מי מקשיב לאיגוד קציני בטיחות?
בעקבות שיחה לפני כמה ימים עם קצין בטיחות בתעבורה, נכנסתי לעיין באתר של איגוד קציני בטיחות בתעבורה. אמר לי אותו קצין בטיחות שאיתו שוחחתי, כי יכולתם של מי שרוצים להיות קציני בטיחות היום אינה נבחנת כבעבר, ובשל כך מגיעים לדעתו למקצוע קציני בטיחות בתעבורה שכשירותם מוטלת בספק.
באתר של איגוד קציני בטיחות מצאתי שני דברים שלימדו אותי הרבה מאוד. האחד, האיגוד עדיין "נלחם" בקציני בטיחות עצמאיים למרות שמלחמה זו הסתיימה מזמן (בהפסד האיגוד).
הדבר השני שמצאתי בדף הראשי של האיגוד הוא פנייה של האיגוד לשרת התחבורה, שבה הוא מלין על הדרה של נציג איגוד קציני בטיחות מוועדות ההגנה. ועדות אלו בודקות את העבודות שמגישים קציני הבטיחות בתוך תקופת לימודיהם ובתומה. למרות שבתקנות קיים הכרח לדבר הזה, מסתבר שאף אחד במשרד העבודה ובמשרד התחבורה, האחראים לקורסים של קציני הבטיחות בתעבורה, אינו מתחשב באיגוד קציני בטיחות, ואני די משוכנע שגם המכתב שיצא לשר העבודה ולשרת התחבורה לא ממש יזכה לאוזן קשבת ולעין בוחנת.
אולי איגוד קציני בטיחות בתעבורה לא מבין שלייצג יותר משלושת אלפים קציני בטיחות בתעבורה זו משימה שצריך להילחם עליה, וכי עליו להיאבק עד חורמה במי שפוגע, ולו במעט, במקצועיותם העתידית של קציני הבטיחות בתעבורה כדי להבטיח את הבטיחות בדרך. קל לראות זאת בנתוני התאונות השנה: עלייה עצומה במספרים, ובמשרד התחבורה אין פוצה פה ואף אחד לא עושה משהו.
מי שחתום על המכתב לשרים הוא יו"ר איגוד קציני בטיחות שכבר מזמן היה צריך לסיים את תפקידו לדעתי עקב הישגיו הדלים.
למען הסר ספק, דעתי ידועה זה מכבר. לצערי, הנהלת האיגוד לא השכילה להתקדם הלאה ולהבין שהיא איגוד מקצועי המתיימר לייצג (ואני בכוונה כותב 'מתיימר', כי בפועל הגוף הזה חסר השפעה או בכלל מיותר) את כל קציני הבטיחות.
במצב היום אין למעשה מי שמנסה באמת למקסם את היכולות של קציני הבטיחות לטובת הבטיחות בדרך. על משטרת ישראל לא צריך להכביר מילים, הרלב"ד הוא לא יותר מסידור עבודה למקורבים ועמותה מבורכת כגון אור ירוק היא לא יותר מצעקה לחלל ריק של אי עשייה.
אז מה הפלא שמספר הנפגעים בתאונות הגיע כבר בחודש ספטמבר 2024 לרמתו מהשנה הקודמת ואף גוף לא מתמודד עם הנתונים?
לתוך החלל הגדול הזה היה צריך להיכנס איגוד קציני בטיחות, ולצעוק צעקה גדולה שתרעיד את הכיסא מתחת לישבנם של מקבלי ההחלטות.
איך יכול להיות שנפקד מקומם של קציני הבטיחות מוועדות ההגנה ולא דווח על כך - תחילה לשרת התחבורה ואחר כך לעיתונות המקצועית ולכתבי התחבורה? ואם צריך - יש לערב גם את בית המשפט. לא שכחנו שקציני הבטיחות יושבים בוועדות ההגנה בהתנדבות מלאה. ועדות אלה בוחנות בין היתר את העבודות שמגישים קציני בטיחות בתקופת לימודיהם. המדינה צריכה רק לקרוא להם, וראו זה פלא: הם באים.
בושה לאיגוד, בושה להנהלת משרד התחבורה.
כאשר ראיתי את רשימת בעלי התפקידים באיגוד, חשבתי תחילה כי זו הנהלה של מועדון גמלאים שמחפשים, וכנראה מוצאים, תעסוקה לזמן פנוי. בפועל, שום דבר לא קורה.
ולסיכום, עכשיו מתרחשת מלחמה על "הבטיחות בדרך". זה המקצוע שלנו, זו ההתמחות, ובזה חייבים לעסוק כל יום וכל היום.