מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
מועצת המובילים
לעמוד קודם

משרד התחבורה אחראי לכשל בהנפקת רישיונות חומ"ס

06/04/2025
זמן קריאה: 3 דק'

לאחרונה התקיים דיון במדור הסמכות במשטרת ישראל, שעסק במשבר החריף בהנפקת רישיונות תקופתיים לנהגים מובילי חומ"ס. הדיון זומן בנוהל מהיר לבקשת הארגונים, והשתתפו בו רפ"ק רבקה קיוויטי רונן, ראש חוליית אבחון מוסמכי אכיפה, סנ"צ מיכה לוין, רמ"ד עמדות לגופי ממשל, גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, וכרמל פלדמן, סגן מנהל איגוד הכימיה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים.

זה שנתיים שמשק ההובלה והתעשייה סובל מעיכובים בלתי סבירים בתהליכי ההנפקה של היתרי חומ"ס. בכל רגע כ-300 נהגים ומשאיות מושבתים בעל כורחם בגלל כשל ארגוני שגורם לנהגים "לשבת בבית" בשל תפוגת תוקף של רישיון להובלת חומ"ס שהיה בידם.

הנוהל ידוע עשרות שנים. כ-6,500 נהגים פעילים בתחום הובלת חומ"ס נדרשים לחדש את ההיתר שבידם פעם בשנתיים. המשמעות: חידוש של כ-3,250 היתרים מדי שנה. הנתון ידוע מראש ומצריך היערכות מתאימה.

התהליך כולל פנייה מקוונת של הנהג אשר מגיעה למערכת הביטחון, העברת הבקשה בו בזמן לבדיקת משטרה לפי נוהל מוגדר, מעקב ואיסוף הנתונים על ידי גף מטענים במשרד התחבורה. ככל שאין פסילה על ידי הביטחון או המשטרה, ההנפקה מתבצעת מייד, תוך ימים, ומתקבל היתר הובלת חומס מגף מטענים.

הפגישה נועדה להבין מקרוב את משימת משטרת ישראל ולאמוד את לוחות הזמנים והכשלים ככל שקיימים כדי להבין את סיבת העיכובים - שישה חודשים ויותר - במתן מענה לפניות לחידושי הרישיונות.

המשטרה הציגה נתונים שגובו בטבלאות מפורטות בפרמטרים של פרטי נהג, מועד ההפניה על ידי משרד התחבורה, תגובת המשטרה (חיובי/שלילי, סיבה) ומועד העברת התגובה למשרד התחבורה. לקראת הפגישה הוצג ניתוח של לוחות זמנים ממוצעים כדי לאמוד את זמני הטיפול המשטרתי. הוסק שזמן תגובה ממוצע של המשטרה הוא 14-3 ימים.

משרד התחבורה נדרש לבדוק עצמאית עבירות המסווגות 15ב שכן יש לגף מטענים גישה ישירה לנתונים אלו. למעשה, מדור הסמכות במשטרת ישראל אמור להתייחס לעבירות בתהליך ולמידע מודיעיני אף טרם הרשאה, אשר לשיקול דעתו נדרשת בגינם פסילה.

חלקה של המשטרה באירוע מבחינת היקף הפעולות קטן. ואם נוסיף לכך את נתוני זמן התגובה, אפשר לקבוע חד-משמעית כי עיכובים בסדר גודל של שישה חודשים ויותר, אינם נובעים מהתנהלות המשטרה.

נמצאו עשרות רבות של מקרים שבהם משרד התחבורה שלח בקשות לבדיקת המשטרה לאחר כחודשיים ממועד קבלת התגובות מהמשטרה. דוגמה להמחשה: רשימה של כ-60 נהגים נדרשה על ידי משרד התחבורה בנובמבר 2024. בבדיקה בדיון נמצא, כי אותה רשימה הגיעה למשרד התחבורה כבר בספטמבר 2024. המשמעות כאמור: טבלאות עם עשרות נהגים בעלי אישור שוכנות במאגרי המידע של גף מטענים ללא ידיעתו, ולאחר חודשים נשלחות שוב לקבלת התייחסות מהמשטרה.

בבדיקה מדגמית שנעשתה על סטטוס הנהג המפורסם "וויליאם הררי", הוא נמצא חיובי ואפשר להנפיק לו היתר. הודעה בהתאם נמסרה לגף מטענים ב-5.2.2025, ועד עתה התגובה לגביו היא "חסר אישור משטרה" - מקרה יחיד שמייצג את הכלל, ויש לנתח אותו לצורך למידה.

המסקנה הוודאית היא שיש "בור שחור" שאליו נופלים נתונים, והגורמים שאמונים על הנושא אינם שולטים בחומר. המשטרה ומשרד התחבורה מנהלים את החלפת הנתונים באמצעות מיילים וטבלאות word, ואפילו לא משתמשים באקסל שהוא כלי מינימלי לניהול מאגרי מידע והחלפת נתונים בין מספר גורמים.

"בהצגת תכלית" שנעשתה ניכר שקיימת במשטרה שליטה בתהליכים והתמצאות באיתור נתונים, אף שיש מקום לשכלל את ניהול המידע באמצעות תוכנות מתקדמות שמצויות בשוק.

גורם מתכלל כגון גף מטענים לא יכול להתנהל באופן של קבלת נתונים במיילים ולקלוט אותם בהקלדה לתוך המערכות שלו. המשרד איננו ערוך לנהל את האירוע הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת כלים מינימליים לביצוע המשימה.

בימים אלה חברות ההובלה מתחילות להרגיש עיכובים בהנפקת רישיונות מוביל כלליים, אירוע שמתקיים אחת לשנה ל-55,000 משאיות בערך במשקלים של 10 טונות ומעלה. אם עומד להתפתח אירוע דומה לזה שמתרחש בחומ"ס, הוא עלול להביא לקריסה של המשק בישראל.

 

מכתב מיצוי הליכים משרד התחבורה בטרם עתירה לבג"צ

מועצת המובילים שלחה למשרד התחבורה, באמצעות משרד עו"ד תומר גונן, מכתב מיצוי הליכים בטרם הגשת עתירה לבג"צ, שיחייב את המשרד לטפל באופן הראוי בעשרות רבות של נהגים שאינם מקבלים חידוש של היתרי שינוע חומ"ס.

גם התאחדות התעשיינים פנתה למשרד התחבורה להסדרה מיידית של נושא זה בשל הפגיעה הרבה במשק הישראלי.

משרד התחבורה מתהדר בשיפור התחרות בנמלים, אך שוכח שעקב התנהלותו הלקויה לא יהיה מי שישנע מטעני חומ"ס מהנמלים. אם עניין זה לא ייפתר במהרה, המועצה תפנה לבית משפט גבוה לצדק כדי שחברות ההובלה יקבלו את המענה הראוי באופן מידתי לגודלן במשק התחבורה, ולא באמצעות פקיד אחד בלבד שהוקצה לטיפול בנושא.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן