי לחידוש היתרי הובלת החומ"ס למאות נהגי משאיות בישראל למרות שעמדו בכל התנאים הנדרשים והגישו את כל הנדרש בזמן... עוד מבוקש לקבוע דיון דחוף בעתירה לאור ההשלכות הקשות על המשק הישראלי כפי שתואר לעיל, והדבר נדרש שבעתיים לאור מצב החירום המלחמתי שבו נמצאת המדינה והצורך הדחוף בהסדרת נושא ההתרים במיוחד בתקופה הנוכחית, כפי שהנושא הוסבר בעתירה."