עיכובים חמורים במועדי מסירת היתר חומ"ס
גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, פנה למנכ"ל משרד התחבורה, משה בן-זקן, למנכ"ל המשרד לביטחון לאומי, רפול אנגל, ולמנהל אגף ביטחון במשרד התחבורה, תמיר אורי, בעניין העיכובים החמורים במועד המסירה של היתר חומ"ס לנהגי רכב כבד. בפנייתו ציין, כי על אף שהעיכובים באגף מטענים קיימים על סדר היום זה 3 שנים, ככל שחולף הזמן המשבר רק מעמיק.
אין ספק כי לאחרונה משרד התחבורה מתגייס למצוא פתרון ולתת מענה לנושא, ואף התחלנו סדרת פגישות עם נציגי המשרד בעניין, אך במבחן התוצאה מאות נהגים אינם מקבלים היתר בזמן ונאלצו "לרדת מההגה".
מתן האישור הסופי להובלת חומ"ס כרוך בתהליך שרשרת של אישורים בין-משרדיים (משרד התחבורה, משטרה ושב"כ). מכיוון שאין גורם אחד שיתכלל את כל התהליך, המציאות ההרסנית משפיעה על התנהלותו התקינה על ענף הובלת חומרים מסוכנים. המשבר מותיר בנמלים מכולות חומ"ס במכלול סוגים בהיקפים מסוכנים.
בפנייתו הזהיר בן-הרוש מתופעה של מאות נהגים שמובילים חומ"ס ללא היתר, ואחרים שמובילים חומ"ס עם היתרים מזויפים. הוא ביקש לקבוע החלטת נוהל אשר תאריך את תוקף הרישיון בשלושה חודשים במקרים שבהם תקופת הבדיקה חרגה ממועד סיום תוקפו.
כמו כן ביקש בן-הרוש לכנס דיון דחוף בין-משרדי עם כל הנוגעים בדבר כדי לגבש פתרון יעיל ומעשי, תוך שמועצת המובילים תעלה בדיון הצעות יעילות ואחראיות לפתרון המשבר.
עיכובים בכניסה לנמל הדרום
גבי בן-הרוש אומר, כי נמל הדרום שולח כמעט מדי יום הודעות על עיכובים. אי אפשר להמשיך כך. נמל הדרום נפתח לפני כ-3 שנים, תוך הבטחה להיות נמל מודרני וחדיש, אבל בינתיים הוא לא מוכיח את עצמו.
לדבריו, מצב זה מביא לנזקים כלכליים של מאות אלפי שקלים ביום לחברות ההובלה ואף פוגע בשכר הנהגים ובלקוחות, שבאים בטענות לחברות ההובלה. גם כך ענף ההובלה סובל ממחסור חמור בנהגי משאיות, והתנהלות כזאת עלולה להיות טריגר לעזיבת נהגים נוספים.
לאחר שבן-הרוש הודיע על התכנסות של ועדת הנמלים של מועצת המובילים כדי לבחון את האפשרות להודיע לכל חברות ההובלה לא לפקוד בשלב זה את נמל הדרום, התקבלה תגובתם של נמל הדרום וחברת MSC ישראל.
בנמל הדרום ובהנהלת MSC ישראל אומרים, כי הם ערים לעלייה בעומסים בשבועות האחרונים, המשפיעה על זמני ההמתנה בכניסה לנמל. לדבריהם, העומסים נגרמים ממספר גורמים מרכזיים:
- חברת MSC פורקת בנמל הדרום אלפי מכולות מהמזרח הרחוק מדי שבוע בתוך כיומיים וחצי בלבד. מרבית הלקוחות מבקשים למשוך את המכולות בהקדם האפשרי, ובעיקר בשעות היום.
- לאחרונה במהלך שבועיים, בשל ביקוש גבוה, נפרקו שלוש אוניות ענק בתוך שמונה ימים בלבד - הדבר הגביר את העומסים.
- נמל הדרום מעודד הגעה למשיכת מכולות בין השעות 06:00 ל-23:00. עם זאת מרבית המובילים מגיעים בשעות 10:00 עד 15:00, גם בשביל להחזיר מכולות ריקות.
- שינוי בהרגלי ההגעה של המובילים ופיזור שעות הפעילות, במיוחד משעות אחר הצוהריים ועד 23:00, יפחית במידה רבה את זמני ההמתנה.
- הפעלת הרכבת הישירה מנמל הדרום כבר מביאה להקלה מסוימת בכניסות וביציאות של מכולות שמועברות למסופי רכבת חיצוניים.
- הנמל ממתין לאישור של חנ"י ושרת התחבורה להקצאת שטח ייעודי בנמל להחזרת מכולות ריקות, שיאפשר קבלה מהירה יותר של מכולות וימנע עיכובים בטיפול במכולות המלאות. הדבר אמור להביא להקלה ממשית יחסית למצב הנוכחי.
- שיפורים מתמשכים במערכות התפעוליות תורמים גם הם לשיפור המצב בהדרגה.
הנהלת הנמל הצהירה, כי היא מחויבת להמשיך למצוא פתרונות יעילים יותר לטובת קהילת המובילים, מתוך מודעות מלאה לאתגרים ולהמתנות הממושכות. על כן היא מבקשת לקיים דיון בנושא עם מועצת המובילים כדי לחשוב יחד על פתרונות נוספים לייעול ולקיצור זמני ההמתנה.
מנכ"לית חברת MSC ישראל, לאה בוגץ'-גנוסר מסרה, כי כבר כעת החלו לקדם שינויים לטובת פתרון הבעיה.
תור לנמל הדרום, דצמבר 2024