מעבר משאיות לשימוש באנרגיה ירוקה
המשרד לאיכות הסביבה ומועצת המובילים הקימו צוות משותף לדיון במעבר של משאיות לשימוש באנרגיה ירוקה.
הוראת המשרד להגנת הסביבה למניעה וצמצום של זיהום אוויר מתחבורה קובעות, כי עד שנת 2020 לפחות 3% מכלי הרכב בחברות בעלות ציי הרכב כבדים שבהם כ-100 כלי רכב ויותר ינועו באמצעות הנעה חלופית. לאחר שאותן חברות לא הצליחו לעמוד בהוראות אלה, הן קיבלו קנסות עתק מהמשרד לאיכות הסביבה.
במאי 2024 קיימנו פגישה בנושא עם רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד לאיכות הסביבה, והוחלט להקים צוות ייעודי לנושא.
החודש התקיימה פגישה של הצוות. מלבד רן רייז נכחו נחום יהושע, מנהל אגף תחבורה נקייה במשרד האנרגיה, דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, חנן קופל, מנהל חטיבת ההובלה והלוגיסטיקה תעבורה, רמי מולכו, מנהל פיתוח עסקי וכלכלן ראשי, תעבורה, אמיל קרעין, יועץ למועצת המובילים בנושא תחבורה לא מזהמת, וקרן יפה גדיש, מנהלת תקשורת ארגונית ופרויקטים במועצת המובילים.
בפגישה הבהרנו, כי מועצת המובילים מחויבת לאתגר הלאומי להפחתת פליטות בתחום התחבורה בכלל ובכל הקשור לרכב הכבד בפרט. המועצה רואה את שיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים כמחויב המציאות להצלחת התהליך, ועוקבת באופן רצוף אחרי ההנחיות המקצועיות של IRU (ארגון הובלה בינלאומי שמקום מושבו בג'נבה).
בהתאם לכך מועצת המובילים מקבלת מ-IRU נתונים על פיתוחים טכנולוגיים עדכניים ועתידיים בתחום האנרגיה החלופית ועדכונים על תהליכי רגולציה המקובלים באירופה, ולא רק שם.
המעבר לאפס פליטות ממשאיות מצריך תכנון רב-תחומי, השקעות נרחבות בתשתיות ובציוד ומחויבות ארוכת טווח מצד הממשלה והמגזר המוסדי והפרטי כאחד.
לתקופת המעבר יש מספר מאפיינים: ציוד יקר; זמינות עמדות טעינה בפריסה ארצית; פער גבוה בסך 128,000 ₪ עלות שנתית ישירה לרעת המשאית החשמלית בהשוואה למשאית סולר, לכן הצטיידות של 2,000 משאיות בשנה, כפוף ליעדים שתקבע המדינה, משמעותה עלות נוספת לענף בסך 256 מיליון ₪ לשנה; משקל הסוללה משפיע על כושר השינוע של המשאית ומייקר את ההובלה במונחים של טונה לק"מ.
מועצת המובילים הציעה בדיון תוכנית פעולה שתאפשר מעבר הדרגתי לשימוש בחשמל. התוכנית תכלול מיקוד מאמץ במשאיות קלות, 4 עד 8 טונות, תוכנית לגריטה של משאיות מתקן אירו 3 ו-4 (ובהמשך גם אירו 5), קביעת יעד למעבר רכבי משא לשימוש בהנעה חשמלית בחלוקה לקטגוריות (משקל), תכנון תשתיות הנעה בפריסה ארצית בהתאם להיקף היעדים שהוגדרו בתיאום ובאישור של חברת החשמל תוך שימת דגש בזמינות תשתיות, ובניית תוכנית הצטיידות בהתאמה לסעיפים אלו.
ציינו גם מגוון פעולות שהמדינה יכולה לעשות כדי לעודד מעבר של משאיות לשימוש באנרגיה חשמלית כגון הקמת קרן ממשלתית בהתאם לחוק אוויר נקי ולרפורמה בשוק הדלק, וכן שימוש בעודפי גבייה עקב ביטול ההישבון על הסולר לרכב משא בסך של 3.9 מיליארד ₪ בשנה. אלה מתקבלים מ-1.56 ₪ לליטר סולר ביטול הישבון בגין היקף שימוש של 2.5 מיליארד ליטר סולר לשנה על ידי רכבי משא בלבד (מתוך ארבעה מיליארד ליטר סולר לשנה).
אפשר גם לחשוב על בונוסים נוספים ייחודיים כגון זיכוי במיסוי על פי כמות המשאיות הירוקות שברשות החברה באמצעות יצירת נקודות זיכוי, שימוש בנתיבים 2+, 3+, תח"צ, תור נפרד לכניסה לנמלים וחניוני עצירה למשאיות חשמליות בלבד כולל עמדות טעינה.
הסברנו כי באיחוד האירופי ובארה"ב מתקיים תהליך סבסוד של רכישת משאיות חשמליות על ידי המדינות במגוון תצורות.
שלושת היסודות שעל בסיסם עומד הפרויקט הם תשתיות; מימון של פערי רכישה ותפעול ציוד; התחייבות הענף לרכישת משאיות בהתאמה.
סיכומים מהפגישה:
- מועצת המובילים תגיש סקר תנועת משאיות ארצי בחלוקה לקטגוריות 4 עד 8 טונות, 8 עד 15 טונות, 15 עד 26 טונות ו-26 עד 49 טו טונות, בחלוקה לאזור עירוני ובינעירוני לקראת הדיון הבא.
- משרד האנרגיה יציג תוצאות של סקר תשתיות בפריסה ארצית ככל שמתאפשר, אשר יבטא יכולות טעינה סמוך לאזורים עירוניים ובינעירוניים בתיאום עם חברת החשמל ובאישורה.
- המשרד לאיכות הסביבה יקיים דיאלוג עם רשויות מקומיות לשם קידום חניוני לילה עם עמדות טעינה למשאיות סמוך לעיר, ובד בבד יציב תמרור איסור כניסה למשאיות לשטח העירוני. המשרד גם יבחן יכולת מיפוי של פוטנציאל השימוש בחניונים לפי צירי הובלה מרכזיים (סקר הלמ"ס).
- פגישה נוספת, כולל נציגי האוצר והתחבורה, תתקיים בתחילת נובמבר.
איגרת מגבי בן הרוש
יו"ר הנהלת ההתאחדות, גבי בן הרוש, פנה לבעלי חברות הובלה ומנהליהן בשמו ובשם חברי ההנהלה, המנכ"ל ואנשי מטה ההתאחדות. זו לשון האיגרת:
אני פונה אליכם בתקופה מאתגרת זו, שבה מדינת ישראל ואף העולם כולו ניצבים בפני אתגרים חסרי תקדים. המצב הביטחוני והכלכלי בארץ מציב בפנינו קשיים רבים, אך אני מאמין כי היכולת והניסיון המקצועי שלכם יעמדו לצידכם בהתמודדות עם מצבי משבר אלה.
כחברות ההובלה המובילות בארץ, יש לכם תפקיד חיוני בשמירה על רציפות התפקוד של המשק הישראלי, הובלת סחורות חומרי גלם ומוצרים חיוניים, שהם בעלי חשיבות אסטרטגית בעת הזו. כל זאת לצד התגייסות מוחלטת לטובת צורכי הביטחון ושמירה על הכשירות המבצעית של הצבא.
בתקופה זו, אני מבקש להפגין גמישות, סבלנות ורגישות מוגברת כלפי לקוחותיכם, רבים מהם חווים קשיים כלכליים וארגוניים, ועלינו לגלות הבנה לצורכיהם המשתנים עקב המצב.
מיום 7 באוקטובר הזדמן לנו להוכיח את חשיבות תרומת הענף למשק ולביטחון. במשבר, כמו בכל משבר, נחשפים נתונים ותהליכים שבימים רגילים מתקבלים כמובנים מאליהם.
מאז ומתמיד הצגנו את העובדה הפשוטה, כי תחום ההובלה הוא האנרגיה שזורמת בעורקי המשק, בלעדיו לא תתקיים כלכלה מודרנית ויעילה. אני מאמין שנוכל לעבור את התקופה הזו בהצלחה, ואף להתחזק ולהתפתח בעתיד הקרוב.
קיוויתי לברך אתכם באופן אישי בכנס השנתי של ההתאחדות, אך לצערי הרב האירועים בימים אלה מנעו מאיתנו לקיים את הכנס, ואני מצפה לקיים אותו בקרוב ככל שיתאפשר.
שנה טובה וברוכה לכם, לבני משפחותיכם ולכל אזרחי המדינה לאורכה ולרוחבה, מאחל לראות את החטופים חוזרים במהרה לחיק משפחותיהם, תנחומינו לכל משפחות הנופלים, החיילים הגיבורים והאזרחים שנקלעו לתופת, החלמה לפצועים ושנגיע במהרה לימים טובים ושקטים.